Gå til innhold

melatonin til større barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er et hormorn kroppen produserer naturlig. Noen mangler dette. Så ro ned.

Anonymkode: 5610e...e47

Insulin produseres også av kroppen naturlig, og noen mangler dette. Det er ikke et argument for at alt og alle skal ta insulin. Det er ganske sykt at du ikke forstår at du ikke skal gi barnet ditt medisiner som ikke skal gis til barn utenom når de er på resept, og det handler vel om at du ikke forstår at medisiner fungerer annerledes i en barnekropp enn i en voksenkropp.

Anonymkode: 2b384...1c5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja nettopp. Skulle tro jeg hadde gitt han sterke sovetabletter så hysterisk som enkelte er her. Ga han jo bare en halv melatonin å skal som sagt ikke gi noe mer uten at legen sier at det er okey.

Anonymkode: 85d79...439

Hvorfor kaller du folk hysterisk bare fordi du får høre noe du ikke vil høre? Slutt å spør på et forum om du ikke tåler å få beskjed om at du ikke skal trappe i barna dine medisiner som de ikke skal ha uten at det er på resept. Det er faktisk en grunn til at mange medisiner ikke skal gis til barn uten at de får det på resept, selv om voksne kan ta det. En medisin er ikke trygg å ta for alle selv om den er på resept. 

• Liker 5
Skrevet

Nå kjenner jo jeg til foreldre som har klart å få sovetabletter til småbarn i ettårsalderen så melatonin til en 10 åring er jo sikkert ikke et problem. Kjenner til et par som har barn med Asperger som bruker melatonin og det funker bra. De er i den alderen og oppover, funker visst veldig bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endelig ett fornuftig svar! :) Sønnen min har heller ingen diagnose men bruker veldig lang tid på å sovne,det kan som sagt ta 2-3 timer hver natt. Da tror jeg at jeg skal prøve å gå til fastlegen å se hva han sier til å prøve ut melatonin :) De har ingen negativ effekt? 

5-åringen min går også på melatonin. 
Barnet sovner ikke før tidligst klokken 23/24 om kvelden om det ikke får melatonin. Og jeg har prøvd alt.. Både jeg og barnet var zombier på dagtid i over ett år før jeg valgte å kjøpe noen dråper på helsekost, og gir 2 dråper ca 30-40 minutter før leggetid. Det betyr ikke at barnet er helt umiddelbart slått ut, men det sovner innen 1 time etter leggetid. Endelig er barnet opplagt om dagen. Barnet har ingen diagnoser som er tilknyttet søvnproblemer. Men snakket med fastlegen om dette, og fikk beskjed om å bare fortsette å gi så lenge det hadde effekt. Det var ikke noe problem. 

Kan ikke se hvorfor du ikke kan gi det når du har effekt. Ellers ble vi tilbudt vallergan. Men det vil jeg helst ikke ha til barnet, da en ofte blir fryktelig trøtt og tung neste dag. 

Anonymkode: 72129...5bd

Skrevet

Insulin produseres også av kroppen naturlig, og noen mangler dette. Det er ikke et argument for at alt og alle skal ta insulin. Det er ganske sykt at du ikke forstår at du ikke skal gi barnet ditt medisiner som ikke skal gis til barn utenom når de er på resept, og det handler vel om at du ikke forstår at medisiner fungerer annerledes i en barnekropp enn i en voksenkropp.

Nå tar vel ikke folk insulin uten å ha insulinmangel. Og de færreste propper ungen full i melatonin om søvn ikke er et stort problem.

Jeg fikk beskjed om å bare prøve, og se om det virket på barnet. Kjenner en annen som fikk samme beskjed når det gjaldt hennes barn, men der hjalp heldigvis refluksmedisiner før hun fikk prøvd ut melatonin. Hos oss hjelper melatonin.

Når barnet blir plaget av å ha fått for lite søvn, da kreves det tiltak. Om det ikke får sove, og alle mulige/aktuelle tiltak er prøvd ut, så kan det faktisk være nødvendig med medikamenter. Da vil jeg tørre å påstå at melatonin, er bedre enn sovemedisin. 

Jeg ønsker jo ikke å gi barnet medikamenter, men noen ganger er det faktisk nødvendig for livskvaliteten til barnet. Og når alt annet er prøvd ut, så må man ta et valg i forhold til hva som er barnets beste. Og for å ha det på det rene, barnet mitt har ikke melatonin på resept. Det må jeg kjøpe selv. 

• Liker 1
Skrevet

Mine unger har også fått melatonintabletter vi kjøpte i USA (3mg) Om vi skal ut å reise, kvelden før skoledag etter ferien og før andre dager hvor det er veldig viktig å legge seg tidlig har mine nå 11 og 13 åringer fått en halv tablett litt over en time før jeg vil de skal sove.   Uten har de ligget timesvis våken og vært stuptrøtte dagen etter.  Jeg angrer hver gang jeg glemmer det om det er noe spesielt. Det er ikke så ofte som de får det, de legger seg til faste tider og sovner ganske i hverdagene. 

Anonymkode: 58a42...076

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye skal det egentlig til for at legen skal godkjenne melatonin til barn? Han en på 10 år å prøvde bare med en halv tablett å han sovnet overraskende fort. Skal selvsagt ikke gi mer uten å forhøre hos med legen først. Til vanlig bruker han 2-3 timer på å sovne hver eneste kveld. Så han er uopplagt og trøtt på skolen. Noe håp om at legen sier ja til å bruke melatonin en periode?

Søvn er utrolig viktig! 2-3 timer er alt for mye for et barn å falle i søvn! Virker som melatonin fungerer bra, så hvorfor ikke fortsette med det. Det får du reseptfritt, men mulig det er billigere om du får det på resept? Gutten min får det på blå resept, men han har adhd.

Anonymkode: 25e73...bb3

Skrevet

Melantonin er uten resept opp til 1 mg på apoteket. Gutten min har 2 diagnoser og har gått på melantonin i mange år. Melantonin regnes å være den minst avhengighetsskapende sovemedisinen siden vi allerede har melantonin i hjernen. Enkelte (spesielt de med autisme o.l) kan ha mindre nivåer av melantonin og trenger et påfyll av sovemedisin, men dette gis også til andre barn med søvnproblemer. Vi begynte på 1 mg, etter ett år 3 mg og nå i ungdomsalder 5 mg (resept). 

Lege skal alltid konsulteres før man gir slike medisiner til barn. Det er også viktig å vite at halveringstiden (dvs effekten kan gå ut nok til at barnet våkner) er ganske lav. Det kan føre til mareritt og oppvåkninger midt på natta før et eventuelt påfyll. Melantonin er ikke nødvendigvis uten bivirkninger og det er viktig å være klar over dette som forelder. Vi byttet medisiner i en periode da det utløste flere bivirkninger etter lang tids bruk. Byttet over til en annen sovemedisin før vi gikk tilbake til melantonin 5 mg. Det er viktig at man er obs på bivirkningene ved oppstart og langtidsbruk. Bytt i blant over til noe annet for å ikke gå sammenhengende på det hvis det oppstår bivirkninger (anbefaling fra lege hos bup og barneleger).

Anonymkode: 22ca3...996

• Liker 2
Skrevet

Min sønn på 7 år tar melatonin hver kveld. Bare en tips til andre her - hvis noen er usikre - til og med kun 0,3 mg kan være nok. Det er nok for å hjelpe sønnen min. Synes det er best å begynne med så lite som mulig.  

Anonymkode: 84b25...17e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Søvn er utrolig viktig! 2-3 timer er alt for mye for et barn å falle i søvn! Virker som melatonin fungerer bra, så hvorfor ikke fortsette med det. Det får du reseptfritt, men mulig det er billigere om du får det på resept? Gutten min får det på blå resept, men han har adhd.

Anonymkode: 25e73...bb3

Prisen har ikke noe å si så lenge han sovner fortere. Så får bare håpe legen er enig å prøve melatonin da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min sønn på 7 år tar melatonin hver kveld. Bare en tips til andre her - hvis noen er usikre - til og med kun 0,3 mg kan være nok. Det er nok for å hjelpe sønnen min. Synes det er best å begynne med så lite som mulig.  

Anonymkode: 84b25...17e

Så bra å høre at det fungerer :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

5-åringen min går også på melatonin. 
Barnet sovner ikke før tidligst klokken 23/24 om kvelden om det ikke får melatonin. Og jeg har prøvd alt.. Både jeg og barnet var zombier på dagtid i over ett år før jeg valgte å kjøpe noen dråper på helsekost, og gir 2 dråper ca 30-40 minutter før leggetid. Det betyr ikke at barnet er helt umiddelbart slått ut, men det sovner innen 1 time etter leggetid. Endelig er barnet opplagt om dagen. Barnet har ingen diagnoser som er tilknyttet søvnproblemer. Men snakket med fastlegen om dette, og fikk beskjed om å bare fortsette å gi så lenge det hadde effekt. Det var ikke noe problem. 

Kan ikke se hvorfor du ikke kan gi det når du har effekt. Ellers ble vi tilbudt vallergan. Men det vil jeg helst ikke ha til barnet, da en ofte blir fryktelig trøtt og tung neste dag. 

Skal bestille legetime å høre hva han sier. Håper han er enig :)

Skrevet

Hos BUP virker de å ha veldig lav terskel for å gi melatonin til barn. Det går ut av kroppen på et par timer, så barnet er ikke groggy neste morgen.

Anonymkode: 5843f...8c2

Skrevet

Hos BUP virker de å ha veldig lav terskel for å gi melatonin til barn. Det går ut av kroppen på et par timer, så barnet er ikke groggy neste morgen.

Anonymkode: 5843f...8c2

Jeg ser ikke problemet med det. De har ingen bivirkninger og barnet blir ikke avhengig av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...