Gå til innhold

Grøfteblomst har fått spire!


Grøfteblomst

Anbefalte innlegg

Det er med skrekkblandet fryd at jeg starter denne graviddagboken. Jeg fant ut i går at jeg venter nummer to, og har enda ikke sagt noe til mannen. Tenker å sende han på apotek i morgen for å kjøpe digital test for å være heeeelt sikker... ❤️

 

Dette er barn nummer to, og med første graviditet delte jeg alle opp og nedturer med min aller beste venninne. Jeg ringte henne nesten før testen var tørr sist gang, og hun lo og gråt sammen med meg. Hun er barnepleier på fødeavdeling, og det har vært en ekstra trygghet å dele mine tanker og følelser rundt svangerskap og fødsel med henne. 

Nå er det slik at hun og mannen selv har begynt å prøve, uten vellykket resultat. De sluttet på prevensjon februar 2020, og er nå henvist til fertilitetsutredning. 

I går ettermiddag (samme dag som jeg testet positivt) fikk jeg melding fra henne om at hun hadde fått mens. Hjertet mitt blør for henne. Vi strevde selv med den første, så jeg vet hvor vanskelig det kan være. På grunn av hennes prøveprosess har jeg ikke fortalt henne at vi har valgt å prøve på nummer to. Og nå som jeg sitter med positiv test, og ikke hun, så ønsker jeg heller ikke si noe riktig enda... 

 

Starter derfor en graviddagbok. Enten skriver jeg ut i det tomme intet, eller så er det kanskje noen som vil følge 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med positiv test! 🙂 Et innspill fra en som selv har prøvd lenge og slitt med det: jeg vil mye heller at de vennene mine som blir gravide, og særlig de som vet om min kamp, forteller meg tidlig. Det er en ekstra byrde å føle at man blir holdt utenfor på grunn av det man står i. Så hvis det ellers ville vært naturlig å fortelle henne det tidlig, ville jeg fortsatt gjort det, om enn på en hensynsfull måte, selvfølgelig. Men kanskje greit å vente til hun har kommet over de verste dagene nå med mensen. Kanskje kommer det til å bli vanskelig og vondt for henne, men personlig har jeg i alle fall satt veldig pris på de som har vært åpne og ærlige fra begynnelsen. Så får man heller være åpne og ærlige også om at det er sårt og vondt noen ganger. På ett eller annet tidspunkt vil du jo fortelle henne, og det kan hende hun føler seg ført bak lyset hvis det tar lang tid før du forteller og du ikke har fortalt at du prøver en gang, når hun er så åpen med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmorape skrev (4 timer siden):

Gratulerer med positiv test! 🙂 Et innspill fra en som selv har prøvd lenge og slitt med det: jeg vil mye heller at de vennene mine som blir gravide, og særlig de som vet om min kamp, forteller meg tidlig. Det er en ekstra byrde å føle at man blir holdt utenfor på grunn av det man står i. Så hvis det ellers ville vært naturlig å fortelle henne det tidlig, ville jeg fortsatt gjort det, om enn på en hensynsfull måte, selvfølgelig. Men kanskje greit å vente til hun har kommet over de verste dagene nå med mensen. Kanskje kommer det til å bli vanskelig og vondt for henne, men personlig har jeg i alle fall satt veldig pris på de som har vært åpne og ærlige fra begynnelsen. Så får man heller være åpne og ærlige også om at det er sårt og vondt noen ganger. På ett eller annet tidspunkt vil du jo fortelle henne, og det kan hende hun føler seg ført bak lyset hvis det tar lang tid før du forteller og du ikke har fortalt at du prøver en gang, når hun er så åpen med deg.

Tusen takk for innspill, det setter jeg pris på! 

Som nevnt prøvde vi selv lenge før første satt (flere år), så kjenner til at det kan være mange vonde og vanskelige følelser i omløp. Vet også at hun har en annen venninne som nettopp ble gravid, og at hun synes det var litt tøft. Kjenner så alt for godt til den vonde følelsen, samtidig som man selvfølgelig er glad på andres vegne... 

 

Igjen, takk for innspill. Jeg setter veldig stor pris på det! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøfteblomst skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for innspill, det setter jeg pris på! 

Som nevnt prøvde vi selv lenge før første satt (flere år), så kjenner til at det kan være mange vonde og vanskelige følelser i omløp. Vet også at hun har en annen venninne som nettopp ble gravid, og at hun synes det var litt tøft. Kjenner så alt for godt til den vonde følelsen, samtidig som man selvfølgelig er glad på andres vegne... 

 

Igjen, takk for innspill. Jeg setter veldig stor pris på det! ❤️

Veldig bra at du tar sånn hensyn til henne, i alle fall! Og siden hun også kjenner din historie så vet hun jo at du har forståelse for at hun kan ha blandede følelser. Du kommer sikkert fram til det som er best for henne og dere! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...