AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Jeg har ett selvbilde som er veldig ødeleggende og alt oppslukende. Jeg ble mobbet som barn, da jeg var litt små lubben (aldri overvektig) men jeg var ikke like tynn som de andre jentene. Har hatt perioder i livet hvor jeg har følt meg bra, men det varer ikke lenge. Jeg er 31 år, og har klarer ikke like meg selv. Jeg ser alltid rundt meg etter bekreftelse. Jeg er passe høy, slank, langt hår og det er ingenting direkte stygt med meg. Jeg kan se meg i speilet noen dager og tenke «i dag var du fin» men den følelsen forsvinner fort ute blant folk. Jeg jobber i ett yrke med mange kvinner, og vi har mye mannlige kunder. Jeg blir totalt oversett. Jeg får sjeldent ett hei, de ser ikke på meg når jeg skal hjelpe de, og det er som jeg ikke eksisterer. Mine kvinnelige kolleger, får både smil, hei og lange blikk etter seg. Har flere ganger hatt lyst til å bare bli hjemme. Føler meg så lite verdt når andre får smil og ett hei, fordi de er penere å se på enn meg. Spesielt når vi står ved siden av hverandre og det er som om jeg ikke er der. Jeg tviler så på eget utseendet. De få dagene jeg faktisk føler meg fin, så får jeg bekrefter at det er du ikke. Etterpå blir jeg besatt av å studere meg selv i speilet. Og da ser jeg det.. at jeg er jo ikke noe pen. Ser sliten ut, stor nese.. ja rett og slett lite attraktiv. Det er så alt oppslukende at jeg til tider tenker at jeg ikke vil leve. Jeg vet at utseendet ikke er det viktigste, men det hjelper meg liksom ikke. Det er vondt å være den eneste blant mange jenter som blir totalt ignorert fordi hun ikke er like pen som de andre.. Venninner og familie sier at jeg må slutte og at jeg er minst like flott som de andre. Men det klarer jeg ikke tro på... Har ingen hell i kjærligheten heller. Er kun bra nok til sex, aldri noe mer. Lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg tar vare på utseendet mitt. Anonymkode: f3064...a0b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 Jeg kjenner meg igjen i alt. Jeg er 26 år gammel. Jeg ble også mobbet på barneskolen, dog ikke for utseendet mitt, men fordi jeg ikke var like flink i leker og sport som de andre, og når jeg ble eldre og kom i tenårene la jeg merke til at alle jentene var penere enn meg. Mitt råd til deg er å ta kontakt med fastlegen og få henvisning til psykolog, eventuelt snakke med en privat psykolog. Men det koster en del. Slike vansker er utrolig vondt å leve med. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har grått foran speilet, slått meg selv og skadet meg selv fordi jeg hater utseendet og kroppen min så intenst. Jeg har i perioder søkt mye bekreftelse, spesielt hos menn, men uansett hva jeg får høre så føler jeg meg ikke bedre. Kognitiv samtaleterapi har hjulpet meg mye, samt å ikke fokusere så mye på utseende. Selvaksept er også viktig. Du trenger ikke å elske deg selv eller se deg selv i speilet hver dag og tenke at du er pen, men akseptere hvem du er og at du er som du er. Siden du har dårlig selvbilde vil du heller ikke se eller vite om at noen finner deg attraktiv eller sender deg lange blikk, og du kan mistolke signaler og smil som blir gitt. Utseendet spiller en ganske stor rolle i samfunnet vårt, men samtidig er det ikke alt. Vil du være den peneste eller vil du være den snilleste? Vil du være den menn sikler etter eller vil du være den alle kan stole på? Slike ting er viktig å reflektere rundt. Jeg har kommet frem til at jeg ikke ønsker å være den som får lange blikk hele tiden og som får kommentarer på utseende, og som menn vil ligge med fordi de syns jeg er pen etc. Jeg vil heller være et trygt og godt menneske med hjerterom og forståelse for alle. Jeg kunne jo bare operert meg vakker og gjort ekstreme tiltak for å bli overlegent attraktiv, men det gidder jeg rett og slett ikke. Da jobber jeg heller med det jeg har og bruker de ressursene jeg har fått utdelt, og heldigvis har jeg noe mellom ørene, selv om jeg kanskje ikke er noe å se på. Ikke snakk deg selv ned slik. Jeg er helt, helt sikker på at du er en normalt attraktiv kvinne med dine egne særpreg og din egen sjarm. Slik som alle andre. Kanskje ikke dette er noen trøst, men noen ganger overdriver man andres attraktivitet når man konstant sammenligner seg med andre, og ender opp med å være taperen selv. Vet om flere som sliter med dårlig selvbilde som konstant hever seg over andre for å føle seg bedre, noe som er en dårlig kvalitet - men det er også det å drukne seg selv i selvhat på den måten jeg og du kan finne på å gjøre. Du er unik som alle andre og det er noe du må akseptere. Du skriver at du tar vare på utseendet ditt og det er bra. Gjør det som får deg til å føle deg bra. Smink deg slik du føler deg pen. Om du føler deg penere uten sminke, så dropper du sminken. Kle deg i klær du føler deg vel i. Fremhev det du liker ved deg selv. Ikke tenk at alt er håpløst og at der ikke er noe som helst som er pent med deg. Finn det du mener er attraktivt. Om det er noe du liker på andre, som du selv har, bør du fremheve dette. Vær raus med deg selv. Du trenger ikke å si "du er så pen" til deg selv hver dag i speilet, men heller tenke at det der, det er meg, og slik er jeg og det er helt greit. Noen dager føler man seg bare dritt, og da er det best å ikke se for mye i speilet. Sjekk om håret er ok og om du har noe mellom tennene, eller en buse hengende ut av nesen. Har du ikke det? Ok, da ser du bra ut. Jeg vet veldig godt at jeg ikke er pen. Men i stedet for å gråte over det og hate meg selv for det, så kan jeg heller akseptere den jeg er og gjøre det beste ut av situasjonen. Hadde det vært viktigst for meg å være pen, så hadde jeg jo gjort alt jeg kunne for å være nettopp det. Men det gjør jeg ærlig talt ikke. Jeg trener, spiser sunt og variert, tar vare på kroppen og huden min, og sørger for en trygg og god atmosfære i psyken. Ta vare på deg selv og vær din egen bestevenn, du skal leve med deg selv resten av livet. ❤️ Anonymkode: 4f12a...ecd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Det er helt sikkert ikke noe galt med utseende ditt. Men utstrålingen din kan du sikkert gjøre noe med? Smil, se folk i øynene og bruk litt humor. Virk selvsikker så skal du se at du også får oppmerksomhet. Anbefaler deg å lese bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Anonymkode: bc4d2...dc7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Hvordan går det, ts? Anonymkode: 4f12a...ecd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan går det, ts? Anonymkode: 4f12a...ecd Takk som spør ☺️ Det går bedre. Prøver å ikke tenke så mye på det. Anonymkode: f3064...a0b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Takk for alle svar! Mange gode råd her. Anonymkode: f3064...a0b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Anbefaler deg kunsten om å gi faen. Gi faen i hvordan du ser ut, gi faen i hva du tror andre tenker, gi faen i hvordan andre ser ut. Vær deg selv 100%. Det er godt nok i massevis. Og innerst inne så tror jeg du også vet at du ser mer enn godt nok ut. Så du må gi faen til alt som gjør at du begynner å tvile. Øv på dette: Rett deg opp i ryggen, få opp haka fra gulvet og rett og slett gi faen. Anonymkode: 1b3ef...07b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå