Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I kontrakten min står det 3 mnd, jeg har et vikariat som skal vare ett år. Har nå jobbet 9 mnd. Finnes det noe regler for hvor lang tid man må ha jobbet for å ha 3 mnd oppsigelsestid? Tenkte ikke over det da jeg fikk kontrakten, men nå sliter jeg litt hvis jeg må vente tre mnd med å starte ny jobb hvis det dukker opp en annen jobb snart. Eller er løpet kjørt siden jeg har det i kontrakten?

Ble litt inviklet dette her, men håper noen forstod hva jeg mente.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Trolletrine
Skrevet

I offentlig sektor er det sånn at ved fast ansettelse er det 3 mnd oppsigelsestid,og ved vikariat 1 mnd.

Skrevet

Så lenge det er spesifisert i kontrakten må du forholde deg til det som står der, ellers gjelder det som står i arbeidsmiljøloven.

Skrevet

Men om du får en jobb så snakker du med sjefen og får de noen nye i jobben har du mulighet til å gå før.

Skrevet
Så lenge det er spesifisert i kontrakten må du forholde deg til det som står der, ellers gjelder det som står i arbeidsmiljøloven.

Hva står i arbeidsmiljøloven da? Har du en konkret link? Vil ikke loven gjelde over kontrakten?

Skrevet

Nei, på oppsigelsestid vil den ikke det. Det er en sikkerhet både du og arbeidsgiver skal ha. For de som ikke har kontrakt gjelder arbeidsmiljøloven, eller om det står lavere oppsigelsestid enn det står i arbeidsmiljøloven.

" Oppsigelsestid

Oppsigelsestiden regnes i hele kalendermåneder med start den første dagen i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er den gjensidige oppsigelsesfrist 1 måned. Loven inneholder dessuten ufravikelige regler om oppsigelsesfrister fra 2 til 6 måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder. "

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/oppsig.html

Fra arbeidstilsynets sider så du sitter med 3 mnd.

Arbeidsmiljøloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-016.html#58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...