Gå til innhold

Lyst å begynne på treningsstudio

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål til dere spreke treningsfolk... :lol:

Jeg merker at det blir mindre trening når man ikke har noen å trene med... Jeg er flink i perioder, men så dabber det av... Er så sliten etter jobb, har så masse å gjøre hjemme, har mange hobbyer å dyrke osv...

Men nå vil jeg virkelig prøve å komme igang. Derfor tenkte jeg at kanskje et treningsstudio er den rette måten å gjøre det på. Da betaler jeg for å kunne trene der, og jeg vil jo ikke sløse med penger. Derfor tror jeg kanskje det vil være en temmelig lurt for da bruker jeg pengene på noe egentlig veldig fornuftig.

MEN...(There's always a but) For det første; - det er dødsens kjedelig å trene alene og jeg har ingen nære venner her som jeg kan høre om vil være med meg og trene.

For det andre; - jeg har stooore komplekser for kroppen min og er avhengig av å finne et treningssenter der folk kun er opptatt av å trene og ikke kikke på alle andre. Noen som vet om noen gode i Asker/Bærum?

For det tredje; - hvor masse koster det på sånn treningssentre, da?

For det fjerde; - må man ha sånn personlig time med personlig trener eller noe? Har ikke så lyst til det, jeg, for jeg vet hva jeg bør og vil trene.

For det femte; - jeg sliter med dårlige knær (ett er operert, det andre skal kanskje en gang i fremtiden). Er spinning for hardt for mine knær?

For det sjette; - kan jeg være med på forskjellige typer treninger uten å betale mer? (på samme studio selvsagt)

Jeg har tidligere vært en veldig aktiv danser, men måtte legge opp pga at det ble for stor belastning for knærne mine :cry: Jeg synes aerobic er dødsgøy! Det blir jo nesten som linedance i disco... Har vært med på aerobic for mange år siden og har litt lyst til å være med på det igjen. Men tåler knærne mine det siden jeg måtte legge opp dansingen?

Er det noen som har noen gode tips til meg på hva jeg skal gjøre for å komme meg dit alene? Jeg har en liten angst for å reise dit alene, men samboeren vil ikke være med og når jeg ikke har noen nære venninner som jeg vil/kan trene med så er det litt difficult det her...

Har en ergometersykkel stående her hjemme, som jeg bruker innimellom. Men jeg vet jeg er så mye flinkere til å trene når jeg er i "organiserte" former. Vet det fra jeg holdt på å trene opp igjen foten etter kneoperasjonen. Jeg var mildt sagt RÅSPREK mens jeg drev på som verst... Satt først på ergometersykkel en time og sykla i ett før jeg gikk på vekter på bena i 30minutter og så på tredemølla i 15minutter... Det var MYE til meg og være... (Dette var helt på slutten av opptreningen av foten) Jeg vil komme skikkelig igang igjen, men hva og hvordan skal jeg gjøre det?

Motivasjonen er det liksom ikke noe i veien med egentlig, men det er andre ting som "skremmer"....

Hilfe! :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjaaaaaaaaa, nå hadde jo jeg min første treningstime i går så jeg er ikke veldig dreven i dette gamet liksom :)

Men siden du har pågangsmotet og lysta har du kommet gaaaanske langt allerede. Jeg var nesten nødt til å ta det nå, rett og slett fordi jeg hadde lyst til det. Skulle jeg venta ei stund til hadde nok motivasjonen sunket ganske dypt er jeg redd Uansett så er jeg nødt til å drive med en eller annen slags form for aktivitet for å holde sykdommen i sjakk.Det hadde holdt lenge med en gå tur om dagen, men hvor morro er det da????

Det jeg var litt usikker på var hvor jeg skulle trene. Og der kom lille Linsi inn og anbefalte Acropolis sports club her i Drammen. På Tirsdag skrev jeg under kontrakt med bindingstid på 1 år. Jeg var veldig usikker på denne bindingstida siden sjansen er stor at jeg kan fra 2 mnd nå være så syk at jeg ikke er i stand til å trene, og det ville jo vært temmelig bortsløste penger Jeg vet ikke hvordan det er på Sats, men på Acropolis kan du fryse abonnemanget ditt ved sykdom. Også gikk jeg for det

Jeg har noen spørsmål til dere spreke treningsfolk...  

Hepp, fyr i vei :roll:

MEN...(There's always a but) For det første; - det er dødsens kjedelig å trene alene og jeg har ingen nære venner her som jeg kan høre om vil være med meg og trene.

På treningstudio er det massevis av folk og et perfekt sted å møte treningskompiser. Jeg er også fryktelig redd for nye og ukjente ting, for de er jo farlige da :wink:

Men akkurat dette skal jeg fikse Nå har jeg jo Linsi å trene med da, men vi er litt trege i rompa vår så henne har jeg ikke møtt ennda.

For det andre; - jeg har stooore komplekser for kroppen min og er avhengig av å finne et treningssenter der folk kun er opptatt av å trene og ikke kikke på alle andre.

På treningstudio er det mange mennesker, og ikke en eneste en er lik. Man finner laaange, tynne, små, tykke i grunnen alt. Og komplekser for kroppen burde du uansett ikke ha :blunke: Du kan jo eventuelt spørre om en prøvetime, så får du et lite inntrykk av hvordan klimaet er der før du melder deg inn.

For det tredje; - hvor masse koster det på sånn treningssentre, da?

Når jeg meldte meg inn hadde de et tilbud der innmeldingsavgifta var på 400,- Den opprinnelige avgifta er som regel på rundt 800,- Mnd avgifter på Acropolis er 398,- per mnd

For det fjerde; - må man ha sånn personlig time med personlig trener eller noe? Har ikke så lyst til det, jeg, for jeg vet hva jeg bør og vil trene.

Du vil få tilbud om det når du melder deg inn. Det er en del av innmeldingspakka di det. Men du kan jo selvsagt takke nei. Jeg hadde min time i går der jeg og en instruktør gikk gjennom hva jeg ville ha ut av treningsopplegget mitt (det bestemte jeg) også fant vi et egnet treningsopplegg som passa til mine ønsker. Etterpå gikk vi gjennom de aktuelle apparatene. En slik omvisning kan være veldig kjekt for det finnes en dusin måte og bruke disse apparatene på feil måte på :blunke:

Dessuten kan han jo hjelpe deg med å finne ut hva som kan passe deg siden du sliter med knærne dine.

For det femte; - jeg sliter med dårlige knær (ett er operert, det andre skal kanskje en gang i fremtiden). Er spinning for hardt for mine knær?

Jeg aner ikke.

For det sjette; - kan jeg være med på forskjellige typer treninger uten å betale mer? (på samme studio selvsagt)

Muligens på Sats. På Akropolis er det enkelte aktiviteter du må betale mer for. Hvor mye vet jeg ikke.

Jeg har tidligere vært en veldig aktiv danser, men måtte legge opp pga at det ble for stor belastning for knærne mine  Jeg synes aerobic er dødsgøy! Det blir jo nesten som linedance i disco... Har vært med på aerobic for mange år siden og har litt lyst til å være med på det igjen. Men tåler knærne mine det siden jeg måtte legge opp dansingen?

Jeg vet ikke dette heller jeg :-?

Er det noen som har noen gode tips til meg på hva jeg skal gjøre for å komme meg dit alene? Jeg har en liten angst for å reise dit alene, men samboeren vil ikke være med og når jeg ikke har noen nære venninner som jeg vil/kan trene med så er det litt difficult det her...  

Se på dette som en fin mulighet til å bli mer modig og selvstendig. Det gjør jeg :D

Har en ergometersykkel stående her hjemme, som jeg bruker innimellom. Men jeg vet jeg er så mye flinkere til å trene når jeg er i "organiserte" former. Vet det fra jeg holdt på å trene opp igjen foten etter kneoperasjonen. Jeg var mildt sagt RÅSPREK mens jeg drev på som verst... Satt først på ergometersykkel en time og sykla i ett før jeg gikk på vekter på bena i 30minutter og så på tredemølla i 15minutter... Det var MYE til meg og være... (Dette var helt på slutten av opptreningen av foten) Jeg vil komme skikkelig igang igjen, men hva og hvordan skal jeg gjøre det?

Du sier jo selv at du vil komme igang igjen, og da er 80% av jobben allerede gjort den

Motivasjonen er det liksom ikke noe i veien med egentlig, men det er andre ting som "skremmer"....  

Nye ting er alltid skremmende. Kast deg ut i det. U go girl :D

Skrevet

Hei *Lillian*!

Jeg har lyst til å kommentere et par av spørsmålene dine. Dette med at det er vanskelig å komme i gang alene får jeg ikke hjulpet deg med - det går kun på egen motivasjon og viljestyrke, noe du må jobbe med selv.

Gi litt faen, og tenk at dette er noe du skal gjøre for deg selv - egentlig så bryr andre seg veldig lite også, så blås i det.

Dette med faktisk å fortsette med trening, kan være litt vanskelig. Du er dødsmotivert i to uker, og trener døgnet rundt - men så går du lei, og slutter helt. Jeg tror vel ikke akkurat at det at du har betalt penger er den beste motivasjonsfaktoren i så måte, med mindre du er skikkelig gjerrig. :P Poenget mitt er at det er bedre å motivere seg utifra egne ønsker.

Du sier det er dødskjedelig å trene alene - her kan jeg nok ikke hjelpe deg stort, siden jeg elsker å trene alene. Sammen med andre blir det ofte halvveis og vasete - i allefall når det gjelder styrketrening. I sal blir det kanskje noe annet. Men her er det også lov å ta litt kontakt selv med de andre som trener samtidig som deg - de fleste synes bare det er hyggelig.

Så er det dette med treningssentre og kroppsfokusering. Jeg er medlem på SATS, og har hørt at det oppfattes veldig snobbete. Jeg stortrives der, jeg tenker selv aldri over hva slags kropper som ellers er i rommet. Ikke vet jeg hva andre måtte tenke, og det bryr meg heller ikke.

Jeg går heller ikke rundt å smiler og skravler med alle andre når jeg trener - det betyr ikke at jeg er overlegen. Det beste er om alle trener i treningsstudioet, og er opptatt med sitt, slik jeg ser det. Det kan du jo bidra med til selv.

For priser og tilbud bør du ta kontakt med sentret. Det er alltid lurt å ta en tur innom uansett, for å se an miljø, mennesker og "status".

Du skal ha alt du trenger for å trene best mulig, og det skal være avslappet å reise dit. Ikke noe pes, men heller slik at du gleder deg til å trene klokken 6 en morgen (jeg er muligens ekstrem ;) )...

Kneet ditt må du gå til legen med, og spørre ham hva du kan trene, og hvor mye. Det vet ingen her inne, oppsøk ekspertene på det området.

Et generelt råd er jo at du kan trene så lenge det ikke er ubehagelig, men jeg anbefaler absolutt å kontakte lege - knær er skummelt..!

Det eneste som mangler nå, er jo egentlig å få beina opp til treningssenteret, sjekke priser og tilbud, og å melde seg inn om det virker bra.

Deretter er det bare å sjekke timeplan, hva du har lyst til, rote frem treningstøyet fra skapet, og dra og ha det kjempegøy så ofte du føler for det. Alene! Det er ikke farlig, godt å ha noe å gjøre helt selv.

Spesielt med råspreke resultater... :D

Lykke til.

Skrevet

Åja, en liten ting til.................den dagen du eventuelt bestemmer deg for å begynne og trene så TØY UT. Jeg var så gira etter treninga i går at jeg rett og slett glemte å tøye ut, og det angrer jeg bittert på i dag.

Auch :-?

Skrevet

www.friskissvettis.no

I Oslo har vi åpne dager denne uken, så kom og sjekk oss ut da vel!

Jeg garanterer deg alle typer mennesker, unge, gamle, store, små, høyt under taket og med en felles interesse - usnobbete, ha det gøy og bevegelsesglede, og så kommer vi i form samtidig.

Gjest ikke innl. Ice_White
Skrevet

anbefaler friskis & svettis på det varmeste. der kan du være så tynn du vil og så tykk du vil uten at noen bryr seg. du er der for å trene, og det er de andre også. spinning kan belaste knærne, så vær forsiktig. men tror du kan gjøre det uten å være redd for eventuelle kneskader, bare du skaffer deg ordentlige sko og har på høy nok belastning sånn at beina bare ikke flyr rundt. jeg skal trene i vika i dag.. dra dit og prøv du og da vel?!

Skrevet

heihei!

Vil ikke svare så mye, det blir bare gjentakelser av det som er nevnt.. MEN: Jeg vil nå råde deg til å gå til en fysioterapaut med kneet... Har opplevd en god del leger som vet betraktelig mindre om idrettsskader enn meg.. og jeg har kun 3 år på idrettshøyskole.... Men sykling er tøft for knærne, den er grei, men du må jo legge ti rette for DINE knær.... Har du ikke fått fysio når de er operert???

Skrevet

For det andre; - jeg har stooore komplekser for kroppen min og er avhengig av å finne et treningssenter der folk kun er opptatt av å trene og ikke kikke på alle andre. Noen som vet om noen gode i Asker/Bærum?

Jeg nevnte Åpne Dager hos Friskis & Svettis. Dette er kun i Oslo. MEN det er forening i Asker og Bærum også, så du kan jo sjekke ut konseptet i Oslo en dag denne uken, og så kan du jo kjøpe kort i Asker og Bærum-foreningen hvis du trives med konseptet?

Kikk på nettsiden, du finner frem til Asker og Bærum der.

www.friskissvettis.no

Skrevet
Jeg vil nå råde deg til å gå til en fysioterapaut med kneet... Har opplevd en god del leger som vet betraktelig mindre om idrettsskader enn meg.. og jeg har kun 3 år på idrettshøyskole.... Men sykling er tøft for knærne, den er grei, men du må jo legge ti rette for DINE knær.... Har du ikke fått fysio når de er operert???

Lasse: Joda, jeg ble opptrent hos fysioterapeut etter kneoperasjonen i høyre kne. Jeg ble operert på Sophies Minde i Oslo, og gikk hos fysioterapeut i ca. 4mnd etterpå, 2 ganger i uka. (minus 3-4uker i ferien i fjor) Så jeg hadde jo opplegg for mine knær da, men det var mest for å trene opp igjen musklene. Da sykla jeg jo på ergometersykkel, men fysioterapeuten sa at sånn spinning hvor du bare må henge med hvor syklene er "koblet sammen" kunne være litt for tøft for det uopererte kneet mitt. Jeg ble operert for "cystisk menisk" (fastlegen min lo av diagnosen; - han lurte på om de ikke hadde funnet på noe bedre å kalle det...) Cystisk menisk betyr iallfall at kneskålene mine var så lealause at de måtte strammes opp fordi de datt ut av ledd rett som det var. Forferdelig vondt!! Jeg har skruer i kneet som er operert nå, og de skruene skal være der forever.

Men som sagt er kun det ene kneet operert, det andre er som det alltid har vært... Og derfor er jeg redd jeg skal få mer smerter der enn jeg pleier...

Jeg nevnte Åpne Dager hos Friskis & Svettis. Dette er kun i Oslo. MEN det er forening i Asker og Bærum også, så du kan jo sjekke ut konseptet i Oslo en dag denne uken, og så kan du jo kjøpe kort i Asker og Bærum-foreningen hvis du trives med konseptet?

Tusenfryd: Jeg kunne godt ha tatt meg en tur til byen denne uken for å se på disse åpne dagene, men jeg har blitt sjuk så det er nok uaktuelt å trene denne uken uansett... :-? Ble jaga hjem fra jobb i dag...

Men jeg har vært på nettsidene til friskis og svettis, men jeg ble litt usikker på hvordan opplegget der er i forhold til Elixia og Sats. Det sto ingenting om hva slags type trening du kan drive med, og det så ut som om alt er sånn som du må være med på at du ikke kan trene alene på forskjellige apparater hvis du vil det... Så jeg ble ikke så veldig klok av det... Kan du fortelle meg litt mer, eller er det forskjellig fra Oslo til Asker/Bærumsforeningen? :roll:

Skrevet

Da er det vel lite i veien for å ta en spinningtime i uka skulle jeg tro... Du må bare ikke gå for fort fram, eller la deg ta deg mer ut/sykle tyngre enn det du burde... Tror imidlertid ikke fastlege kan svare deg godt nok uansett, men h*n kan kanskje innhente info?

Vil råde deg til å ta en mnd med annen trening først jeg, samt å lytte på kroppen, dvs når det gjør vondt: ikke push mer...

Skrevet

Ta en time med instruktør først på aparatene, det finnes så mange fabrikater, og det er helt viktig å sitte riktig, samt gjøre bevegelsen riktig, det er STOR sjans for at noe blir galt om du ikke tar en time med guiding først....

Skrevet
Tusenfryd: Jeg kunne godt ha tatt meg en tur til byen denne uken for å se på disse åpne dagene, men jeg har blitt sjuk så det er nok uaktuelt å trene denne uken uansett... :-? Ble jaga hjem fra jobb i dag...  

Men jeg har vært på nettsidene til friskis og svettis, men jeg ble litt usikker på hvordan opplegget der er i forhold til Elixia og Sats. Det sto ingenting om hva slags type trening du kan drive med, og det så ut som om alt er sånn som du må være med på at du ikke kan trene alene på forskjellige apparater hvis du vil det... Så jeg ble ikke så veldig klok av det... Kan du fortelle meg litt mer, eller er det forskjellig fra Oslo til Asker/Bærumsforeningen?  :roll:

Stakkars, Lillian som er syk! *Godbedringklem*

Du, grunnideén til FS er bevegelse til musikk. Ikke en tradisjonell aerobictime, men en time med ulike pulstopper, stretching og styrkeøvelser underveis. Det er i utgangspunktet annerledes enn det andre driver med. Trening for alle. Dette foregår i sal, sammen med andre, en leder/instruktør i midten, og alle har mer enn nok med seg selv og sånn.

Så er det enkelte foreninger som har litt mer penger, og har hatt mulighet til å investere i styrkerom og spinningsal. Dette finner du i Oslo, spinning i Vika og på Majorstua, og styrkerom i Vika. Dette tilbudet har ikke Asker og Bærum-foreningen. I Oslo har vi også step og vekttrening, jeg er usikker på hva de har i Asker og Bærum av sånne ting.

Foreninger og lokaler:

Vi er et idrettslag, og består av masse foreninger. Det betyr at alle som bidrar som funksjonærer (så nær som noen i administrasjonen og noen resepsjonister) jobber på dugnad. Enten vi er verter eller leder, så gjør vi det frivillig, gratis, og på dugnad, fordi vi vet at det vi gjør er viktig, og vi synes det er flott å kunne bidra. Ja, vi får utdannelse, treningstøy og sånn da. Derfor koster det heller ikke så mye å trene hos FS som hos andre. Fordi vi ikke er kommersielle.

Men - når det gjelder lokaler, så begrenser det seg selvsagt hva vi har. Ja, vi har egne lokaler i Oslo. Men flertallet av timene, både her og andre steder, er hos andre. Dvs. i gymsalene på skoler, idrettshaller etc. Ikke alltid toppmoderne, nei, men vi er i lokalmiljøet, til en rimelig pris. Og med fortsatt samme bevegelsesglede til musikk som vi alltid har hatt.

Enkel og grei funksjonell trening.

Håper det ga deg svar Lillian. Og riktig god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...