Gå til innhold

Middag for to - forslag?


Elze

Anbefalte innlegg

På lørdag har jeg bedt en fyr jeg har lyst til å gjøre inntrykk på, på middag :) Det skal ikke være noe snobbete eller pretensiøst, men god, enkel mat.

Vil gjerne ha innspill til menyen. Har tenkt å lage enten Kyllinggryte med hvitvin eller Couscous Marrakesh. Eventuelt Osso Buco med lam som Piaf har lagt ut oppskrift på i en annen tråd.

Men jeg føler meg fullstendig hjelpeløs når det gjelder forrett og dessert. Er også litt undrende på vinvalget, særlig hvis jeg velger den første retten, som er en ganske kraftig kyllinggryte med hvitvin. Da må jeg vel ha hvitvin til maten? Har egentlig mest lyst på rødvin. Lurer også på tilbehør - har lyst til å lage potetmos, ev potet- og sellerimos til kyllingen. Men sellerismaken vil kanskje ikke gå så godt med hvitvinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge oppskriftene ser kjempegode ut! Jeg tror kanskje det er lettere å matche forretter, desserter og viner med kyllinggryta enn couscousen.

Til kyllinggryta er det sikkert godt med potet- og sellerirotmos. Får jeg foreslå å la ett fedd hvitløk koke sammen med potet og sellerirot OG bli med i mosen? Det blir nydelig. Og spe med smør og fløte såklart...

Jeg tror jeg ville valgt rødvin til den retten selv om den lages med hvitvin. Sannsynligvis en italiensk, fruktig en. Ta med oppskriften på polet og be om råd, de er kjempeflinke!

Når det gjelder forrett så ville jeg laget noe med fisk/skalldyr,

feks ceviche (rå hvitfisk marinert i lime og chili - namnam!),

gravlaks med sennepssaus (why change a winning team??),

røkelaks av ekstra god kvalitet med sitron og en god olivenolje på,

grillet kamskjell på seng av grønne blader med purerte, grillede røde paprika

eller en fjong rekecocktail med tomat, avokado og chilitomatmajones.

Til dessert er det sikkert lurt å lage noe ganske friskt og fruktbasert. Feks hjemmelaget sitrus-kryddersorbet, annen slags sorbet, eller fruktsalat (kan være både lekkert og forseggjort).

Lekre små konfekter fra Pascal er også en god idé, eller pannacotta hvis du har dessertmage...

Og champagne hører med enhver romantisk middag uansett hva dere skal spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag!

Har du oppskrift på cevichen eller kamskjellene? Kan man bruke hermetiske grillede paprika? - det har jeg nemlig stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å droppe forrett, ja. Vil ikke at det skal se ut som jeg har anstrengt meg for mye ;)

Kan jo servere en aperitif i stedet for forrett - noen forslag? Med noen oliven eller noe å maule på, ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å droppe forrett, ja. Vil ikke at det skal se ut som jeg har anstrengt meg for mye  ;)

Det var det jeg tenkte, at det ville virke litt vel anstrengt.

Jeg hadde i hvert fall følt det slik om jeg ble invitert hjem på niddag til en gutt og ble servert en treretters...

Litt å drikke før maten kan han vel få. Men hvorfor gjøre det så vanskelig. Ha litt av hvert i kjøleskapet. Kanskje han har lyst på en kald øl, eller en gin&tonic? La han bestemme. Helt vanlig det, med mindre det er store selskaper og alle får severt samme punj/champagne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskrift på ceviche og kamskjell....

Jeg pleier ikke å bruke oppskrift så ofte, men dette er ca fremgangsmåte:

Frys ryggfilet av torsk til den er såpass hard at du kan skjære veldig tynne skiver av den. Legg skivene pent ut på en tallerken som egner seg til servering. Press jevnt over minst en lime, to hvis de ikke er så saftige. Drypp gjerne en god olivenolje over også. Skjær en rød chili i tynne skiver og strø over fisken. La stå under plast i kjøleskap 1-3 timer, til fisken er ugjennomsiktig hvit. Limen koker fisken uten varme, så den er ikke rå ved servering. Strø gjerne over vårløk i tynne ringer før servering. Kjempegodt!

For kamskjellene:

Velg store, fine kamskjell, 2-3 pr. person. Ferske er veldig dyrt, men det finnes frosne som er fine også. Tin dem isåfall i kjøleskap før tillaging.

Lag salaten først: Ta feks grønn friséesalat, ruccola og feldsalat, vask og tørk (gjerne i salatspinner). Lag vinaigrette - min favoritt for tiden er sennep-honning vinaigrette: 1 ss sherryedikk (evt hvitvinseddik), 1/2 ts Maille dijonsennep, to sveiver sort pepper, 1/2 ts salt, 1 ts flytende honning (ta en 1/2 ts sukker hvis du ikke har honning. Det blir ikke det samme, men det er viktig at du får noe sukker oppi). Rist godt sammen. Ha i 4 ss solsikkeolje. Rist godt sammen.

Kjør ca 3 grillede paprika i fp med 1-2 ts balsamico, 1/2 ts sukker, litt salt og pepper og 2-3 ss nøytral olje. Smak til.

Varm en grillpanne til den er rykende varm. Pensle kamskjellene med nøytral olje. Legg dem i grillpanna og stek 1-2 min på hver side. Kanksje helst ett, så får de en liten rå kjerne.

Bland salaten med vinaigrette og dander på asjetter. Drypp paprikablandingen rundt salaten. Legg kamskjellene på salathaugen. Server umiddelbart!

Hvorvidt det er OTT å servere forrett på første date kommer vel an på hvor interesserte gjesten og verten er i mat. Hvis mat er en felles interesse og lidenskap så mener jeg det både er hyggelig å naturlig å kline til på en første middag sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...