AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg har ptsd og vurderer å starte på medisiner. Problemet er at jeg vet ikke hvilken. Jeg ønsker meg noe jeg kan ta bare ved behov og uten noe særlig bivirkninger. Det er selvsagt lege som skriver ut og vurderer, problemet er at hun sier «du kan få det eller det eller det eller det» og ramser opp masse ulike medisiner som jeg da liksom skal velge blant. Og såvidt jeg forstår er det antidepressiva alt sammen. Det siste hun foreslo var remeron og zoloft. Hvis noen har erfaringer eller innspill blir det satt stor pris på. Anonymkode: cbba8...763
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Ingen medisin, jeg ble bare dårligere... Legen din bør ringe en psykiater og be om råd slik at du får noe som kan passe deg! Anonymkode: f9bca...a10 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen medisin, jeg ble bare dårligere... Legen din bør ringe en psykiater og be om råd slik at du får noe som kan passe deg! Anonymkode: f9bca...a10 Det var psykiateren som kom med den smørbrødlista, derfor jeg spør her. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: cbba8...763
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Tidligere fikk jeg sobril, men siden det tar litt tid før de virker har jeg fått vival. Tar det ikke daglig. Anonymkode: a992f...dad
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Hvorfor ikke prøve et av de antidepressiva som har PTSD som indikasjon? Det er vel forholdvis venlafaxin, paroxetin og sertralin som har godkjent indikasjon for ptsd. De er ment å etterhvert dempe angsten tilhørende ptsd, dempe eventuelle mareritt og gi et mer stabilt værende over tid. Det er ingen som sier man må gå på de i evig tid, og med god hjelp underveis klarer man en nedtrapping av de. Det vil være helt kortvarige løsninger å få et beroligende om det ikke er en plan å jobbe med traumene. Er det for panikkangst, eller daglig uro du tenker? Anonymkode: d44e6...5c5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ikke prøve et av de antidepressiva som har PTSD som indikasjon? Det er vel forholdvis venlafaxin, paroxetin og sertralin som har godkjent indikasjon for ptsd. De er ment å etterhvert dempe angsten tilhørende ptsd, dempe eventuelle mareritt og gi et mer stabilt værende over tid. Det er ingen som sier man må gå på de i evig tid, og med god hjelp underveis klarer man en nedtrapping av de. Det vil være helt kortvarige løsninger å få et beroligende om det ikke er en plan å jobbe med traumene. Er det for panikkangst, eller daglig uro du tenker? Anonymkode: d44e6...5c5 Jeg har cptsd og blir manisk av spesielt venflaxin. Ikke tro alt funker på alle. Trening, kosthold, regelmessig døgnrytme er mye mer virksomt. Anonymkode: 1f559...02f 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har cptsd og blir manisk av spesielt venflaxin. Ikke tro alt funker på alle. Trening, kosthold, regelmessig døgnrytme er mye mer virksomt. Anonymkode: 1f559...02f Har på ingen måte sagt at alt fungerer for alle? Hvor gjorde jeg det? Jeg skrev heller ingen ting om egne erfaringer for jeg ikke vil påvirke et evt valg. Jeg har både negative, og positive erfaringer med disse medisinene. Det eneste faktum jeg presenterte var at disse har godkjent indikasjon på ptsd, og beroligende vil være lite nyttig uten å jobbe med traumene. Om man får en stykk den ene gangen man har panikkanfall er det fordi behovet er der, men å få utlevert beroligende for angst man skal administrere selv blir fort ei hvilepute. Anonymkode: d44e6...5c5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Av behovsmedisin slik du skisserer har jeg best erfaring med sobril og vival, men jeg vil heller anbefale deg en medisin du står på fast og som kan få virkning over tid. Selv tar jeg brintellix, men det finnes mange gode antidepressivaer på markedet. Anonymkode: cf058...adb
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Sobril er definitivt hva som har hjulpet meg mest, og går nå på det sammen med wellbutrin og venlafaxin. Har forsøkt mye ulikt opp igjennom, men vet det er veldig individuelt hva som fungerer (derav så mye utprøving for å finne det "rette"). Anonymkode: 64156...f07
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Har prøvd masse forskjellig Fontex, remerom, wellbutrin osv, uten effekt. Det som gir meg litt pause fra hodet er quetiapin fast og sobril ved behov Anonymkode: 85dde...081
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Antidepressiva blir jeg manisk av så til vanlig bruker jeg ikke noe. Type quetapin ble jeg heeelt død i topplokket av og fikk samtidig sterke kramper, ikke noen god følelse. Sobril har vert bra men jeg har hatt en pause på ett par år uten de nå og denne gangen når jeg ba om hjelp fikk jeg vival. Vival virker i grunn bra men jeg kan ikke ta det hvis jeg skal sove, blir bare liggende å glo da. Anonymkode: e67f2...7b2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Ingen. Medisiner er en lat og feig utvei for de to problemene. Terapi er eneste løsning. Anonymkode: acd84...cbf
anamalia Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 (endret) Jeg har angst/depresjoner og kompleks PTSD. For meg fungerer venlafaxin kombinert med quetiapin. Quetiapin ved behov - akutt angst og/eller søvnproblemer. Endret 22. august 2021 av anamalia rettskriving
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen. Medisiner er en lat og feig utvei for de to problemene. Terapi er eneste løsning. Anonymkode: acd84...cbf Takk til deg! Anonymkode: d44e6...5c5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): lite nyttig uten å jobbe med traumene Jeg jobber med traumene, går i behandling 1-2 ganger i uka. Anonymkode: cbba8...763
_popcorn_ Skrevet 22. august 2021 #16 Skrevet 22. august 2021 Ryddet for diskusjon om ulovlig rusmidler og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #17 Skrevet 22. august 2021 Jeg går til psykolog 2 ganger i uken og har Vival som akuttmedisin ved behov. Heldigvis er det sjeldnere og sjeldnere jeg trenger å ta det, men det er det eneste som virker mot mine anfall (mest paralysering/muskelsmerter/flashbacks) som gjør meg totalt sengeliggende. Med Vival slapper kroppen såpass av at jeg f.eks kan gjøre husarbeid eller gå på butikken. For min del hjelper det mer på kroppen enn på tankekjøret. Ellers prøver jeg å eksponere meg men er langt fra der at jeg har et normalt liv. Antar at jeg ikke for gå på Vival for evig, men jeg har i alle fall ikke hatt økende forbruk men er redd for avhengighet. Hvis jeg er helt ute av situasjon som kan være triggende, f.eks i et annet land der jeg føler meg trygg for vedkommende som utløste traumene, så er jeg helt som før og bruker ingen medikamenter. Har vært ekstra ille nå under korona når det ikke har vært mulig å reise. Anonymkode: 41fdf...0ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå