brum Skrevet 21. september 2005 #1 Skrevet 21. september 2005 Jeg var hos legen i går og fikk diagnose fibrositt/fibromyalgi. Er litt lamslått over diagnosen men synes også at det var greit å få noe konkret å forholde seg til. Er det noen andre her som har samme diagnose som jeg kan dele synspunkteere og erfaringer med. Hadde vært fint å utveksle tanker med noen som "vet hva jeg snakker om".
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #2 Skrevet 21. september 2005 Strengt tatt så er det bare en sekkediagnose for symptomer de ikke helt vet hva de skal kalle. Ei jeg kjenner hadde den diagnosen, og etter at hun fikk litt mer skikk på det psykiske forsvant plagene.
Gjest Lompa Skrevet 22. september 2005 #3 Skrevet 22. september 2005 Den var litt lettvint, gjest. Det ER faktisk en sykdom, hvor lenge er det siden vedkommende du kjenner fikk diagnosen?Det ble ansett som et utslag av psykoser en gang i tida, men det begynner heldigvis å bli en stund siden nå. Det er ikke noe som bare rammer "hysteriske kvinnfolk". Du trenger slett ikke være så lamslått over diagnosen,brum. Moren min har også fibromyalgi, og det erikke noen "farlig" sykdom. Du må bare venne deg til at noen dager blir tyngre enn andre fysisk og psykisk. Det kan slå ut litt forskjellig på forskjellige folk, men visse punkter er de samme for alle. Ta kontakt med fibroforeningen og du får masse info.
Gjest førti Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Jeg var hos legen i går og fikk diagnose fibrositt/fibromyalgi. Er litt lamslått over diagnosen men synes også at det var greit å få noe konkret å forholde seg til. Er det noen andre her som har samme diagnose som jeg kan dele synspunkteere og erfaringer med. Hadde vært fint å utveksle tanker med noen som "vet hva jeg snakker om".
Gjest førti Skrevet 20. januar 2009 #5 Skrevet 20. januar 2009 ja kjære GJEST det kan jo hende det var slik for henne du snakker om. men dette erjo en reel sykdom og ikke alle av oss som har fm har psykiske plager. Til Brum ta kontakt med ditt lokale lag ditt nærområde. det finner du under norges firbomyalgiforbund sine sider. her er også masse annen informasjon om sykdommen.
Gjest Marlo Skrevet 20. januar 2009 #6 Skrevet 20. januar 2009 I dag så er det jo en reell sykdom, og de bruker en egen teknikk for å påvise denne sykdommen. Har selv fått påvist fibromyalgi, og det er desverre ikke så mye man kan gjöre som hjelper direkte, men det er viktig å ikke bare gi opp. Tenk over kostholdet ditt, over rutinene dine, hvor mye er du i fysisk aktivitet - og ikke minst, hvor aktiv klarer du å väre? For meg hjelper det veldig å ha rutiner i hverdagen, måltider til faste tider. Klarer ikke väre så aktiv, men de dagene jeg klarer det så er jeg veldig aktiv.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Jeg har hatt Fibromyalgi så lenge jeg kan huske. Både mor, tante, søster og bror har akkurat det samme (+ i tillegg andre raumatiske plager\sykdommer) Jeg skal til nærmere utredning senere pga. små endringer på noen blodprøver. Må bare få skikk på en annen skade først. For min del merker jeg det aller mest ved værforandringer. Fleiper litt med at jeg er rene værmeldingen. Spessielt ved kulde. 1-3 dager før kulda kommer, værker det i hele kroppen nærmest som en influensa er på gang. I tillegg til at leddene blir stivere. I perioder med mye stress og press, har for min del forsterker plagene. Har og hatt noen år hvor jeg har slitt psykisk også, da har jeg merket at det har forsterket fibromyalgien. Virker som det henger litt sammen. Men ikke som en direkte årsak. Har jo hatt fibromyalgi hele livet, mens det psykiske bare har vært noen år. Det er vel som eksem. Er det stresset, under press eller sliter psykisk i periode, får en mer. Er en avslappet, rolig og har det bra, er det gjerne mindre (kommer jo litt an på hvilke type eksem en har, har ikke kjennskap til alle former for eksem) Men eksem er jo som regel heller ikke kun psykisk ! Vil tro ganske mange plager og sykdommer forværres med stress, press og psykiske plager uten at det er det som er direkte årsak til plagene. På meg hjelper det med å legge på varme eller kulde puter på leddene når det værker som værst. Varierer litt med hva som lindrer mest. Og prøve være flink med å strekke ut og holde leddene mye og smidige. Er ikke sikkert det hjelper for alle.
Gjest UIO medisin Skrevet 20. januar 2009 #8 Skrevet 20. januar 2009 Fibromyalgi er kun en merkelapp som kun har verdi for pasienter. Det er ingen sykdom og det er ingen behandling å få på et somatisk sykehus. For å få behandlig må pasienten først innse at problemene er psykisk. Leger og psykologer mener at denne lidelsen skulle vært underlagt psykiatrisk avd for lenge siden og ikke under somatikk. Den relateres til psykosomatisk lidelse og er symptomer på psykiske og mentale lidelser. Det forventes en spennende utvikling ift hvor lukurativ denne diagnosen vil bli da, og vil være med på å renske ut i sykehuskøen. Dette er kjent av begge profesjonsgrupper og hører til undervisningen til begge på samtlige universiteter i Norge. Det er vanlig at det "arves" og at flere i familien "får det". I likhet med andre holdninger, verdier og normer som sosialt aksepteres i grupper. Det eneste leger ønsker å gjøre er å riste folk til fornuft, be de slutte å være navlebeskuende, oppmerksomhetstrengende og selvmedlidende. Men kan ikke gjøre det av rent etiske grunner.
Gjest R Skrevet 20. januar 2009 #9 Skrevet 20. januar 2009 Noen linker og info. om fibromyalgi. http://www.fibromyalgi.no/ http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1193 http://no.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgi http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321247 Flere linker kan du finne på http://abcsok.no/index.html?q=fibromyalgi
Gjest Psykisk sterk, men alikevel fibr Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Det er bra det er noen som virkelig har funnet "nøkkelen" til fibromyalgi nemlig(psyken).... Jeg har en sterk psyke, er et positivt menneske som ser etter løsninger og ikke problemer. Og har først nå etter 25 år med smerter og 11 år med diagnosen måttet "bite i gresset"... Kjenner andre med fibromyalgi også, og det er her jeg finner ståpå jentene med omsorg og humør. Det er vel heller en "mangelsykdom" tror jeg, mangelen på egoisme!!!!!! Og hvorfor ser ikke andre det på oss at vi er syke? På de gode dagene setter vi tenna i tapeten og prøver å nyyyyyte disse stundene. Vi virker kanskje litt "smågale" som ler av at vi ser ut som om vi "har gjort i buksa" når vi går. Eller tar den litt ut på en fest.... Vi vet nemlig at disse gode stundene har noen mørke skygger som ligger å venter på oss, nemlig dager med smerter værre enn alt annet jeg har vært igjennom. Samtidig vil vi jo ikke "syte", så når noen spør om vi har vondt? Så er ofte svaret: joa, men det går over eller: neida, ikke så værst. Men at psyken har innvirkning? Selvfølgelig, det har den i alle sykdommer, vi er faktisk ikke bare kjøtt og blod. Spørsmålet er vel kanskje om psyken får seg en knekk etter å leve i et smertehelvete?
Gjest Gjest_ada_* Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Det er bra det er noen som virkelig har funnet "nøkkelen" til fibromyalgi nemlig(psyken).... Jeg har en sterk psyke, er et positivt menneske som ser etter løsninger og ikke problemer. Og har først nå etter 25 år med smerter og 11 år med diagnosen måttet "bite i gresset"... Kjenner andre med fibromyalgi også, og det er her jeg finner ståpå jentene med omsorg og humør. Det er vel heller en "mangelsykdom" tror jeg, mangelen på egoisme!!!!!! Og hvorfor ser ikke andre det på oss at vi er syke? På de gode dagene setter vi tenna i tapeten og prøver å nyyyyyte disse stundene. Vi virker kanskje litt "smågale" som ler av at vi ser ut som om vi "har gjort i buksa" når vi går. Eller tar den litt ut på en fest.... Vi vet nemlig at disse gode stundene har noen mørke skygger som ligger å venter på oss, nemlig dager med smerter værre enn alt annet jeg har vært igjennom. Samtidig vil vi jo ikke "syte", så når noen spør om vi har vondt? Så er ofte svaret: joa, men det går over eller: neida, ikke så værst. Men at psyken har innvirkning? Selvfølgelig, det har den i alle sykdommer, vi er faktisk ikke bare kjøtt og blod. Spørsmålet er vel kanskje om psyken får seg en knekk etter å leve i et smertehelvete?
Gjest Gjest_ada_* Skrevet 17. februar 2009 #12 Skrevet 17. februar 2009 Du blir hva du spiser! Kutt ut melk, hvetemel, sukker og lightbrus! Matintoleranse/lekk tarm er en svært vanlig medvirkende faktor ved fibromyalgi og det første du bør vurdere er å legge om kosten. Jeg har selv blitt frisk etter og ha levd i et smertehelvete i 20 år. Fikk uvurderlig hjelp hos Høvik helse - og tygger nå Omx (en helt spesiell type probiotika) som sukkertøy! Kom dere avgårde til noen som vet hva de snakker om - de aller fleste har enormt mye å gå på når det gjelder matinntaket og har du lekk tarm er enkelte matvarer gift for kroppen din, som reagerer med smerte og alskens plager. www.hovikhelse.com
Gjest Lene V. Skrevet 4. februar 2010 #13 Skrevet 4. februar 2010 Kjære deg med fibromyalgi-diagnose. Min mor fikk diagnosen fibromyalgi for noen år tilbake, og jeg vet at hun prøvde noe som het fibromassasje, som hadde en viss smertestillende effekt. Jeg fant en artikkel om fibromassasje her: Leoma.no Håper du finner en vei til mindre smerte. Hilsen Lene.
Gjest Monica Skrevet 11. mai 2012 #14 Skrevet 11. mai 2012 det er synd at fibromyalgi blir oppfattet så negativt av enkelte mennesker som tydeligvis ikke har greie på hva de snakker om. Det pågår heldigvis forskning på dette, og det er bare å håpe at de klarer å finne ut av dette som mange sliter med i det daglige livet sitt, og ikke minst får snudd livet sitt på hau pga av dette. Lykke til alle som har fibromyalgi, og nyt de dagene som er GODE!
Mamma1 Skrevet 12. mai 2012 #15 Skrevet 12. mai 2012 Min mor har hatt det i mange år og massasje kunne hun aldri fått, det er vondt om man bare tar på henne. Er nok veldig forskjellig.. Hun har alltid vært sterk psykisk, har aldri drukket brus og spist godteri.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #16 Skrevet 12. mai 2012 Jeg fikk diagnosen fibromyalgi Apr 2010. Du etterspør noe konkret å forholde deg til TS,men det eneste konkrete er hvordan din egen hverdag er. Ingen har det på samme måte. Fibromyalgi er et samlebegrep, når alt annet er "ruled out", og ingen forklaring på smertene finnes, så er det fibromyalgi diagnosen legene/revmatologene bruker. Aktivitet hjalp meg til å finne en hverdag slik at jeg kom meg tilbake i jobb etter langvarig sykemelding. Bevegelse uten belastning. Svømming, jogging, sykling. Få opp pulsen, kjør på, fikk jeg beskjed om av revmatologen og det virket for meg. Du må finne aktivitetsnivå som passer deg, som gir deg best mulig hverdag. Husk at kroppen er ikke skapt for å sitte stille. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #17 Skrevet 12. mai 2012 Strengt tatt så er det bare en sekkediagnose for symptomer de ikke helt vet hva de skal kalle. Ei jeg kjenner hadde den diagnosen, og etter at hun fikk litt mer skikk på det psykiske forsvant plagene. Sykdommen har fått et navn. Ofte er det pasienter som har opplevd traumer,psykiske belatninger tidligere som får denne sykdommen. Vi vet jo hva slikt kan gjøre med kroppen på sikt. Kjenner flere med denne sykdommen, som har hatt store psykiske belastninger tidligere i livet,men aldri fått hjelp til dette. Man har vondt her og vondt der. Nå vurderes det å endre måten å diagnotisere denne sykdommen. Hittil så skal man ha vondt x antall plasser. De fleste ac oss har vondt der,for det er triggerpunktene. trykker noen der,så får du vondt. Selv det friskeste menneske. Du kan bli bra av denne sykdommen,flere har blitt det.Hvorfor? tror folk skal se hva de spiser,du blir hva du spiser. Mulig det er sukker,melk eller noe annet. Hvem er vel ikke plaget av smerter i Norge da. Med kulde,fuktighet osv. Smerter i rygg,muskler kjenner vi alle. Jeg har vært kronisk med smerter. brukt mye medisin. Etter en krise fikk jeg hjelp. Traumer er blitt lagret i mange år. Kjenner sakte men sikkert at det slipper taket. trodde ikke at det lagret seg i musklene,men det gjør det. Etter 1 år på antideppresiva så er smertene borte. Jeg har gått deprimert uten å vite det. Nei, jeg er ikke deprimert på den måten at jeg henger med hodet og er trist. Kansje legene skulle sende folk til psykolog før de konkluderte? Ofte ender de opp med uflretrygd. Tung jobb i tilegg til slike smerter er belastende. I fremtiden så finnes ikke denne sykdommen På 80 tallet var det en sykdom som het jappesyken. Mange ble ufør. Pussig at denne sykdommen er utryddet i dag. Nå vil jo de som har fått diagnosen benekte det jeg har skrevet. Kansje sette seg ned, tenk over barndom,oppvekst,tenåringstid,relasjoner til fam og venner. Kansje de finner noe. Ja, du kan være psykisk sterk alikavel.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #18 Skrevet 12. mai 2012 Jeg har inntrykk av at løsningen for mange med slike diagnoser er uføretrygd. Og det skjønner jeg ikke. Hvem er det som har funnet ut at man blir friskere av å være utmeldt fra samfunn og arbeidsliv? Jeg skjønner at det er vanskelig å stå i full jobb for mange med kroniske lidelser, men jeg skulle virkelig ønske det var mer fokus på tilrettelegging og gradert arbeid.
Gjest Linda Skrevet 18. januar 2013 #19 Skrevet 18. januar 2013 Fibromyalgi, fibrositt, smertetilstand som forekommer hyppig, særlig hos kvinner, med smerter i muskler og muskelfester. Sykdommen klassifiseres som bløtvevsreumatisme, og angriper bindevev i muskler, muskelfester og sener. Symptomer beskrives som muskelsmerter, gjerne stikkende og brennende, smerter i muskelfester, muskelstivhet, stølhet, vedvarende tretthet og utmattelse, søvnforstyrrelser, hovenhetsfølelse, kraftløshet, svimmelhet, nummenhet, kalde, hvite fingre, tørre øyne og tørrhet i munnen, hodeverk og tarm- og mageproblem. Sykdommen fører ikke sjelden til angst og depresjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå