Gå til innhold

Flytte til hus?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om mennesker som bor i rekkehus? Tenker dere at det er fordi vi ikke har råd til å bo i hus eller at det kun er en mellomstasjon? 

Vi bor i rekkehus og har det veldig fint her, men får stadig kommentarer om når vi skal inn i hus.. 

Rekkehuset vårt koster ca. 7,5 og er på 150 kvm. Vi er fire i familien og innimellom kjenner vi at det hadde vært godt med noe mer plass. Vi har råd, men det er godt og være gjeldfri der vi er også. Samtidig dekker rekkehuset det meste. Vi har to stuer, barna har to store gode soverom. Stua kunne gjerne vært større, det samme med badet og gangen.. Men så tenker jeg det alltid vil være noe man vil endre? 

Er det så mye bedre med hus? 

Anonymkode: 2f8da...555

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer hus betyr jo mer vedlikehold, så jeg tenker at de som bor i rekkehus verdsetter fritiden sin.

Anonymkode: 8c4e1...c45

Skrevet

For meg som bor i Oslo og ikke har råd til rekkehus høres det ut som dere har alt dere trenger. :) Jeg har bare bodd i leilighet, men drømmer veldig om rekkehus. Tenker det er mindre utgifter, mer miljøvennlig og mer sosialt hvis man ønsker det. 

Men forstår andre som er vant til eneboliger på 300 kvm ser annerledes på det.

Hadde brukt pengene dere sparer på å heller leie et hus ved havet om sommeren, f. eks. Så har dere alt dere trenger i hverdagen.

Anonymkode: e4878...e55

Skrevet

Jeg bryr meg ikke hvor andre bor :)

Jeg har selv bodd i to rekkehus, og var veldig klar på at jeg ville videre til enebolig. Mannen min var enig. Vi var lei bråkete naboer og stedet vi bodde, og flyttet lengre ut og fikk stor enebolig for bare et par hundretusen mer.

For oss er det mye bedre med hus ja. Vi har ikke naboer som jogger på mølla flere ganger om dagen vegg i vegg med stua vår. Vi har ikke fest som vi hører alt fra. Vi har ca like mye hage, og huset vi kjøpte har nylig fått nytt tak, vinduer og er malt. Så det er en del år til det må endres på :)

Vi trives med vårt hus, men det er ikke for alle.

Anonymkode: f752e...edd

Skrevet

Hei.

Vi er også fire stk i familie . To voksne og to barn som bor på treroms leil i oslo. Først så drømte vi om rekkehus fordi det er på en måte en blanding av leil og hus i ett. Men når vi undersøkte mer og mer så gikk valget for hus. Vi driver derfor å sparer penger nok til hus da vi ønsker større kjøkken/soverom ,vaskerom og bad samt at vi kan leie ut utleier leilgheten. 

Men vi ønsker oss nybygg på hus så får vi se! Jeg syntes det høres ut som dere har det kjempefint og hadde ikke kjøpt noe større hvis dere ikke syntes det er for trangt for dere! Lykke til

Anonymkode: 68499...e80

Skrevet

Vi flyttet fra enebolig til rekkehus og skal aldri tilbake i enebolig igjen 😊

Anonymkode: 2b21c...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi flyttet fra enebolig til rekkehus og skal aldri tilbake i enebolig igjen 😊

Kan jeg spørre om hvorfor dere valgte som dere gjorde?

Skrevet

Vi bor også i rekkehus og for oss er det en «mellomstasjon», det har vi tenkt helt siden vi kjøpte. Ikke fordi vi ikke har det vi trenger, men det blir litt for «trangt» for oss her i lengden med naboer i alle retninger. Min preferanse er å bo noe mer avskjermet. 

Men jeg tenker ikke nødvendigvis at det er en mellomstasjon eller noe for andre. Har et vennepar som kjøpte rekkehus i fjor og de sier at det kan være der de skal slå seg til ro. De har det de trenger der.

Har tidligere aldri sett for meg at jeg skulle bo i enebolig, og hadde ikke trengt så mye mer enn en leilighet med rom til to barn og oss, men etter å ha bodd i rekkehus en stund frister det mer med hus og hage som er mitt helt eget, uten naboer til høyre, venstre, foran og bak slik vi har nå. Så det blir nok slik en dag.

Anonymkode: c66e9...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor dere valgte som dere gjorde?

Absolutt. Vi bodde i enebolig og startet prosessen med å bygge nytt hus. Altså kjøpte tomt og tegnet hus osv. Tenkte at det var enebolig vi ville fortsette å bo i og hadde kommet ganske langt i prosessen, sendt inn søknader og skrevet kontrakt.

Så tok vi et steg tilbake og følte på hva vi egentlig ønsket å bruke tid og penger på. Vi innså at det alltid er noe som må brukes penger på, gjøres og vedlikeholdes når vi bor i hus. Alle helger og ferier gikk fort til å klippe plen, olje terrasse, måke snø, kjøpe ved, stable ved, kjøpe strøsand, strø, gjøre klart til høst, gjøre klart til vår, beskjære trær og hekker, rense takrenner, forbedre et eller annet, ja you name it. For ikke å snakke om vedlikeholdskostnader når man bor i et hus fra 1988 som vi da gjorde. Vi så at vinduene begynte å bli klare for å byttes for eksempel, og terrassen og rekkverket var også klart for å byttes. Det er alltid et eller annet som står og banker på tiden og lommeboka di. Vi følte aldri at vi hadde frie midler til å bare senke skuldrene og kose oss selv om vi har ganske god inntekt. Bufferkontoen skulle alltid ha vært litt høyere i tilfelle et eller annet, og helst skulle vi spart til nytt kjøkken eller noe annet som begynte å bli gammelt.

Vi fant ut at vi heller ville bruke tiden på hverandre og barna, så vi solgte hus, tomt, skrinla byggeprosess og kjøpte nybygg rekkehus hvor vi er en del av et borettslag. Så betaler vi fellesutgifter og ferdig med det. Vi kommer selvfølgelig fortsatt til å ha ting som må gjøres, men vi går samtidig ned mye I størrelse slik at vi ikke har mye mer plass enn vi trenger. Vi får oppvarmet parkeringskjeller som vi slipper å tenke på mtp vedlikehold og har noen som hele tiden måker og strør og har en plan for utvendig vedlikehold på boligen når den tid kommer. Vi får en liten plenflekk og et par plattinger men det er det.

Ideelt sett skulle vi egentlig ønsket oss en leilighet, men vi finner ikke noe som er stort nok mtp plass, så da ble det rekkehus.

Jeg skjønner at noen synes det er helt fint å pusle i hagen og trives med alt som må gjøres, men personlig så har jeg mann i forsvaret og er mye alene. Når han ikke er hjemme så vil jeg ha muligheten til å ringe en vaktmester, og når han er hjemme så ønsker vi oss hvilepuls. Vi vil mye heller ha tiden så og si fri til å være med barna enn å ha så mye å gjøre hele tiden 😊

Jeg kjenner meg veldig igjen i denne "forventningen" samfunnet har til at målet for alle liksom skal være enebolig og stor tomt og masse plass. Samtidig så skal alle ha barn, hobbyer, jobbe 100% og havne i tidsklemma hver eneste dag og løpe rundt som noen hodeløse høns fordi tiden ikke strekker til. Jeg tror mange hadde blitt kvitt en god del av disse om de hadde tatt enklere valg uten å tenke på hva som er forventet. Også er det såklart mange som også synes det er verdt det med all den tid og penger det kreves for å ha enebolig. Så det må man jo finne ut av selv 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...