Gå til innhold

Fyfaen så stygt gjort

Fremhevede innlegg

Skrevet

La far ta seg av datteren sin. Du trenger ikke sette grenser for henne, det er han sin jobb. Er ikke rart du har det vanskelig med henne. 

Anonymkode: 4c36a...311

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg hvis du er trøtt. 

Anonymkode: d95e3...20b

• Liker 9
Skrevet

Full forståelse for at du ble såret over at han overkjørte deg slik. Han burde jo egentlig sagt til dattera at hun skulle skjerpe seg og gjøre det du sa og ikke svare igjen. 

Det tar lang tid å lande rutiner og bygge relasjoner i sammensatte familier, og når han diskrediterer deg foran stedattera di blir man satt litt tilbake til start i den prosessen. «Du trenger ikke respektere stemor. Bare fortsett å vær ufordragelig, så får du det sol du vil.»…

• Liker 8
Skrevet

For det første så legger hun seg kl. 22 og ikke kl. 10. For det andre er kl. 22 veldig tidlig for en 12-åring å legge seg på helg. Skjønner godt at hun kan bli litt vrang. 

Anonymkode: b3726...79f

• Liker 13
Gjest Innsikten
Skrevet

Personlig hadde jeg aldri orket det der. Jeg hadde bare gått og lagt meg, sette grenser for datteren er farens ansvar. Men synes det er direkte respektløst av samboeren din å irettesette deg foran datteren.  

Det er ikke ofte jeg foreslår noe sånt, men jeg hadde nok tatt en alvorsprat med samboeren min hvis jeg var deg. Jeg skulle ha vært temmelig ressurssvak og hjelpesløs hvis jeg skulle finne meg i den slags oppførsel daglig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, hun gjør det. Iallefall nå når sommerferien er ferdig 

Anonymkode: 2b8ee...23a

Fordi du har bestemt det?

Anonymkode: 8101d...405

• Liker 5
Skrevet

Du må jobbe med ord, uttrykk og rettskriving. 

Anonymkode: d95e3...20b

Har du problemer med å forstå innholdet? Noen skriver i affekt, noen har dysleksi eller andre skrivevansker. La være å kommentere 

Anonymkode: 57661...515

• Liker 19
Skrevet

Hvor lenge har du vært i livet deres? 

Istedenfor å mase slik, så er det bare til å droppe det. Du skulle bare gått og lagt deg og latt henne sitte til faren våknet. Så får han ordne det slik han mener er best.

Anonymkode: 28b58...4b1

• Liker 12
Skrevet

Menn som sover liker ikke å bli vekket. Dette er jo noe dere tre må snakke om sammen, det ligger alltid noe bak når barn ikke aksepterer sin steforeder.

Anonymkode: 0d01a...fe2

Ingen som sover liker å bli vekket. Enten det er kvinner eller menn.

• Liker 18
Skrevet

Sett datteren fin på plass!

Anonymkode: 766b7...711

Skrevet
Frøken I skrev (2 timer siden):

Full forståelse for at du ble såret over at han overkjørte deg slik. Han burde jo egentlig sagt til dattera at hun skulle skjerpe seg og gjøre det du sa og ikke svare igjen. 

Det tar lang tid å lande rutiner og bygge relasjoner i sammensatte familier, og når han diskrediterer deg foran stedattera di blir man satt litt tilbake til start i den prosessen. «Du trenger ikke respektere stemor. Bare fortsett å vær ufordragelig, så får du det sol du vil.»…

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sett datteren fin på plass!

Anonymkode: 766b7...711

Ja herremin. En 12 åring som ikke vil legge seg klokla 22.00 på fredag. Så frekt altså! For en unormal unge!! 

:roll:

Anonymkode: e3c03...175

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns ikke mannen burde ropt at du skulle slutte, jeg syns heller ikke det er noe å grine for.

Og så lurer jeg på om kanskje jenta hadde hørt etter raskere om du hadde sagt i fra på en annen måte? Når du sier "kanskje du skal gjøre deg i stand for natta?" så har du spurt henne og da har hun faktisk lov til å svare nei.

Hvis du derimot hadde sagt at "Nå er det leggetid, så nå vil jeg at du skal gå og gjøre deg i stand for senga og så kommer pappa ned til deg etterpå *smiler*" så kan det hende utfallet hadde vært annerledes. 

Om dette bare var dråpen ... og det generelt sett er misnøye, krangling og uhygge... så vil jeg råde deg til å flytte ut som du selv sier i HI. (ETTER at dere har vært og snakket med en terapeut, kanskje?)

Anonymkode: 0819d...6e1

• Liker 8
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Opplevde akkurat noe som fikk vannet til å renne over. Stedatter er hjemme, hun er 12 år, kl er 10,  jeg er sliten og samboer sover på sofaen. Jeg sier til henne «nå er klokka 10, kanskje du skal gå på badet å ordne deg til natta å legge deg.» hun er selvfølgelig trass å sier «nei, jeg skal vente til pappa våkner». Jeg sier flere ganger, han sover, bare gå ned du så kommer han etterpå. (Hun er slik hvær kveld). Hun hører ikke på meg, sitter der og nekter. Så sier han navnet mitt å roper «Slutt opp!» da sier jeg «klokka er 10!»  dattern ser på han med håpefulle øyne,  så sier han at hun skal gå ned. Når jeg sier til han etterpå at dette var utrolig stygt gjort, så sier han «jadajada» og går. 

Det er like før jeg takket ja til en leilighet, for jeg orker ikke dette mer. Jeg er bare redd for å være alene. Vi har et barn sammen, så det er ekstra vanskelig å gå ifra han. 

Forstår deg godt. Jeg flyttet også, og det ble slutt etterhvert.
Forskjellig oppdragelse gjorde at det ble slutt mellom oss.

Ikke hørte de på meg heller, så det ble ofte dårlig steming. Jeg stod på mitt og krevde at de skulle høre på meg eller ble det konsekvenser. Jeg var fair, men de hadde en annen oppdragelse.
Kan nevne et par eksempler:
11 åringen forventer at han skal få ferdig lagd matpakke til skolen hver dag. Jeg smurte kun fredager som en belønning mot at han hadde smurt 4 dager/uken. Men samboern lagde av og til matpakke til han selv om vi var enig om at han skulle alge den selv og bli mer selvstendig.
 11 åringen kommer opp med ipaden sin hver morgen med 2-3 venner på høytaler, jeg ville ikke ha no av det, 0 skjermtid om morgenen. Samboer syns jeg overdrev. Det var umulig å snakke med 10 åringen, så hver start på dagen var han allerede dypt inn i skjermen.
11 åringen spilte fotball kamp og tapte, var lei seg, så samboern kjøpte han en fotball drakt som trøstepremie. Jeg var sterk uenig, da forskning faktisk har bevist at å gi trøstepremier kan gi motsatt effekt. Den som får det VET at han ik fortjente det. Det påvirker at barna blir vant til å ikke gjøre sitt beste i flere ting i livet, fordi de tror at de kan få en trøstepremie.

7 åringen. Hver gang vi var ute på butikken/senteret fikk han 1 ting av samboern, alt fra 100-1000kr. Fikk han ikke det sutret han, skrek til han fikk det. Jeg var sterk uenig i det og syns samboern belønnet trass oppførsel. Han har så mye leker at rommet flyter over, så mye at på bursdagen hans, forventet han flere gaver enn det han fikk og var ikke fornøyd og sutret.

Forskjellig oppdragelse gjorde at vi 

Anonymkode: 54932...699

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For å forklare det bedre da. Jeg og stedatter har hatt en fin kveld der hun har hjulpet meg å pynte fondantfigurer til kake. Klokka nærmet seg 22:00. Jeg var sliten og er det fortsatt, så jeg skal snart legge meg. Hun satt å såg på en serie, og episoden var ferdig kl 22:00. Samboer sovnet på sofaen, og sov fortsatt når klokken var 22:00. Jeg sier til henne at «nå er klokka ti (navn), kanskje du skal gå på badet og ordne deg, så legge deg?» hun nekter, er trassig og vanskelig. Jeg repeterer meg noen ganger. Så roper samboeren mitt navn og sier «slutt opp!!!» datteren ser håpefullt på han. Så sier jeg «klokka er ti (navn).» da sier han «gå og legg deg» til sin datter. 

forståelig nå? 

Stedatteren er 12 år. Det er klart hun vil prøve å strekke ut leggetiden. Og istedenfor å si kl. 22 at hun må legge seg, kan det være en fordel å minne henne på at klokken nærmer seg 22, sånn 10-15 min før hun skal legge seg. Da får hun litt tid til å forberede seg på å legge seg.

Samboeren din ble lei av maset ditt, og sa at du skulle stoppe. Han burde selvsagt ikke sagt det på den måten. Men det får dere snakke om sammen, dere er jo tross alt to voksne. 

Anonymkode: c36e2...eaf

• Liker 4
Skrevet (endret)

Samboeren din var sikkert trøtt og desorientert og tenkte ikke helt klart.

Men du må lære deg å kommunisere tydelig. Du formulerte det som et spørsmål, om jenta ikke skulle legge seg? Da har hun all rett til å si nei... At du blir sur fordi DU ga henne et valg er jo mest ditt problem. 

Neste gang er du tydelig. "Klokka er X, nå vil jeg at du går ned og klargjør deg for å legge deg. Pappa kommer snart." 

Og hvis hun nekter hadde jeg tenkt at det er samboerens problem å krangle med henne... Ikke ditt. 😶 22 er tidlig. 

Er du den samme stemoren som ble sur fordi far og datter gikk i kjelleren for å se tv da du ikke ville se? 

Endret av Albbas
Skrevet

Jeg har sagt ganske mange rare ting når jeg blått blir vekket i ørska på kvelden. Så jeg ville helt enkelt tenkt at han var "borte" når han våknet, og trøtt når han kom med neste svar. Og at du nå er trøtt. Og den kombinasjonen blir bare tull. Så at dere i morgen setter dere ned og snakker ut sammen. 

Men nå er jeg sammen med en mann som bare er snill, god og ordentlig. At du reagerer så sterkt på en enkelt situasjon tyder kanskje på at han ofte er krass og nedlatende mot deg, også foran datter? 

Anonymkode: 7488b...733

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har sagt ganske mange rare ting når jeg blått blir vekket i ørska på kvelden. Så jeg ville helt enkelt tenkt at han var "borte" når han våknet, og trøtt når han kom med neste svar. Og at du nå er trøtt. Og den kombinasjonen blir bare tull. Så at dere i morgen setter dere ned og snakker ut sammen. 

Men nå er jeg sammen med en mann som bare er snill, god og ordentlig. At du reagerer så sterkt på en enkelt situasjon tyder kanskje på at han ofte er krass og nedlatende mot deg, også foran datter? 

Ja, er ikke første gangen han gjør dette. Og! Jeg kommer til å bevisst ignorere dem begge fremover. Jeg kommer ikke til å løfte en finger for den jævla ungen! Jeg liker henne ikke, og dette er samboerens feil. Han har holdt på så lenge å tråkket meg i dritten, at jeg har et forakt syn på henne. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det var en gang, jeg irettesatte han foran datteren, slik han har gjort med meg tusen ganger. Da ble det månelyst. Liker ikke smake på sin egen medisin. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For det første så legger hun seg kl. 22 og ikke kl. 10. For det andre er kl. 22 veldig tidlig for en 12-åring å legge seg på helg. Skjønner godt at hun kan bli litt vrang. 

Anonymkode: b3726...79f

En 12 åring kan godt starte gå på badet når klokka er 2200 på en fredag kveld, skolen har startet og de trenger søvnen. Barnet er ikke i seng til 2200 selvom det skal starte gjøre seg klart for kvelden. Er jo en grunn til at det er mye trøtte skolebarn og ungdom og spesielt etter ferier og helg når ungene har friit frem med rutiner og leggetider. 

Anonymkode: 65c83...9b7

• Liker 7
Skrevet

Her passer ikke overskriften med hva innlegget handler om.

Anonymkode: 0404c...c31

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...