AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Har fått en arbeidskollega. En veldig trivelig dame, men hun snakker veldig dårlig norsk. Er slitsomt å føre en samtale. Har bodd i Norge i 8 år og har ikke gått på norsk kurs. Arbeidsgiver krever norskkurs, så hun begynte på det i forrige uke. 2 kvelder i uken. Men hun praktiserer ikke norsk. Hjemme snakker hun sitt eget språk og på jobb snakker hun lite og når hun snakker så snakker hun engelsk. Jeg nekter å snakke engelsk med henne. Er det stygt gjort av meg? Anonymkode: 462fb...844
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 «Kollega snakker dårlig norsk», sier ts. Samtidig skriver ts «norsk kurs». Ok. Anonymkode: 51f66...e0e 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har fått en arbeidskollega. En veldig trivelig dame, men hun snakker veldig dårlig norsk. Er slitsomt å føre en samtale. Har bodd i Norge i 8 år og har ikke gått på norsk kurs. Arbeidsgiver krever norskkurs, så hun begynte på det i forrige uke. 2 kvelder i uken. Men hun praktiserer ikke norsk. Hjemme snakker hun sitt eget språk og på jobb snakker hun lite og når hun snakker så snakker hun engelsk. Jeg nekter å snakke engelsk med henne. Er det stygt gjort av meg? Anonymkode: 462fb...844 Hvis hun snakker engelsk vil jeg vel tro at kravet for å få jobben var å snakke «minst» engelsk. Da er det jo fryktelig dårlig av deg å nekte å snakke med henne på det som skal være arbeidsspråket hennes av prinsipp. Det ville det i og for seg vært uansett. Anonymkode: 3b806...74d 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har fått en arbeidskollega. En veldig trivelig dame, men hun snakker veldig dårlig norsk. Er slitsomt å føre en samtale. Har bodd i Norge i 8 år og har ikke gått på norsk kurs. Arbeidsgiver krever norskkurs, så hun begynte på det i forrige uke. 2 kvelder i uken. Men hun praktiserer ikke norsk. Hjemme snakker hun sitt eget språk og på jobb snakker hun lite og når hun snakker så snakker hun engelsk. Jeg nekter å snakke engelsk med henne. Er det stygt gjort av meg? Anonymkode: 462fb...844 Du skal selvfølgelig snakke engelsk med henne. Er du nasjonalist, siden du nekter å snakke engelsk med henne? Anonymkode: bdfda...33d 4
Pysa Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 (endret) Som norsklærer for voksne innvandrere og flyktninger støtter jeg deg i å kun snakke norsk med henne, men gjør det på en hyggelig måte. Jeg pleier å si med et smil (på flytende engelsk) at jeg ikke snakker engelsk. Å bruke engelsk som støttespråk er helt ok, når norsk ikke fungerer, men da helst på ordnivå. Hun skal selvfølgelig få snakke morsmålet hjemme, det er ikke noe noen andre har noe med. Jeg ville heller ikke snakket tysk med mine barn om vi flyttet til Tyskland. Endret 22. august 2021 av Pysa 10
Gjest Alterego666 Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg nekter å snakke engelsk med henne. Er det stygt gjort av meg? Hvis norsk er arbeidsspråket er dette innafor. Jeg ville sagt at jeg snakker norsk til deg for at du skal kunne bli flinkere.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Hvorfor nekter du å snakke engelsk? Der er stygg ja. Men samtidig hun vil bare lære norsk hvis hun snakker norsk med kollegaer og glemmer engelsk språk. Men det skal være hun som bestemmer når er det riktig tid for det. Anonymkode: 478a3...d55 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: «Kollega snakker dårlig norsk», sier ts. Samtidig skriver ts «norsk kurs». Ok. Anonymkode: 51f66...e0e Det er en himmelvid forskjell på særskrivingsfeil og det å ikke kunne gjøre seg forstått i en vanlig samtale. Jeg mener at når man har valgt å bosette seg å arbeide i et land, så plikter man å lære det landets språk. Man trenger ikke å være ekspert eller beherske språket perfekt ned til minste detalj, men i det minste kunne nok til å fungere i hverdagen. Språkkunnskaper er svært viktig for integrering, og gavner både enkeltmenneskene og samfunnet. Anonymkode: 558a5...344 4
Gjest Torstein Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: «Kollega snakker dårlig norsk», sier ts. Samtidig skriver ts «norsk kurs». Ok. Anonymkode: 51f66...e0e Det var ikke skriveferdighetene han påpekte, å snakke er noe annet enn å skrive. Pedant får pedantisk påpekelse
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Når vi fikk en utlending inn på jobb, snakket jeg kun norsk. Det var ikke for å være slem, men for å få personen til å praktisere norsken sin. Jeg ga beskjed første dagen, og det var greit. Brukte selvsagt engelsk når noe var uklart. Personen var forholdsvis ny i Norge, og hadde ett norskkurs bak seg. Når en person har vært i ett nytt land i åtte år, bør de kunne såpass norsk at de kan snakkes norsk til. Anonymkode: 27028...a38 1
tirben Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 Skjønner hun er utrygg på norsk, hvis hun begynte på norskkurs for to uker siden! Synes du kan snakke norsk til henne, men hvis du ser hun ikke forstår, kan du forklare henne på engelsk. Hun bør få snakke engelsk en stund til, hun har neppe lært så mye etter fire kurskvelder. 1
Gjest theTitanic Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du skal selvfølgelig snakke engelsk med henne. Er du nasjonalist, siden du nekter å snakke engelsk med henne? Anonymkode: bdfda...33d Hva lærer denne damen av norsk om hun snakker morsmål hjemme og engelsk på jobben?? Du gir et dårlig råd som gjør at hun ikke vil lære noe som helst. Den beste læring er bruk i praksis. Selv om det er hard lærdom er det den beste.
Gjest Vintermorgen Skrevet 24. august 2021 #13 Skrevet 24. august 2021 Ryddet for brukerangrep med svar. Vintermorgen, mod
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #14 Skrevet 26. august 2021 Der var snilt tenkt, at du vil hjelpe henne lære norsk ved å unngå å snakke engelsk. Ja, nekt henne å snakke engelsk med deg. Og gjør det med et glimt i øyet 😊 Anonymkode: 38c11...fda
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #15 Skrevet 26. august 2021 Jeg vil tro denne hyggelige damen virkelig ønske rå snakke norsk og samtidig gjøre en god jobb. Så det er innafor å snakke norsk med henne, men om det oppstår uklarheter som påvirker arbeidet tar du det selvsagt på engelsk, samtidig som du forklarer hva problemet heter på norsk (ex faguttrykk). Anonymkode: b46d1...4e4 1
Carrot Skrevet 26. august 2021 #16 Skrevet 26. august 2021 det er ganske frustrerende å ikke klare gjøre seg forstått på norsk og oppleve at mennesker nekter snakke engelsk for å hjelpe, jeg sier ikke man ikke skal lære seg norsk for å bo i norge - men jeg vil tro at alle er tjent med fleksibilitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå