AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg har hatt hormonspiralen i snart ett år og har merket litt endringer i underlivet etter at den ble satt inn. Finner ikke spesielt mye når jeg googler. Kun om bivirkninger rett etter at spiralen er satt inn. Lurer litt på om dette er normalt. Jeg hadde kobberspiral før og da merket jeg ingen sånne ting. Jeg opplever av og til smerter og da spesielt etter orgasme. Da kan jeg gjerne oppleve smerter eller ubehag i noen dager etterpå. Av og til kommer det ellers også. Jeg merker også hver måned at det ikke lukter spesielt godt og at mengden utflod da øker. Det har kanskje sammenheng med at menstruasjonen? Den er egentlig borte, men siden jeg opplever det hver måned så antar jeg at det kanskje har med det å gjøre. Jeg vurderer litt å ta den ut, men jeg vet ikke. Liker ikke de smertene og lukten er verre enn vanlig lukt fra menstruasjon, men mulig det også er noe galt eller er dette noe andre opplever også? Jeg skal til legen snart, men lurer litt på hvor normalt dette er. Anonymkode: 1da3d...0b5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Mirena, Kyleena eller Jaydess? Anonymkode: 2ca25...5da
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mirena, Kyleena eller Jaydess? Anonymkode: 2ca25...5da Kyleena. Anonymkode: 1da3d...0b5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kyleena. Anonymkode: 1da3d...0b5 Jeg satte opp Kyleena for 1 år siden, og mistet utfloden etter 6 uker og mensen i løpet 4-5 mnd. Har alltid hatt mye utflod, og blitt lett våt i forbindelse med sex. Jeg ble knusktørr og har ofte vondt når jeg har sex. Har også blitt tynnere i håret, spesielt i panneområdet, men det kan selvfølgelig være tilfeldig. Har fått større problemer med å få orgasme, og lurer på om det har en sammenheng. Har også merket en stram lukt fra underlivet, spesielt etter sex men også hvis jeg ikke vasker underlivet på en dag eller to. Har hatt Mirena hormonspiral tidligere, men da hadde jeg så voldsomme bivirkninger de første månedene. Var fryktelig kvalm og det kjentes ut som jeg hadde konstant oppkastsjuke, sterke pms spenninger i kroppen og fryktelig ustabil i humøret. Derfor anbefalte gynekologen til Kyleena som har mindre hormoner. Har lyst å bytte den ut men Mirena gir meg også bivirkninger selv om de er annerledes. Anonymkode: 2ca25...5da
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Jeg hadde mirena hormonspiral og hadde mange av de samme plagene; smerter i underliv, ekstremt mye utflod, urinlekkasjer, sterk lukt fra underlivet som satte seg i klærne, og smerter i hele syklusen, ikke bare ved mensen og eggløsning. Var og tørr og sår nedentil, vanskelig å bli seksuelt opphisset. I tillegg hadde jeg mye ryggsmerter og smerter i kroppen som kom og gikk. Da jeg fjernet spiralen var det en stor forbedring, alle plagene forsvant over natten, jeg tuller ikke! Har et mye bedre sexliv enn før og. Synes det er litt bittert at jeg hadde spiralen i fem år. Har tatt problemene opp med fastlegen, men hun mente det ikke hadde sammenheng med spiralen. Men det er det tydelig at det hadde! Jeg er nå 39 og skal aldri mer ha spiral eller andre hormoner, mannen får sterilisere seg. Anonymkode: 30933...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Ts her. Ja, jeg hadde kobberspiral før og det eneste som plaget meg med den var større og lengre blødninger, men ellers var det ingen ekkel lukt eller smerter. Bare vanlig mensenlukt. Tenker at hvis jeg sier dette til legen så vil hun si at det ikke har noen sammenheng. Husker jeg fortalte om ting jeg opplevde med p-piller, men da mente legen at det ikke var noen sammenheng. Jeg lurer på hvorfor de ikke vil anerkjenne at kvinner kan ha plager med hormonell prevensjon. Jeg lurer også på om hormonspiralen kan ha forverret depresjon. Det vet jeg ikke sikkert, men synes det er merkelig hvor mye verre den har blitt i løpet av dette året. Så har egentlig lyst til å bare ta den ut. Hvis ting blir bedre da så vet jeg jo at det var den. Anonymkode: 1da3d...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her. Ja, jeg hadde kobberspiral før og det eneste som plaget meg med den var større og lengre blødninger, men ellers var det ingen ekkel lukt eller smerter. Bare vanlig mensenlukt. Tenker at hvis jeg sier dette til legen så vil hun si at det ikke har noen sammenheng. Husker jeg fortalte om ting jeg opplevde med p-piller, men da mente legen at det ikke var noen sammenheng. Jeg lurer på hvorfor de ikke vil anerkjenne at kvinner kan ha plager med hormonell prevensjon. Jeg lurer også på om hormonspiralen kan ha forverret depresjon. Det vet jeg ikke sikkert, men synes det er merkelig hvor mye verre den har blitt i løpet av dette året. Så har egentlig lyst til å bare ta den ut. Hvis ting blir bedre da så vet jeg jo at det var den. Anonymkode: 1da3d...0b5 Ta den ut og se hva som skjer🙂 Leger skal alltid ha det til at det ikke er sammenheng mellom bivirkninger og medikamenter. Anonymkode: 2ca25...5da 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Jeg hadde spiral i 6 mnd ca. Småblødninger/ spotting annenhver dag. Orket ikke mer og fikk fjernet den. spiralen kan sitte i 5 år, hadde ikke orket hadde jeg vært deg. Få heller p piller eller noe annet Anonymkode: 8d54f...c51
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Jeg har det også sånn. Har ikke helt koblet sammenhengen- før jeg leste dette, at det faktisk kan være spiralen. Anonymkode: 9d0d8...72f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Hvorfor har du satt inn hormonspiral når du har hatt kobberspiral? Kobberspiral er mye bedre for helsen din på sikt pga det ikke brukes hormoner. Anonymkode: 3fe81...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #11 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor har du satt inn hormonspiral når du har hatt kobberspiral? Kobberspiral er mye bedre for helsen din på sikt pga det ikke brukes hormoner. Anonymkode: 3fe81...3d8 Fordi jeg hadde større blødninger og menstruasjon som varte i 7-8 dager. Så legen mente at jeg burde prøve hormonspiral og legen påstod at det var mindre hormoner i den. Tenkte at det var verdt et forsøk, men nå vet jeg at jeg reagerer på all prevensjon med hormoner. Så kommer ikke til å bruke det igjen. Får gå tilbake til kobberspiral om jeg trenger prevensjon. Anonymkode: 1da3d...0b5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #12 Skrevet 22. august 2021 Jeg husker ikke hvilken spiral jeg hadde. Men jeg tok den ut etter 1 1/2 år. Jeg hadde en del smerter, mye utflod og av/på med blødninger. Fikk beskjed når jeg tok den ut at den satt skjevt, og det kunne ha skapt en ubalanse i underlivet. Anonymkode: d5e7d...8f0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Skrevet 22. august 2021 Bra du spør mannen i gata om dette. For leger og gynekologer svarer ikke. Kun på positive ting med spiral. De negative blir gjemt bort i en skuff. Anonymkode: 0d961...16f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå