Gå til innhold

Overvekt og søke hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Jeg er ei jente på 26 som de siste årene har lagt på meg utrolig mye. BMIen min er skyhøy på 40 som da definerer fedme, slik jeg har forstått det. (Vet BMI ikke er en skuddsikker måling, men den gir en god pekepinne likevel)

Kort og godt: Har noen her kontaktet sin fastlege i forbindelse med overvekt for å få hjelp? Blir man undersøkt for eventuelle sykdommer man kan ha fått pga vekten, som diabetes osv? Var opplevelsen din god/dårlig? Hvordan behandler legen forespørselen om hjelp i forbindelse med overvekt?

Tusen takk for svar

Anonymkode: f94ec...232

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen ser jo du er såpass feit når du kommer så det kommer jo ikke som et sjokk. Hvis du selv ikke har en konkret plan så vil du få tilbud om overvektsklinikk, frisklivssentralen og slikt. Eventuelt Saxenda eller Mysimba. Har du en tilstand som gjør at du lettere legger på deg enn andre? Stoffskifte, PCOS eller lignende?

Jeg gikk bare til legen å da at jeg synes jeg er for feit og spurte om Saxenda, fikk det innvilget på minuttet. Nå må jeg bare få baller til å begynne. 😄 Legen kjenner meg ganske godt så hun vet godt at jeg har kontroll på det meste så om jeg sier jeg vil gjøre noe så er hun ikke vanskelig. Hun har aldri vært opptatt av at jeg er feit for hun vet jo at det vet jeg selv. Så når jeg først sa at nå vil jeg prøve noe så får jeg det jeg ber om. 

Ser ikke for meg at legen din er vanskelig heller når du er helseskadelig feit liksom. Jeg trengte ikke å ta noen undersøkelse utenom normalen. Automatisk når man er såpass feit som vi er så sjekker de visse ting på blodprøver automatisk så regner med han vil gjøre det iallfall. Har alltid mangler jeg på visse vitaminer så må alltid sjekke hvor lavt det er og i samme slengen så sjekker de jo får diabetes.

Anonymkode: b8d4b...253

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Legen ser jo du er såpass feit når du kommer så det kommer jo ikke som et sjokk. Hvis du selv ikke har en konkret plan så vil du få tilbud om overvektsklinikk, frisklivssentralen og slikt. Eventuelt Saxenda eller Mysimba. Har du en tilstand som gjør at du lettere legger på deg enn andre? Stoffskifte, PCOS eller lignende?

Jeg gikk bare til legen å da at jeg synes jeg er for feit og spurte om Saxenda, fikk det innvilget på minuttet. Nå må jeg bare få baller til å begynne. 😄 Legen kjenner meg ganske godt så hun vet godt at jeg har kontroll på det meste så om jeg sier jeg vil gjøre noe så er hun ikke vanskelig. Hun har aldri vært opptatt av at jeg er feit for hun vet jo at det vet jeg selv. Så når jeg først sa at nå vil jeg prøve noe så får jeg det jeg ber om. 

Ser ikke for meg at legen din er vanskelig heller når du er helseskadelig feit liksom. Jeg trengte ikke å ta noen undersøkelse utenom normalen. Automatisk når man er såpass feit som vi er så sjekker de visse ting på blodprøver automatisk så regner med han vil gjøre det iallfall. Har alltid mangler jeg på visse vitaminer så må alltid sjekke hvor lavt det er og i samme slengen så sjekker de jo får diabetes.

Haha ja det er vel den enkleste måten å gjøre det på sånnsett! Nei har ingen underliggende sykdommer (som jeg vet om, men vi har variasjon av lavt og høyt stoffskifte + vitaminmangler i store deler av familien)  men det kan jeg evt bare ta opp med legen når jeg kommer dit

Nei, legen min er forøvrig veldig grei, så jeg skal bestille time hos legen og ta det derfra! Tusen takk for svaret ditt :)

Har forøvrig prøvd før med diverse dietter, men ender alltid med å feile, kanskje legemidlene du nevner vil være til hjelp? 🙊 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha ja det er vel den enkleste måten å gjøre det på sånnsett! Nei har ingen underliggende sykdommer (som jeg vet om, men vi har variasjon av lavt og høyt stoffskifte + vitaminmangler i store deler av familien)  men det kan jeg evt bare ta opp med legen når jeg kommer dit

Nei, legen min er forøvrig veldig grei, så jeg skal bestille time hos legen og ta det derfra! Tusen takk for svaret ditt :)

Har forøvrig prøvd før med diverse dietter, men ender alltid med å feile, kanskje legemidlene du nevner vil være til hjelp? 🙊 

Ja, nå skal jeg innrømme at jeg ikke har prøvd så mye før av dietter og slikt. Men hadde en periode på p-piller og da gikk jeg en del ned i vekt men det er jo fordi hormonene ble balansert så funket kroppen som den skulle. Men har et håp om at Saxenda skal gjøre samme greia. Tenker at hvis du har prøvd en del så ville iallfall jeg spurt etter noe "legemiddelhjelp" for det er jævlig vanskelig spesielt når vi er så store som vi er.

Og jeg regner jo med at min PCOS er en del av det med at jeg har et slikt merkelig sug etter noe godt hele tiden, helt jævlig. Ene gynekologen jeg var på et kurs med i forbindelse med jobb sa det at for de som har PCOS så er det suget som en narkoman som vil ha sitt neste "skudd". Var kanskje en drøy sammenligning men tror jeg kan relatere til den. 😄 

Uansett, masse digresjoner, tror det blir bra å prate med legen om det iallfall og høre han hva han tenker kan være greit å prøve. Oppdater gjerne når du har fått det gjort. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve et seriøst slankekurs G. Roede f.eks.?

Anonymkode: c4e02...67b

• Liker 1
Skrevet

Jeg spurte fastlegen min om hjelp til å gå ned i vekt. Hun er veldig hjelpsom, og jeg har time til oppfølging hver måned. Da føler jeg meg forpliktet til å gjøre en innsats også, litt flink pike syndrom🙈 

Iallefall, jeg har gått ned 15 kg på 3-4 måneder nå. Hun er fornøyd, jeg er fornøyd🥳

Anonymkode: 44f53...bc4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg spurte fastlegen min om hjelp til å gå ned i vekt. Hun er veldig hjelpsom, og jeg har time til oppfølging hver måned. Da føler jeg meg forpliktet til å gjøre en innsats også, litt flink pike syndrom🙈 

Iallefall, jeg har gått ned 15 kg på 3-4 måneder nå. Hun er fornøyd, jeg er fornøyd🥳

Anonymkode: 44f53...bc4

Så sykt bra jobbet da, herregud! Du skal være stolt av deg selv altså 😁 

TS

• Liker 1
Skrevet

Har en BMI på 46 og tok endelig motet til meg og dro til legen. Nevnte at jeg ønsket å prøve Saxenda eller MySimba og det ble sistnevnte for å få blå resept (uten annen tilleggsdiagnose). Går det ikke med MySimba blir det Saxenda etterpå Han var litt overrasket at BMI'en min var såpass høy, men det var ingen negative kommentarer eller noe. Tok noen blodprøver for stoffskifte, men utover dette ingenting. Har hatt fint blodtrykk og ikke noe diabetes så det ble ikke tatt flere prøver. Var hos ernæringsfysiolog for 5-6 år siden så det var allerede forsøkt. Begynner på MySimba om en ukes tid og har et håp om å endelig føle meg mett og kutte ned på søtsuget. Vært overvektig nesten hele mitt liv så jeg håper nå å gå ned 40 kg+.

Anonymkode: 0495a...27f

• Liker 2
Skrevet

jeg har gått kraftig opp med all hjemmesittingen i coronatiden og sliter med at alt er blitt tyngre . tør ikke ta det opp med fastlegen fordi hun virker så streng og er mye tykkere enn meg. vil jo ikke ha en fornærma og rasende fastlege. prøver å finne tilbudet aktiv på dagtid. vet det er rimelig for de som er sykmeldt eller ufør. men vet ikke om de har coronastengt

Anonymkode: ff15d...aa3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...