AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg ønsker å ta motorsykkellappen. Må jeg ta traffiikalt grunnkurs for MC hvis jeg alle rede har sertifikat for bil? Jeg fikk lappen for moped (M) da jeg var 16, og lappen for bil (B) da jeg var 18. Jeg har kjørt bil i snart 10 år. Jeg er klar over at bil og MC er litt annerledes, men jeg bare lurte på om det grunnkurset jeg har tatt teller. Anonymkode: cfdf6...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Del Skrevet 21. august 2021 Kan man ta lappen i utlandet? England for eksempel? Anonymkode: cfdf6...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 21. august 2021 #3 Del Skrevet 21. august 2021 Trafikalt grunnkurs gjelder både for bil og MC, men du må ha et ekstra kurs på 3 timer for å starte kjøreopplæring på trafikkskole. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Del Skrevet 21. august 2021 Tiuren skrev (13 minutter siden): Trafikalt grunnkurs gjelder både for bil og MC, men du må ha et ekstra kurs på 3 timer for å starte kjøreopplæring på trafikkskole. Ok. Så det MC kurset er et ekstra kurs? Det er ikke så gale med 3 timer, og det var ikke så veldig dyrt. Jeg prøver bare å kutte ned på så mye som mulig. 😅 Anonymkode: cfdf6...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 21. august 2021 #5 Del Skrevet 21. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Så det MC kurset er et ekstra kurs? Det er ikke så gale med 3 timer, og det var ikke så veldig dyrt. Jeg prøver bare å kutte ned på så mye som mulig. 😅 Anonymkode: cfdf6...54a Nei, det kurset er ikke så dyrt, men det koster å ta MC lappen. Om du har noen du kan øvelseskjøre med, og som har peil på hva du bør øve på og ikke bare "kjører tur" og lar deg innarbeide uvaner, så kan du spare mye penger og bli en betydelig tryggere fører når du slipper ut på veien alene. Du må trene på kjøregårdsøvelser (mange synes det er vanskelig til de endelig knekker koden) og plassering i veibane, dette må sitte i ryggmargen. Kjøp deg gjerne en enkel og litt moderne sykkel (med ABS) å øvelseskjøre med, etter min mening gjør det ingenting om den er en lettkjørt lett-MC, det viktigste er å trene på det du gjør på kjøreskole og få kjøre erfaring. Dersom du er jente så finner du alltid noen som vil kjøre med deg.. Bare å finne noen lokale FB grupper for motorsykkelfolk. Vil du spare litt penger kjøper du kjørejakke og bukse brukt, eller en pakkeløsning med nesten alt du trenger. Forbered deg og på en hobby som kommer til å ta nesten all din fritid og penger Som de sider, lær barna dine å kjøre motorsykkel så får de aldri penger til narkotika 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Del Skrevet 21. august 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Nei, det kurset er ikke så dyrt, men det koster å ta MC lappen. Om du har noen du kan øvelseskjøre med, og som har peil på hva du bør øve på og ikke bare "kjører tur" og lar deg innarbeide uvaner, så kan du spare mye penger og bli en betydelig tryggere fører når du slipper ut på veien alene. Du må trene på kjøregårdsøvelser (mange synes det er vanskelig til de endelig knekker koden) og plassering i veibane, dette må sitte i ryggmargen. Kjøp deg gjerne en enkel og litt moderne sykkel (med ABS) å øvelseskjøre med, etter min mening gjør det ingenting om den er en lettkjørt lett-MC, det viktigste er å trene på det du gjør på kjøreskole og få kjøre erfaring. Dersom du er jente så finner du alltid noen som vil kjøre med deg.. Bare å finne noen lokale FB grupper for motorsykkelfolk. Vil du spare litt penger kjøper du kjørejakke og bukse brukt, eller en pakkeløsning med nesten alt du trenger. Forbered deg og på en hobby som kommer til å ta nesten all din fritid og penger Som de sider, lær barna dine å kjøre motorsykkel så får de aldri penger til narkotika Ja, er dame. 😅 Min onkel er med i MC-klubb, så jeg kan nok kanskje få litt hjelp. Men... hvis jeg kjøper alt av utstyr og en sykkel, kan jeg da øvelseskjøre med min far eller min onkel hvis vi alle har vest på? Da kan jeg jo bruke litt tid på å bli vant til det før jeg får sertifikat. 👀 Anonymkode: cfdf6...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 21. august 2021 #7 Del Skrevet 21. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, er dame. 😅 Min onkel er med i MC-klubb, så jeg kan nok kanskje få litt hjelp. Men... hvis jeg kjøper alt av utstyr og en sykkel, kan jeg da øvelseskjøre med min far eller min onkel hvis vi alle har vest på? Da kan jeg jo bruke litt tid på å bli vant til det før jeg får sertifikat. 👀 Anonymkode: cfdf6...54a For å øvelseskjøre må elev og "lærer" ha gul vest med "L", og dere må ha intercom/telefon forbindelse. Ellers er det normale aldersgrenser og at lærer må ha førerkort på rett klasse i et bestemt antall år, men alle reglene finner du på SVV sine sider. Jeg ville anbefalt å få litt hjelp til å bli kjent med hvordan man bruker en motorsykkel (brems/clutch/støtte/"alt som må læres") før kjøretime og så tatt privat kjøring når du har lært noe av kjørelærer. Jeg bruker å la helt uerfarne elever bruke endel tid på å: 1 balansere sykkelen rett opp og ned (sitte på med begge ben i bakken, for så å slippe clutch ut til den tar. Så er det clutch inn og brems på. Altså ingen bevegelse i sykkel. 2 som over, men da lar man sykkelen bevege seg bitte litt før clutch inn og brems på. Da lærer man seg å stoppe sykkelen, noe som kan være nyttig. 3 Som over, men man kjører en meter før man stopper. Da lærer man å få beina opp når man starter, og ned når man stopper 4 så bygger man på derfra.... Dette høres banalt ut, men alt må læres, ikke minst det å stoppe kontrollert og trygt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 22. august 2021 #8 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan man ta lappen i utlandet? England for eksempel? Anonymkode: cfdf6...54a Stort sett får man lov til å gjennomføre opplæring og å tilegne seg førerrett i andre land. Men det kan ikke overføres til Norge med mindre du bor der over en viss tid (mener 6 måneder). Dessuten er norsk opplæring god, og vil redusere risiko for å bli hardt skadet eller drept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Del Skrevet 22. august 2021 ajarRun skrev (10 timer siden): Stort sett får man lov til å gjennomføre opplæring og å tilegne seg førerrett i andre land. Men det kan ikke overføres til Norge med mindre du bor der over en viss tid (mener 6 måneder). Dessuten er norsk opplæring god, og vil redusere risiko for å bli hardt skadet eller drept. Tenkte bare fordi jeg har mange venner i England som jeg kan bo med, og der borte koster lappen til MC veldig lite. Jeg vet at man kanskje må gjøre om noe i Norge, men det kunne kanskje ha lønnet seg. 🤔 Jeg hadde selvfølgelig vært villig til å gjøre noe ekstra i Norge. Anonymkode: cfdf6...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 22. august 2021 #10 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenkte bare fordi jeg har mange venner i England som jeg kan bo med, og der borte koster lappen til MC veldig lite. Jeg vet at man kanskje må gjøre om noe i Norge, men det kunne kanskje ha lønnet seg. 🤔 Jeg hadde selvfølgelig vært villig til å gjøre noe ekstra i Norge. Anonymkode: cfdf6...54a Enten så konverterer du, da kreves det normalt sett ingenting innenfor EU/EØS, og for noen land kreves ny oppkjøring (for eksempel USA) eller så må du gjennom full opplæring. Et alternativ er jo å lære seg å kjøre der, og få all mengdetrening, og så kjøre det obligatoriske her. Kunne vært en ide i alle fall hvis du ikke kan øvelseskjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå