Gå til innhold

Barnet mitt mobber i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De ansatte i barnehagen slår heldigvis ned på dette og vi prater om dette hjemme også. I hovedsak så utestenger barnet mitt andre barn som vil leke med barnet mitt hvis barnet mitt er i en gruppe med sine «beste kompiser». De vil leke i fred uten flere er med, dermed sier de at andre barn får ikke være med de. Noen blir veldig lei seg selvfølgelig. Er det noe galt med oss foreldre? Går det over? Flere som har opplevd at deres barn mobber? Synes det er så trist jeg. Ble selv mobbet på ungdomsskolen og synes ikke det er noe kjekt. Det er siste året i barnehage nå, neste år blir det skole og kommer de i samme klasse er de nødt til å slutte med dette «tullet». Håper barnehagen og vi klarer å få slutt på denne oppførselen. Er det potensielt et problembarn vi har nå? 😕 

Anonymkode: 7f6f4...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm… nå svarer jeg jo ikke helt på det du spør om. Men, hvorfor skal det være slik at alle må få leke sammen med dem de vil når de vil, i barnehagen? Jeg skjønner det er et problem om de andre barna gjerne inkluderer og det er ditt barn som ikke vil, men vi voksne er jo de verste selv til å ikke inkludere så er jo ikke så rart at barna våre tenker det er normalt. Hvor ofte inviterer vi nye inn i gjengen vår, for eksempel? Og, når skal det være ok for barn å bestemme hvem de skal være med og ikke?

I barnehagen hadde mitt barn sine klare favoritter, det har han fortsatt. Det jeg er opptatt av å slå ned på er når de åpenbart ikke er greie/ekskluderer og jeg har også snakket med andre foreldre. Jeg skjønner vi har så ulikt syn på hva som er å ekskludere og ikke - og jeg er nok den strengeste.. her har jeg oppmuntret til å være med andre venner i stedet, som ikke bedriver denne oppførselen. Ja, og når de som utestenger kommer på døren for å leke og barnet mitt er hos andre kompiser har jeg sluttet å si hvor han er… for de kommer jo etter og fortsetter ekskluderingen der.

Kanskje du kan lære barnet ditt å svare på en annen måte. F.eks akkurat nå leker vi men jeg kan leke med deg senere/en annen dag. Ditt barn har ikke ansvar for om de andre blir lei seg så lenge han svarer ok, mener jeg. 

Anonymkode: 974d0...1e7

Skrevet

Dette går over. Jeg vil ikke gå så langt å kalle det mobbing.

Men når det er sagt ville jeg fortsatt å snakke om det, og å samarbeide godt med bhg

Anonymkode: c86a8...33d

• Liker 2
Skrevet

Har heldigvis ikke erfaring med dette med mine barn. Men yngstemann gikk i barnehage med en som var slik og når når de er i 6 klasse så er den ungen bare verre. Men der har det ikke blitt gjort noe innsats for forbedre barnet heller, foreldrene har gitt faen og på fritiden får han gjøre som han vil.

Anonymkode: 2536c...10b

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Tenker at dette er de ansatte i barnehagen som må løse. Det er begrenset hva du får gjort annet enn å snakke med barnet. Kanskje snakke positivt om å inkludere, rose de som faktisk gjør det, slik at barnet forstår at det får positiv oppmerksomhet ved å være inkluderende. 
Det er uansett nok en fase og vil ikke kalle det mobbing, men som sagt jeg mener dette er noe barnehagen må løse ved å styre leken mer. For lettvint gjort av dem å dytte det over på foreldrene mener jeg. I vår barnehage så var de flinke til å sørge for at alle følte seg inkludert uten at de nødvendigvis «styrte» leken for mye. 

Anonymkode: d3e87...00a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hmm… nå svarer jeg jo ikke helt på det du spør om. Men, hvorfor skal det være slik at alle må få leke sammen med dem de vil når de vil, i barnehagen? Jeg skjønner det er et problem om de andre barna gjerne inkluderer og det er ditt barn som ikke vil, men vi voksne er jo de verste selv til å ikke inkludere så er jo ikke så rart at barna våre tenker det er normalt. Hvor ofte inviterer vi nye inn i gjengen vår, for eksempel? Og, når skal det være ok for barn å bestemme hvem de skal være med og ikke?

I barnehagen hadde mitt barn sine klare favoritter, det har han fortsatt. Det jeg er opptatt av å slå ned på er når de åpenbart ikke er greie/ekskluderer og jeg har også snakket med andre foreldre. Jeg skjønner vi har så ulikt syn på hva som er å ekskludere og ikke - og jeg er nok den strengeste.. her har jeg oppmuntret til å være med andre venner i stedet, som ikke bedriver denne oppførselen. Ja, og når de som utestenger kommer på døren for å leke og barnet mitt er hos andre kompiser har jeg sluttet å si hvor han er… for de kommer jo etter og fortsetter ekskluderingen der.

Kanskje du kan lære barnet ditt å svare på en annen måte. F.eks akkurat nå leker vi men jeg kan leke med deg senere/en annen dag. Ditt barn har ikke ansvar for om de andre blir lei seg så lenge han svarer ok, mener jeg. 

Jeg synes du svarer litt rart her. Det virker som at du synes det er greit at ditt barn ekskluderer, men vil ikke at andre skal ekskludere ditt barn. Og du synes ekskludering er greit, så lenge man er høflig når man gjør det? 

Hvem synes du skal ta ansvar for de barna som ikke har noen å leke med? Det er greit å oppmuntre til å være med andre barn, men det er ikke alle som har mulighet til å gå videre og velge andre lekekamerater. Enten fordi ingen av de andre barna vil leke med dem, eller fordi de bor på et så lite sted at det faktisk ikke er så mange valgmuligheter.

Og det er klart at vi har alle våre favoritter, men det er snakk om å ta hensyn til andre mennesker og rett og slett være litt grei. Jeg har observert de samme personene være populær og naturlig midtpunkt i ett miljø, og så mer eller mindre venneløs og regnet som en slags einstøing i et annet, så det er ingen tvil om at hvem som helst kan trenge at noen tar ansvar og inkluderer dem på et eller annet tidspunkt.

Jeg er enig i at mange voksne kunne ha vært flinkere til å inkludere, både på arbeidsplass og privat, men grunnen til at det fokuseres på det i barnehage og skole er jo at barna skal oppdras og lære hva som er akseptabel oppførsel.

Skrevet

Dette er ikke mobbing. Men helt normalt! Vil du leke med alle kanskje? Du har gjerne noen du heller vil leke med enn andre? Forskjellen er at barn ikke vet at det ikke er sosialt akseptert å si «jeg vil ikke leke med deg»… 

Skrevet

Det må bli slutt på å tvinge barn til å leke med hverandre hvis de ikke vil. La barn få velge selv på lik linje som vi voksne velger hvem vi vil omgås. Mine barn fikk velge selv helt fra de var små og det var visste barn se aldri ville leke med. Samme gjaldt om hvem de ville ha med hjem fra skolen også eller bli med hjem. De var bare sammen med de de hadde kjemi med.

Anonymkode: 8364c...faa

• Liker 3
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du svarer litt rart her. Det virker som at du synes det er greit at ditt barn ekskluderer, men vil ikke at andre skal ekskludere ditt barn. Og du synes ekskludering er greit, så lenge man er høflig når man gjør det? 

Hvem synes du skal ta ansvar for de barna som ikke har noen å leke med? Det er greit å oppmuntre til å være med andre barn, men det er ikke alle som har mulighet til å gå videre og velge andre lekekamerater. Enten fordi ingen av de andre barna vil leke med dem, eller fordi de bor på et så lite sted at det faktisk ikke er så mange valgmuligheter.

Og det er klart at vi har alle våre favoritter, men det er snakk om å ta hensyn til andre mennesker og rett og slett være litt grei. Jeg har observert de samme personene være populær og naturlig midtpunkt i ett miljø, og så mer eller mindre venneløs og regnet som en slags einstøing i et annet, så det er ingen tvil om at hvem som helst kan trenge at noen tar ansvar og inkluderer dem på et eller annet tidspunkt.

Jeg er enig i at mange voksne kunne ha vært flinkere til å inkludere, både på arbeidsplass og privat, men grunnen til at det fokuseres på det i barnehage og skole er jo at barna skal oppdras og lære hva som er akseptabel oppførsel.

Ja, det ble kanskje et rart svar. Og, bare for å være tydelig - det er absolutt ikke greit om barnet mitt ekskluderer. Men, hva er å ekskludere? Jeg mener det er feil strategi/tankegang at alle i barnehagen/skolen skal kunne leke sammen. Her mener jeg det er opptil barnehagen å hjelpe barna, det er vanskelig for foreldrene å gjøre så mye der og da. Det foreldre kan bidra med er positivt å fremsnakke det å leke med flere etc.

Men, det er nå en gang slik at barn også er ulike, spiller ingen rolle om de bor langt unna andre eller ikke - men det er jo naturlig å være mer med dem en har like interesser som. Eller en liker å leke det samme. Så, om det da kommer andre barn som vil være med så skjønner jeg at det ikke kan passe alltid. Kanskje kan de har en annen felles lekeinteresse som de heller kan leke senere? Det føles feil alltid å måtte avbryte, inkludere alle hver eneste gang etc. Det betyr ikke at jeg mener vi voksne ikke skal jobbe for inkludering og snakke positivt om det hjemme.

Som tilflytter til er nytt sted har jeg opplevd og opplever jeg ekskludering selv. Ikke noe sjakktrekk i et «finere område» å bli 100% alenemor der «alle» andre er par med fokus på å bli kjent med andre par med barn på samme alder. En alenemor passer ikke inn der, vet du, og barnet mitt har dermed heller ikke vært den foretrukne lekekompisen nettopp pga foreldrenes nettverksbyggingsprosess.

Og, når jeg nå snakker om utestengelse blant barn er når 3 barn er sammen og det ene barnet spør faren om et barna kan overnatte (i påhør av alle), faren svarer ja og skjønner ikke «problemet»… Eller 3 som er sammen og de to andre visker og tisker om hemmeligheter og ler og holder på.. mange tilsvarende eksempler. Da er det nesten bedre om barna ikke hadde vært med hverandre i utgangspunktet, og den som holdes utenfor heller jobber (med foreldrenes hjelp selvfølgelig) med å få nye/andre venner.

Uansett mener jeg det er oss foreldre det kommer an på, om vi synes ekskludering er ok og holder på sånn selv er vi også forbilder for barna og bidrar til dårlig holdninger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De ansatte i barnehagen slår heldigvis ned på dette og vi prater om dette hjemme også. I hovedsak så utestenger barnet mitt andre barn som vil leke med barnet mitt hvis barnet mitt er i en gruppe med sine «beste kompiser». De vil leke i fred uten flere er med, dermed sier de at andre barn får ikke være med de. Noen blir veldig lei seg selvfølgelig. Er det noe galt med oss foreldre? Går det over? Flere som har opplevd at deres barn mobber? Synes det er så trist jeg. Ble selv mobbet på ungdomsskolen og synes ikke det er noe kjekt. Det er siste året i barnehage nå, neste år blir det skole og kommer de i samme klasse er de nødt til å slutte med dette «tullet». Håper barnehagen og vi klarer å få slutt på denne oppførselen. Er det potensielt et problembarn vi har nå? 😕 

Dette blir nok bare verre... gratulerer, dere har et barn som mobber - allerede i bhg. 

Anonymkode: 5f575...3ad

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dette er ikke mobbing. Dette er en som ikke vil dele bestekompiser. 

Nå hadde jeg også en bestevenninne i bhg og av og til ville vi leke alene. 

Kan forstå at en noen ganger ønsker det. 

Men så er det å finne en balanse og la barnet forstå at det ikke føles bra for det barnet som ikke får være med. 

Men man kan jo ikke tvinge barn til å leke sammen heller 🧐

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette blir nok bare verre... gratulerer, dere har et barn som mobber - allerede i bhg. 

Hva er det for et svar? Har du ingen bedre kommentar å komme med, bare la vær. Er ikke så rart at mobbing er et stort problem i samfunnet. Folk spyr ut så mye rart, uten å tenke seg om. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer! Dagens dummeste er deg

Skrevet

Dere må bare prate om det og gjenta og gjenta. Vi har to sånne jenter i klassen til barnet mitt. De var populære, men nå i tredje er det ingen som leker med de fordi de alltid har holdt alle utenfor. Lagd drama og såre følelser.

Anonymkode: 49780...a20

• Liker 1
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og har ofte opplevd mobbing i bhg. Dette blir kanskje veldig pedagogisk, men det hjelper ofte; 

Metoder vi brukte for å få slutt på dette var bla. å snakke om det felles i samling. Ikke om mobberen, men eks;Hvordan ville du følt det hvis en venn ikke ville leke med deg? Hva kan man gjøre? Hvordan føler du deg når noen ikke vil leke/tar leken din osv?

Vi voksne har også hatt rollespill (dette fungerte aller best). Der var vi barn og etterlignet hendelser som skjedde i barnegruppa. Barna satt der å måpte, og fikk se seg selv og situasjonen utenfra. Etter rollespillet snakket vi om hva som skjedd, hva som kunne vært gjort annerledes, hva de tror den og den følte, osv. Spill på følelser, det er et bra utgangspunkt 👍Du kan spille alene med sønnen din (en helt enkel og konkret situasjon, eller med faren). Trenger ikke gjøre det så komplisert, bare spill på følelser og hva som kunne vært gjort annerledes. 

Andre ting kan være at vi voksne kunne ta barnet som ble utestengt og fant på med noe med han/henne, så hen fikk masse oppmerksomhet og en annen status i gruppa. 

Man kan også gi konsekvenser (hvis det funker bedre på ditt barn), at han mister goder om du hører i bhg at han har utestengt. Selvsagt er positiv oppmerksomhet aller best, men jeg ville kanskje hørt med bhg hvordan de jobber med mobbing/utestenging. 

Anonymkode: addcb...c5d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må bli slutt på å tvinge barn til å leke med hverandre hvis de ikke vil. La barn få velge selv på lik linje som vi voksne velger hvem vi vil omgås. Mine barn fikk velge selv helt fra de var små og det var visste barn se aldri ville leke med. Samme gjaldt om hvem de ville ha med hjem fra skolen også eller bli med hjem. De var bare sammen med de de hadde kjemi med.

Men problemet er jo hvis det er det samme barnet som blir holdt utenfor gang på gang, og gjerne av flere «grupper.» Eller om en større gruppe leker og det er et barn ikke får være med.  Det er ikke alltid best å la barn få bestemme selv.

Anonymkode: 62e78...a36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer og har ofte opplevd mobbing i bhg. Dette blir kanskje veldig pedagogisk, men det hjelper ofte; 

Metoder vi brukte for å få slutt på dette var bla. å snakke om det felles i samling. Ikke om mobberen, men eks;Hvordan ville du følt det hvis en venn ikke ville leke med deg? Hva kan man gjøre? Hvordan føler du deg når noen ikke vil leke/tar leken din osv?

Vi voksne har også hatt rollespill (dette fungerte aller best). Der var vi barn og etterlignet hendelser som skjedde i barnegruppa. Barna satt der å måpte, og fikk se seg selv og situasjonen utenfra. Etter rollespillet snakket vi om hva som skjedd, hva som kunne vært gjort annerledes, hva de tror den og den følte, osv. Spill på følelser, det er et bra utgangspunkt 👍Du kan spille alene med sønnen din (en helt enkel og konkret situasjon, eller med faren). Trenger ikke gjøre det så komplisert, bare spill på følelser og hva som kunne vært gjort annerledes. 

Andre ting kan være at vi voksne kunne ta barnet som ble utestengt og fant på med noe med han/henne, så hen fikk masse oppmerksomhet og en annen status i gruppa. 

Man kan også gi konsekvenser (hvis det funker bedre på ditt barn), at han mister goder om du hører i bhg at han har utestengt. Selvsagt er positiv oppmerksomhet aller best, men jeg ville kanskje hørt med bhg hvordan de jobber med mobbing/utestenging. 

Klarer dere ikke akseptere at ett barn ikke vil leke med ett annet? La oss si du ikke liker naboen din Bodil, du ber da aldr henne inn på kaffe da. Du har friheten til å velge, ett barn skal tvinges bare fordi alle barn skal like og leke med hverandre. Det hører jo ingen sted hjemme.

Datteren min gikk i 5 klasse og ei i klassen la sin elsk på min datter. De var så forskjellige som natt og dag. Datteren min likte å sparke fotball og slike aktiviteter, mens denne klassevenninnen løp rundt med en kjepp mellom beina og vrinsket som en hest. Det var det hun likte å gjøre, noen min datter kanskje gjorde når hun var rundt 3-4 år. Her skulle læreren tvinge alle jenter til å leke sammen, men ingen av ville løpe rundt å vrinske hverken i friminutt eller på fritiden. Det endte  med at jeg sa klart ifra til læreren at mitt barn får bestemme selv hvem hun vil leke med og det ble aldri noe mere tvang fra den læreren hverken for datteren min eller de andre jentene.

At dere driver med denne tvangen allerede i bhg er helt sykt. Det skulle vært forbudt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men problemet er jo hvis det er det samme barnet som blir holdt utenfor gang på gang, og gjerne av flere «grupper.» Eller om en større gruppe leker og det er et barn ikke får være med.  Det er ikke alltid best å la barn få bestemme selv.

Anonymkode: 62e78...a36

Les min svar under. Noen ganger så passer dette ene barnet ikke inn hos noen av forskjellige årsaker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klarer dere ikke akseptere at ett barn ikke vil leke med ett annet? La oss si du ikke liker naboen din Bodil, du ber da aldr henne inn på kaffe da. Du har friheten til å velge, ett barn skal tvinges bare fordi alle barn skal like og leke med hverandre. Det hører jo ingen sted hjemme.

Datteren min gikk i 5 klasse og ei i klassen la sin elsk på min datter. De var så forskjellige som natt og dag. Datteren min likte å sparke fotball og slike aktiviteter, mens denne klassevenninnen løp rundt med en kjepp mellom beina og vrinsket som en hest. Det var det hun likte å gjøre, noen min datter kanskje gjorde når hun var rundt 3-4 år. Her skulle læreren tvinge alle jenter til å leke sammen, men ingen av ville løpe rundt å vrinske hverken i friminutt eller på fritiden. Det endte  med at jeg sa klart ifra til læreren at mitt barn får bestemme selv hvem hun vil leke med og det ble aldri noe mere tvang fra den læreren hverken for datteren min eller de andre jentene.

At dere driver med denne tvangen allerede i bhg er helt sykt. Det skulle vært forbudt.

Jo, det glemte jeg å legge til - jeg prøvde bare å finne en løsning. 

Det er ofte jeg må si at « Nå ville de to leke, så dere kan leke sammen etterpå. Ok?». Men, hvis det er gang på gang, som denne gutten gjør, så må man jo finne en annen løsning. Han kan jo ikke utestenge hele tida. Da står han der med null venner tilslutt. 

Jeg er VELDIG for at barn skal få velge sine venner, virkelig, men dette er en fryktelig vanskelig balanse overfor de/det barnet som blir utestengt. Da står man der og prøver å forklare hvorfor de ikke vil leke, og samtidig trøste barnet med at det ordner seg, og prøver å finne en annen venn. Dette er fader ikke lett, det er ofte de får nei på nei når man prøver å hjelpe dem… jeg blir så glad og letta når noen sier: Ja! 

Så, derfor er det viktig å snakke om dette i fellesskap, både at noen vil leke alene eller med en annen, og andre ganger leke med deg. Og da snu det; «For det liker vel du noen ganger også?».

(Jeg er bhg - lærer, men sluttet i fjor, og dette med mobbing og utestengelse er veldig vanskelig. Hater utestenging og at barn ekskluderer - koker i topplokket, men som sagt så spørs litt på konteksten, hvem der er og hvor ofte osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette går over. Jeg vil ikke gå så langt å kalle det mobbing.

Men når det er sagt ville jeg fortsatt å snakke om det, og å samarbeide godt med bhg

Anonymkode: c86a8...33d

Gjentakende utestenging er definitivt mobbing. 
Å si at det går over og ikke foreta seg noe er det dummeste man kan gjøre. 

Regner med at barnehagen jobber aktivt med dette og slår ned på denne mobbingen. 
Dere som foreldre må også jobbe aktivt med det. Først og fremst MÅ dere snakke alvorlig med barnet om denne adferden. Fokuser på barnets empati. Hvordan opplever de barna som blir utestengt situasjonen? Forklar barnet sammenhengen mellom barnets adferd og konsekvenser for de som utsettes for denne adferden. 
Dere kan også jobbe med å koble barnet deres sammen med barna som utestenges i fritiden. Inviter dem på besøk og prøv å styrke relasjonene dem imellom. 

Anonymkode: f7dd0...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...