AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Jeg har i lengre tid nå vurdert om jeg skal skaffe meg en hund. Det er en stor avgjørelse å ta, og særlig valpestadiet ser jeg for meg som noe krevende. Jeg er derfor også åpen for omplasserinsghund. Men så var det dette med rase. Jeg liker å gå tur, og når sesong og føre tillater det, har jeg fjell og skog i nærheten som jeg trives å være i. Jeg går ikke fort, og pga revmatisme, kan jeg heller ikke holde igjen en sterk hund som drar. Jeg trenger derfor en hund som kan gå i ulendt terreng, men som forholder seg til mitt tempo og ikke drar, særlig i nedoverbakker. Jeg bor i leilighet. Den får derfor ingen hage å løpe i, men jeg har en stor terrasse den kan være på når været og temperaturen tillater det. Jeg har et par faste aktiviteter som betyr mye for meg, og som betyr at hunden må klare å være alene i noen timer, alt fra 2 - 5 timer. Har man da hunden i bur? Og er det noen raser som er mer lettrent i forhold til å være alene enn andre? Jeg vil nok ikke trives med hundehår over alt, så en hund som ikke røyter for mye er riktig for meg. Hvor mye pelsstell trenger en hund? Må den f eks dusjes 1 - 2 ganger i uken? Og kan man etter en tur i fjellet f eks finne frem hageslange og spyle hunden (sameiet har slike hengende ute)? Forsikring: hva må jeg tenke på i valg av dette? Har sett litt på f eks IF, og der ser jeg at det er spesielle betingelser i forhold til noen raser. Det betyr kanskje at disse rasene er sykeligere enn andre? Og til slutt, hunden må selvsagt ha et godt lynne. Og helst ikke bjeffe for hver minste bevegelse utenfor vinduet/døren. Jeg skal ikke ha en gneldrehund som naboene irriterer seg over! Hva mer skal jeg tenke på? Jeg gleder meg til å anskaffe en turvenn, hverdagsvenn og en og dele dagene mine med, men vil ha tenkt igjennom det meste før jeg åpner døren for et levende vesen som skal bli hos meg i mange år fremover Anonymkode: d0807...bde
Troyamin Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Godt voksen omplasseringshund. Kontakt Solplassen og fortell de hva du har å tilby en hund. 4
Arx Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Hvor mye mosjon tenker du å tilby en hund i hverdagen, og hva med mental stimuli? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Arx skrev (1 time siden): Hvor mye mosjon tenker du å tilby en hund i hverdagen, og hva med mental stimuli? Vil nok varierer fra dag til dag. Jeg er ute og går tur hver dag, men noen dager kan jeg gå i fjellet i 3 timer, andre dager blir det 30 minutter gatelangs. Jeg har hørt begrepet "mental trening", men er usikker på hva som menes med det? Anonymkode: d0807...bde
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Troyamin skrev (1 time siden): Godt voksen omplasseringshund. Kontakt Solplassen og fortell de hva du har å tilby en hund. Takk. Finnes det noen gode omplasseringssteder på vestlandet? Prøver å søke, men finner ingenting. Anonymkode: d0807...bde
Troyamin Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk. Finnes det noen gode omplasseringssteder på vestlandet? Prøver å søke, men finner ingenting. Anonymkode: d0807...bde Det vet jeg ikke. Men kanskje du kan sette inn en annonse i lokalavisen hvor du skriver noen av de tingene du har skrevet i HI her? 2
Arx Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil nok varierer fra dag til dag. Jeg er ute og går tur hver dag, men noen dager kan jeg gå i fjellet i 3 timer, andre dager blir det 30 minutter gatelangs. Jeg har hørt begrepet "mental trening", men er usikker på hva som menes med det? Anonymkode: d0807...bde Ok. Mental trening er at hunden må bruke hodet og sansene sine. Særlig hunder som er avlet for å gjøre en jobb eks gjeterhunder trenger mental stimuli i hverdagen i tillegg til fysisk trening. Det kan være lydighetstrening, godbitsøk, agility osv. Jeg ville kanskje sett på en puddel om jeg var deg. Fine hunder, trenger noe pelsstell og klipping. 4
Arx Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Finnes det noen gode omplasseringssteder på vestlandet? Prøver å søke, men finner ingenting. Anonymkode: d0807...bde Vestlandet er stort da, men du har Tunge Hundesenter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Du bør sikkert skaffe deg en liten hund siden du går sakte og ikke ønsker at den skal trekke. Du kan finne rase her: https://www.nkk.no/rasevelger/ Anonymkode: 5168a...691
Gjest Wilma89 Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Hva med en tibetansk spaniel? De har som regel god tid på tur. Klarer seg med korte tisseturer, men sier absolutt ikke nei til langtur. Har jo litt lang pels, men holder å børste gjennom en gang i uken. Trenger kun bades når de er synlig møkkete. Skal du dog trene lydighet, så er de nok litt for egenrådige.
Troyamin Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Arx skrev (1 time siden): Vestlandet er stort da, men du har Tunge Hundesenter. Tunge hundesenter har dyktige folk som kan hund, sånn som jeg har forstått det. Men pleier ikke de få inn mer større hunder, med litt mer utfordringer? 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil nok varierer fra dag til dag. Jeg er ute og går tur hver dag, men noen dager kan jeg gå i fjellet i 3 timer, andre dager blir det 30 minutter gatelangs. Jeg har hørt begrepet "mental trening", men er usikker på hva som menes med det? Anonymkode: d0807...bde De fleste raser klarer fint 3 timer i fjellet, men ikke alle hunder klarer seg med bare 30 minutter tur. Du bør gå for en lite til middels aktiv hund. Noen raser trenger langt mer mental aktivitet. Jo smartere en rase er, jo mer mental aktivitet trenger de. Ser du ikke vil ha en hund som trekker, og som kan være alene i noen timer. Hjemme-alene trening og å gå pent i bånd er noe eiere må lære hunden uansett rase. Tror det kan være lurt å gå for en mindre rase. Om du ikke klarer å lære den å gå pent i bånd, så vil du likevel fint klare å gå tur med den selv om den trekker. Mange av de små rasene er veldig intelligente, og de ELSKER å lære nye triks. En selskapshund vil passe deg fint, tror jeg. Bare pass på at de får nok mental aktivitet på de dagene du ikke har mulighet til å gå så lange turer. En hund bør få 3 turer hver dag. Mccann dog training på YouTube har massevis av kjempegode videoer om valpetiden, valpetrening, hva man må tenke på når man skal få valp, hvordan man best sosialiserer en valp, rotrening, legge grunnlag for en stødig innkalling etc. Anonymkode: e9083...5ea 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Troyamin skrev (3 timer siden): Tunge hundesenter har dyktige folk som kan hund, sånn som jeg har forstått det. Men pleier ikke de få inn mer større hunder, med litt mer utfordringer? Det vet du kanskje bedre enn meg, så ut som de hadde litt forskjellig inne. Jeg kjenner de bare ved navn. Anonymkode: 1e94e...841 1
Arx Skrevet 22. august 2021 #14 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vet du kanskje bedre enn meg, så ut som de hadde litt forskjellig inne. Jeg kjenner de bare ved navn. Anonymkode: 1e94e...841 Ikke meningen å svare som AB
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #15 Skrevet 24. august 2021 Tusen takk for mange gode råd og innspill. Sett på Tunge hundesenter, men foreløpig er nok hundene der litt for krevende for meg. Følger også med på finn.no. Drømmen er en hund som er sosialisert og grei å ha med å gjøre, der ønske om omplassering ikke er fordi hunden har utfordringer. Har ikke så mye å si om den er ung eller gammel. For meg blir det en turvenn og noen å tilbringe dagene mine sammen med. Anonymkode: d0807...bde
Arx Skrevet 24. august 2021 #16 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for mange gode råd og innspill. Sett på Tunge hundesenter, men foreløpig er nok hundene der litt for krevende for meg. Følger også med på finn.no. Drømmen er en hund som er sosialisert og grei å ha med å gjøre, der ønske om omplassering ikke er fordi hunden har utfordringer. Har ikke så mye å si om den er ung eller gammel. For meg blir det en turvenn og noen å tilbringe dagene mine sammen med. Anonymkode: d0807...bde Evt legg ut en egen annonse på finn, hund ønskes? Og beskriv hva du kan tilby en hund 😊 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #17 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 10.23): Jeg har i lengre tid nå vurdert om jeg skal skaffe meg en hund. Det er en stor avgjørelse å ta, og særlig valpestadiet ser jeg for meg som noe krevende. Jeg er derfor også åpen for omplasserinsghund. Men så var det dette med rase. Jeg liker å gå tur, og når sesong og føre tillater det, har jeg fjell og skog i nærheten som jeg trives å være i. Jeg går ikke fort, og pga revmatisme, kan jeg heller ikke holde igjen en sterk hund som drar. Jeg trenger derfor en hund som kan gå i ulendt terreng, men som forholder seg til mitt tempo og ikke drar, særlig i nedoverbakker. Jeg bor i leilighet. Den får derfor ingen hage å løpe i, men jeg har en stor terrasse den kan være på når været og temperaturen tillater det. Jeg har et par faste aktiviteter som betyr mye for meg, og som betyr at hunden må klare å være alene i noen timer, alt fra 2 - 5 timer. Har man da hunden i bur? Og er det noen raser som er mer lettrent i forhold til å være alene enn andre? Jeg vil nok ikke trives med hundehår over alt, så en hund som ikke røyter for mye er riktig for meg. Hvor mye pelsstell trenger en hund? Må den f eks dusjes 1 - 2 ganger i uken? Og kan man etter en tur i fjellet f eks finne frem hageslange og spyle hunden (sameiet har slike hengende ute)? Forsikring: hva må jeg tenke på i valg av dette? Har sett litt på f eks IF, og der ser jeg at det er spesielle betingelser i forhold til noen raser. Det betyr kanskje at disse rasene er sykeligere enn andre? Og til slutt, hunden må selvsagt ha et godt lynne. Og helst ikke bjeffe for hver minste bevegelse utenfor vinduet/døren. Jeg skal ikke ha en gneldrehund som naboene irriterer seg over! Hva mer skal jeg tenke på? Jeg gleder meg til å anskaffe en turvenn, hverdagsvenn og en og dele dagene mine med, men vil ha tenkt igjennom det meste før jeg åpner døren for et levende vesen som skal bli hos meg i mange år fremover Anonymkode: d0807...bde Jeg har god erfaring med Golden retriver, har vokst opp med den + at en selv også,men den døde dessverre i mars ,nesten 14 år gammel, savner han så mye. også hadde jeg en husky i 6 år,men den passer ikke som familiehund, den var ikke særlig glad i barn, og må ha vannvittig mye trening både fysisk og metalt Skal vi ha en hund etterhvert nå, står det mellom Toller og Engelsk setter Anonymkode: a6a5a...0e3
Gnå Skrevet 24. august 2021 #18 Skrevet 24. august 2021 Hva med bichon frisé? Spreke, morsomme og enkle hunder Bichon frisé - Norsk Kennel Klub (nkk.no) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå