GÃ¥ til innhold

Kimchi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har laget kimchi her? 😃

Anonymkode: a971b...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har! :) Husk å skylde og massere kimichien godt etter den har ligget i saltvannet, ellers blir det erkesalt 

Anonymkode: 8a087...f02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har! :) Husk å skylde og massere kimichien godt etter den har ligget i saltvannet, ellers blir det erkesalt 

Hmm. Ser ut som det er litt jobb med det. Og så må jeg ha noe passende å ha det i. 

Skrevet

Hva er greia med gjæret mat egentlig. Lest at det er gode tarmbakterier, men det smaker jo ikke spesielt godt. Prøvde meg på Kombucha, det var helt pyton! 😅

Anonymkode: 50eb1...46e

Skrevet

Ja, elsker kimchi. Elsker kombucha også, men har aldri prøvd meg på å lage det selv. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som har laget kimchi her? 😃

Nei, men jeg har planer om det! :)

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er greia med gjæret mat egentlig. Lest at det er gode tarmbakterier, men det smaker jo ikke spesielt godt. Prøvde meg på Kombucha, det var helt pyton! 😅

Det er godt!
Fermentering har jo blitt brukt i en årrekke for å konservere og gi økt holdbarhet til matvarer.

Eksempler på fermentert mat/drikke kan være ost, surdeigsbrød, sjokolade (det er kakaobønnens fruktkjøtt som fermenteres), yoghurt, kefir, kimchi, surkål, eddik, øl, vin, soyasaus osv.
Så du har garantert spist eller spiser mat som har vært fermentert på en eller annen måte.

Men klart... alle er jo ikke like og ikke alle kan like alt :)

Endret av The Kavorka
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg elsker kimchi jeg 😄 Synes at smaken er godt, men jeg elsker litt syrlig mat (spicy og salt er det også, så masse masse smak). Det er også en veldig fin måte å spise kål på.

Kimchi fried rice er helt fantastisk, men som regel så tar jeg bare litt kimchi ved siden av asiatiske risretter 

• Liker 3
Gjest Lily_88
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

hva bruker du? :)

jeg har sett oppskrifter på youtube når de lager kinakål-kimchi, men de bruker daikon-radish...har vi det i Norge,eller bruker du noe annet?

Skrevet
The Kavorka skrev (5 timer siden):

Nei, men jeg har planer om det! :)

Det er godt!
Fermentering har jo blitt brukt i en årrekke for å konservere og gi økt holdbarhet til matvarer.

Eksempler på fermentert mat/drikke kan være ost, surdeigsbrød, sjokolade (det er kakaobønnens fruktkjøtt som fermenteres), yoghurt, kefir, kimchi, surkål, eddik, øl, vin, soyasaus osv.
Så du har garantert spist eller spiser mat som har vært fermentert på en eller annen måte.

Men klart... alle er jo ikke like og ikke alle kan like alt :)

Er klar over det, men bare at youghurt og det du nevner ikke smaker gjær. Synes det smaker gjæret frukt og gammel vin😅 Ikke surt, eller salt liksom 😜

Skrevet
Lily_88 skrev (12 timer siden):

hva bruker du? :)

jeg har sett oppskrifter på youtube når de lager kinakål-kimchi, men de bruker daikon-radish...har vi det i Norge,eller bruker du noe annet?

Jeg lager kimchi med kinakål og vårløk, og noe eple for å hjelpe med fermenteringsprosessen :)

Det finnes også kimchi med daikonreddik (coop mega pleier å ha) og gulrot. Kommer an på hva man liker 😄 

Skrevet

Noen som har en bra kimchi-oppskrift? 
ts 

• 1 Ã¥r senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvasmaker det? :) 

Anonymkode: 35558...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...