AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Del Skrevet 19. august 2021 Er veldig interessert i dette og har lyst til å prøve det ut som hobby Men jeg kan ingen ting 😅 Har ikke helt bestemt meg om jeg kun vil skyte på bane, eller ta det lenger og prøve ut jakt Hvor starter jeg? Er det noe jeg burde vite? Om jeg tenker ta det lenger til jakt, så tenker jeg småvilt. Hvilke dyr er da lov å jakte på? Hvor mye koster det i mnd / året? k30 Anonymkode: 7a835...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 19. august 2021 #2 Del Skrevet 19. august 2021 Ta kontakt med din lokale jeger og fiskeforening, eventuelt skytterlag. Langt de fleste har skjønt viktigheten av å rekruttere damer og unge kvinner i dag gjør det fantastisk bra innen skytesport. Sjekk først om det er nybegynnerkurs lokalt innen skyting. Åpen dag på banen osv. Om du velger å ta jegerprøven og starte med jakt så koster selve jegeravgiften ca 400 i året. Så kan du velge om du vil jakte på sjøen gratis etter ender, skarv, gås osv. Eller du kan kjøpe et jaktkort og jakte rype, orre, rev, hare og mye annet. Kortene koster fra noen hundrelapper til mange tusen. Jeg jakter i gode terreng for 800 kr i året. Har du tilgang på statskog og vil være med på viltstell koster et jaktkort 100 kr for smått rovvilt som rev, kråke og ravn. Tenker du i første omgang kun skyting så ta kontakt med ditt nærmeste skytterlag. De vil kunne gi deg all info du trenger. Lykke til👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Del Skrevet 19. august 2021 Skyting på bane (og av og til felt) er moro Jeg personlig kan aldri tenke meg jakt, men syns pistolskyting er gøy. Du konkurrerer mest med deg selv, men det er også mye konkurranser rundt om hvis du er interessert i det. Ta kontakt med nærmeste klubb, og spør når neste sikkerhetskurs er. Det må du ha før du får lov å gjøre noe mer. Varierer hvor lenge de varer, her gikk det over en helg, så er du i gang som nybegynner. Det er en del regler å lære seg enten du skal på bane eller senere på jakt (jegerprøven heter det vel), så du får prøve litt. Skader ikke å ta sikkerhetkurs for pistol og se om du liker det i det hele tatt Pleier ikke koste veldig mye (rundt 1000 betalte jeg), med årskontigenten inkludert så jeg bare kunne dukke opp neste trening. Anonymkode: b39b4...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Del Skrevet 19. august 2021 Du kan låne deg ei hagle av noen du kjenner eller evt dersom lokallaget som driver med leirdueskyting har til utlåns (du kan sende mail til lokallaget) og da kan du skyte leirduer. For å gå på jakt må du gå på jegerprøvekurs og bestå jegerprøve. Da kan du søke politiet om å kjøpe hagle og når den er godkjent kan du kjøpe deg ei hagle som passer til deg. Du kan sjekke ut jakttidene (bare google jakttider) for å se jaktbare arter i Norge og tidene for dette. Mange jakter spesielt rype, and, gås, hare og skogsfugl, og så tar de ei kråke eller to på turen, også er det anbefalt å jakte på rev når man jakter småvilt for å regulere bestanden. Du må ha jaktkort for småvilt i det området du skal jakte i, og det kan da kjøpes på inatur. Jeg anbefaler sterkt å gå på blant annet introjakt hvis du velger å ta jegerprøven og kjøpe deg ei hagle. Og ta deg turer på leirduebanen og prat med folk! Er du kvinne vil jeg anbefale deg kvinnekonferanse til jeger og fisk som arrangeres hver høst mange steder i landet Jeg begynte selv for en del år siden med å ta jegerprøven uten at jeg hadde skutt med hagle en eneste gang, og jeg har ikke angret for å si det sånn Anonymkode: b6bd0...762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skyting på bane (og av og til felt) er moro Jeg personlig kan aldri tenke meg jakt, men syns pistolskyting er gøy. Du konkurrerer mest med deg selv, men det er også mye konkurranser rundt om hvis du er interessert i det. Ta kontakt med nærmeste klubb, og spør når neste sikkerhetskurs er. Det må du ha før du får lov å gjøre noe mer. Varierer hvor lenge de varer, her gikk det over en helg, så er du i gang som nybegynner. Det er en del regler å lære seg enten du skal på bane eller senere på jakt (jegerprøven heter det vel), så du får prøve litt. Skader ikke å ta sikkerhetkurs for pistol og se om du liker det i det hele tatt Pleier ikke koste veldig mye (rundt 1000 betalte jeg), med årskontigenten inkludert så jeg bare kunne dukke opp neste trening. Anonymkode: b39b4...721 Man trenger ikke sikkerhetskurs for å skyte på leirduer med hagle Anonymkode: b6bd0...762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #6 Del Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan låne deg ei hagle av noen du kjenner eller evt dersom lokallaget som driver med leirdueskyting har til utlåns (du kan sende mail til lokallaget) og da kan du skyte leirduer. For å gå på jakt må du gå på jegerprøvekurs og bestå jegerprøve. Da kan du søke politiet om å kjøpe hagle og når den er godkjent kan du kjøpe deg ei hagle som passer til deg. Du kan sjekke ut jakttidene (bare google jakttider) for å se jaktbare arter i Norge og tidene for dette. Mange jakter spesielt rype, and, gås, hare og skogsfugl, og så tar de ei kråke eller to på turen, også er det anbefalt å jakte på rev når man jakter småvilt for å regulere bestanden. Du må ha jaktkort for småvilt i det området du skal jakte i, og det kan da kjøpes på inatur. Jeg anbefaler sterkt å gå på blant annet introjakt hvis du velger å ta jegerprøven og kjøpe deg ei hagle. Og ta deg turer på leirduebanen og prat med folk! Er du kvinne vil jeg anbefale deg kvinnekonferanse til jeger og fisk som arrangeres hver høst mange steder i landet Jeg begynte selv for en del år siden med å ta jegerprøven uten at jeg hadde skutt med hagle en eneste gang, og jeg har ikke angret for å si det sånn Anonymkode: b6bd0...762 Nei, det er ikke bare å låne våpen av andre. Har man ikke våpen fra før, må man søke politiet om lånetillatelse. https://www.njff.no/akershus/aktuelt/ny-vapenlov-og-forskrift-fra-1.juni Ellers enig i det du skriver 😊 Anonymkode: 9bb79...4c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Del Skrevet 27. juni Noen som trives i pistolklubb? Anonymkode: b6db9...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 4. juli #8 Del Skrevet 4. juli Har nå jaktet i 24 år. Startet da jeg ble sammen med mannen. Er på jaktlag med ham og svigerfar. Og nå er og begge u gdimmene i huset med. Vi jakter stort sett elg og rådyr. Men noe småvilt som hare og fugle. For oss er høsten det store. Vi har altid lagt opp til ferien når jakta er. Ungene gledet seg altid til høstferien for å være med på jakt. De har vært med fra før de kunne gå. Det du gjør er at du melder deg opp til jegerprøve kurs slik at du får det. Så sjekker du med evnt jeger og fisk der du bor mange steder har jakt helger og turer for nybegynnere som da en drar ut med andre erfarende jegere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå