AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #21 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det må bli slutt på å tvinge barn til å leke med hverandre hvis de ikke vil. La barn få velge selv på lik linje som vi voksne velger hvem vi vil omgås. Mine barn fikk velge selv helt fra de var små og det var visste barn se aldri ville leke med. Samme gjaldt om hvem de ville ha med hjem fra skolen også eller bli med hjem. De var bare sammen med de de hadde kjemi med. Anonymkode: 8364c...faa Hadde du sagt det samme om ingen ville leke med og ekskludert ditt barn?? Trokke det! Anonymkode: b8137...cea 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #22 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 13.37): Hmm… nå svarer jeg jo ikke helt på det du spør om. Men, hvorfor skal det være slik at alle må få leke sammen med dem de vil når de vil, i barnehagen? Jeg skjønner det er et problem om de andre barna gjerne inkluderer og det er ditt barn som ikke vil, men vi voksne er jo de verste selv til å ikke inkludere så er jo ikke så rart at barna våre tenker det er normalt. Hvor ofte inviterer vi nye inn i gjengen vår, for eksempel? Og, når skal det være ok for barn å bestemme hvem de skal være med og ikke? I barnehagen hadde mitt barn sine klare favoritter, det har han fortsatt. Det jeg er opptatt av å slå ned på er når de åpenbart ikke er greie/ekskluderer og jeg har også snakket med andre foreldre. Jeg skjønner vi har så ulikt syn på hva som er å ekskludere og ikke - og jeg er nok den strengeste.. her har jeg oppmuntret til å være med andre venner i stedet, som ikke bedriver denne oppførselen. Ja, og når de som utestenger kommer på døren for å leke og barnet mitt er hos andre kompiser har jeg sluttet å si hvor han er… for de kommer jo etter og fortsetter ekskluderingen der. Kanskje du kan lære barnet ditt å svare på en annen måte. F.eks akkurat nå leker vi men jeg kan leke med deg senere/en annen dag. Ditt barn har ikke ansvar for om de andre blir lei seg så lenge han svarer ok, mener jeg. Anonymkode: 974d0...1e7 Helt utrolig at du ikke ser at her er DU den som ekskluderer og bidrar til å stenge ute barn som du har definert som «de som utestenger»?? Tror du at småbarn på fire fem år er så statisk og svarthvitt at det finnes noen som alltid utestenger og noen som aldri gjør det? Dette er jo noe alle barn til tider kan finne på å gjøre uten at de er iboende slemme eller noe galt med dem. De trenger veiledning av voksne i barnehagen, og gode rollemodeller hjemme! At du som voksen rollemodell dømmer enkeltbarn på den måten og prøver å overstyre at de du har dømt skal stenges ute er jo hele årsaken til at det finnes mobbing og ondskap blant barn! Blir helt sjokkert over hvor fæle og lite reflekterte noen voksne kan være! Anonymkode: ca03c...a9d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå