Gå til innhold

Maler jeg riktig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har malt en del i livet mitt, og har alltid gjort det på samme måten. Aner ikke hvor eller hvem jeg har lært det av. Og så begynte jeg å tenke på hvordan andre maler og om det kanskje finnes andre og bedre måter?

Hvis jeg skulle malt en hvit vegg så hadde jeg gjort det sånn:

1. Vaske og skylle veggen

2. Maskere

3. Et malingstrøk med skråpensel langs kantene av maskeringstapen, som en ramme

4. Et malingstrøk med liten rull over det første laget

5. Et malingstrøk med stor rull for å fylle i firkanten jeg har malt

6. Så gjentar jeg disse tre strøkene, så det totalt blir seks strøk. Venter to timer mellom hvert strøk.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: c96b2...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahahahs

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har malt en del i livet mitt, og har alltid gjort det på samme måten. Aner ikke hvor eller hvem jeg har lært det av. Og så begynte jeg å tenke på hvordan andre maler og om det kanskje finnes andre og bedre måter?

Hvis jeg skulle malt en hvit vegg så hadde jeg gjort det sånn:

1. Vaske og skylle veggen

2. Maskere

3. Et malingstrøk med skråpensel langs kantene av maskeringstapen, som en ramme

4. Et malingstrøk med liten rull over det første laget

5. Et malingstrøk med stor rull for å fylle i firkanten jeg har malt

6. Så gjentar jeg disse tre strøkene, så det totalt blir seks strøk. Venter to timer mellom hvert strøk.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: c96b2...bec

6 strøk. 

Javel. 

Tror du er ganske alene om "din metode". 

Anonymkode: 850e7...5c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mye latere enn deg. Gidder ikke vaske veggen først. Sparkler de stedene som trenger det. Evt. helsparkler. Så lar jeg det stå 1 døgn å tørke. så pusser jeg det så veggen blir rett. Begynner å male øverst ved taklist og ved gulvlist med egnet pensel. Vasker bort malingsrester med en klut. Så tar jeg stor rulle og går over veggen. Så tar jeg et finstrøk med liten pensel igjen og stor rulle. Så totalt maler jeg bare 2 ganger. Blir fint, kan helt sikkert gjøre det bedre, men resultatet blir stort sett bra.

Anonymkode: 899dc...a82

Skrevet

Glemte å nevne det, men mellom strøk 1 og 2 venter jeg som regel en hel dag for å la det tørke.

Anonymkode: 899dc...a82

Skrevet

Jeg er så lite at jeg ikke markerer, jeg vasker, maler først på frihånd mot lister. Etter der maler jeg resten med liten rulle (foretrekker liten framfor stor).

Når malingen er overmalbar gjentar jeg.  Vanligvis blir det to strøk, av og til 3 hvis jeg maler lysere farge over en mørk.

Anonymkode: 3a2e8...02f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så lite at jeg ikke markerer,

Jeg er så lat at jeg ikke maskerer...

Skrevet

Hvorfor 6 strøk? 

Anonymkode: 83b94...3a2

Skrevet

Maskering er for pyser! 

Vasker vekk flekker og støv, maler 2 strøk, hvis det fortsatt skinner gjennom noe etter strøk nr 2 har tørket tar jeg ett kjapt 3. strøk med maling. 

Anonymkode: 4c7cf...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...