Gå til innhold

Tok du vaksinen likevel?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Værre skrev (7 timer siden):

Tar du to doser Pfizer/Moderna blir du mest sannsynlig ikke syk. Og blir du syk blir det mildt uten sykehus innleggelse. 

Tar du ikke vaksinen og blir smittet kan du være heldig å ikke merke noen ting. Du kan miste smak og luktesans i flere måneder. Du kan få permanent skadede lunger. Du kan havne på respirator. 

Så all logikk tilsier at det er bedre å utsette seg for en mikroskopisk sjanse for alvorlig ikke dødelig bivirkning fra Pfizer/Moderna. 

Disse mRNA vaksinene bruker ikke levende virus slik som Jonsson og AstraZeneca. Derfor kan du ikke få bivirkninger som nerve lammelser osv. 

https://www.bbc.com/news/health-57840825

https://www.healthline.com/health-news/vaccine-side-effects-vs-covid-19-damage-theres-no-comparison

Så kortversjonen er at du er rimelig dårlig på risiko om du unngår Pfizer/Moderna i frykt for hypotetiske ikke eksisterende langtidsvirkninger. 

Tar du Paracet eller Ibux utsetter du deg for større fare. 

Og er du redd for vaksinene bør du være livredd for korona. Som du omtrent garantert vil bli smittet av de neste året om du er uvaksinert. Spesielt om du har barn i skole eller barnehage. 

Svigermor er fullvaksinerte og innlagt med covid….. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Værre skrev (3 minutter siden):

Når flere er vaksinere enn uvaksinerte vil flere vaksinerte dø og være innlagt på sykehus enn uvaksinerte. Likevel er sjansen betydelig redusert for vaksinerte sammenlignet med uvaksinerte. 

Det er flere eldre i USA vaksinert enn yngre. 

Goddag mann økseskaft. Prøvde du å forstå tallene jeg la frem?

I det utbruddet i Massachussets døde 1% av de fullvaksinerte, som er omtrentlig samme tall som for befolkningen for øvrig.

CDC study shows 74% of people infected in Massachusetts Covid outbreak were fully vaccinated (cnbc.com)

Her er en annen med litt flere tall.

Sitat

BOSTON (CBS) — According to new numbers from the Massachusetts Department of Health, there are 4,450 breakthrough COVID cases and 79 deaths among the fully vaccinated population in the state.

As of July 10, only 0.1 percent of the 4,195,844 fully-vaccinated people in Massachusetts tested positive for the virus after getting the vaccine.

The number of vaccinated people includes those who have been administered both doses of either the Pfizer or Moderna vaccine, or the one-shot Johnson & Johnson vaccine.

Among the 4,450 cases, there were 4,124 people who did not need hospitalization. There were also 247 people that were hospitalized, but did not die.

Av de fullvaksinerte med de tallene døde 1.77% og 10% havnet på sykehus, og det er ikke bedre enn befolkningen som helhet.

I artikkelen velger de selvfølgelig å presentere det som en gladnyhet siden de bare er 0.1% av de som er totalt vaksinerte, men det er jo irrelevant når vi ser på relativ risiko.

Siden du er inne på eldre, så var det et utbrudd blant en yngre i forbindelse med noen arrangementer...

Outbreak of SARS-CoV-2 Infections, Including COVID-19 Vaccine Breakthrough Infections, Associated with Large Public Gatherings — Barnstable County, Massachusetts, July 2021 | MMWR (cdc.gov)

Sitat

By July 26, a total of 469 COVID-19 cases were identified among Massachusetts residents; dates of positive specimen collection ranged from July 6 through July 25 (Figure 1). Most cases occurred in males (85%); median age was 40 years (range = <1–76 years). Nearly one half (199; 42%) reported residence in the town in Barnstable County. Overall, 346 (74%) persons with COVID-19 reported symptoms consistent with COVID-19.** Five were hospitalized; as of July 27, no deaths were reported. One hospitalized patient (age range = 50–59 years) was not vaccinated and had multiple underlying medical conditions.†† Four additional, fully vaccinated patients§§ aged 20–70 years were also hospitalized, two of whom had underlying medical conditions.

469 smittede, 74% var vaksinerte. Median alder 40 år.

Av de som havnet på sykehus var 4/5 vaksinerte. Den som var uvaksinert hadde "multiple underlying conditions" mens bare to av de vaksinerte var det.

• Liker 3
Skrevet
*Prøver igjen* skrev (Akkurat nå):

Svigermor er fullvaksinerte og innlagt med covid….. 

Noen har uflaks. Spesielt når vi blir eldre og immunforsvaret fungerer dårligere. Da fungere ikke vaksiner heller. 

• Liker 1
Skrevet
Værre skrev (1 minutt siden):

Noen har uflaks. Spesielt når vi blir eldre og immunforsvaret fungerer dårligere. Da fungere ikke vaksiner heller. 

Hun er 61, frisk og slank, poenget er at du kan ikke skrive du ikke blir innlagt hvis du er fullvaksinert og smittet. 

• Liker 9
Skrevet
likestilling skrev (1 minutt siden):

I det utbruddet i Massachussets døde 1% av de fullvaksinerte, som er omtrentlig samme tall som for befolkningen for øvrig.

CDC study shows 74% of people infected in Massachusetts Covid outbreak were fully vaccinated (cnbc.com)

Av de fullvaksinerte med de tallene døde 1.77% og 10% havnet på sykehus, og det er ikke bedre enn befolkningen som helhet.

I artikkelen velger de selvfølgelig å presentere det som en gladnyhet siden de bare er 0.1% av de som er totalt vaksinerte, men det er jo irrelevant når vi ser på relativ risiko.

Siden du er inne på eldre, så var det et utbrudd blant en yngre i forbindelse med noen arrangementer...

Outbreak of SARS-CoV-2 Infections, Including COVID-19 Vaccine Breakthrough Infections, Associated with Large Public Gatherings — Barnstable County, Massachusetts, July 2021 | MMWR (cdc.gov)

Av de som havnet på sykehus var 4/5 vaksinerte. Den som var uvaksinert hadde "multiple underlying conditions" mens bare to av de vaksinerte var det.

Du misforstår totalt. Vaksinerte har betydelig mindre risiko for å bli innlagt på sykehus og dø. 

Hvis flertallet på disse massesmitte hendelsene er vaksinerte er det ikke overaskende at flere vaksinerte enn uvaksinerte havner på sykehus og dør. 

Hadde alle vært uvaksinerte ville mange flere havnet på sykehus og dødd.

• Liker 3
Skrevet
*Prøver igjen* skrev (Akkurat nå):

Hun er 61, frisk og slank, poenget er at du kan ikke skrive du ikke blir innlagt hvis du er fullvaksinert og smittet. 

61 er ganske gammelt. Vaksiner er ikke 100% effektive. Men siden hun er vaksinert er sjansen for at det går bra betydelig større enn om hun var uvaksinert. Jeg krysser fingre. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Værre said:

Det er stor forskjell på å gjennomgå en koronavirus infeksjon og  ta vaksinen. Førstnevnte gir ofte langtidsskader. Vaksinen gjør det ikke. 

Jeg sammenlignet ikke corona og vaksinen. Men jeg kjøper ikke argumentet om at det ikke kan være langtidsbivirkninger fordi mrna er raskt ute av kroppen. Hvis det var sant, så hadde ikke vaksinen hatt virkning heller så fort mrna hadde vært ute av kroppen.

Og nei, jeg har aldri vært skeptisk til vaksinen og jeg er vaksinert selv.

• Liker 4
Skrevet
Værre skrev (2 minutter siden):

61 er ganske gammelt. Vaksiner er ikke 100% effektive. Men siden hun er vaksinert er sjansen for at det går bra betydelig større enn om hun var uvaksinert. Jeg krysser fingre. 

Er 61 ganske gammelt? Når ble det gammelt? De er fortsatt yrkesaktive. Er du veldig ung?

• Liker 10
Skrevet
gjest:) skrev (3 minutter siden):

Jeg sammenlignet ikke corona og vaksinen. Men jeg kjøper ikke argumentet om at det ikke kan være langtidsbivirkninger fordi mrna er raskt ute av kroppen. Hvis det var sant, så hadde ikke vaksinen hatt virkning heller så fort mrna hadde vært ute av kroppen.

Dette!

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets regel om en saklig debatt, for antivaksinedebatt, hets, avsporinger og hatefullt innhold. Lomvi, mod.

• Liker 1
Skrevet
gjest:) skrev (2 minutter siden):

mRNAet i vaksinen glir inn i cellene dine. Der om programmerer mRNAet noen av cellene dine til å lage ufarlige celler med en kopi av pigg proteinet til koronaviruset. Disse cellene med pigg protein blir angrepet av immunforsvaret. De kan ikke reprodusere seg selv slik som det ekte koronaviruset. 

• Liker 3
Skrevet
zemer skrev (2 minutter siden):

Er 61 ganske gammelt? Når ble det gammelt? De er fortsatt yrkesaktive. Er du veldig ung?

Forventer levealder for kvinner i Norge er 85 år når du er 61 er dermed 72% av livet over. Jeg er 30 år basert på min far og onkler har jeg brukt opp 50% av livet mitt. 

• Liker 2
Skrevet
Værre skrev (13 minutter siden):

Du misforstår totalt. Vaksinerte har betydelig mindre risiko for å bli innlagt på sykehus og dø. 

Hvis flertallet på disse massesmitte hendelsene er vaksinerte er det ikke overaskende at flere vaksinerte enn uvaksinerte havner på sykehus og dør. 

Hadde alle vært uvaksinerte ville mange flere havnet på sykehus og dødd.

4/5 er en større andel enn 74%

4/5 vaksinerte havnet på sykehus selv om "bare" 74% av de smittede var vaksinerte.

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Værre said:

mRNAet i vaksinen glir inn i cellene dine. Der om programmerer mRNAet noen av cellene dine til å lage ufarlige celler med en kopi av pigg proteinet til koronaviruset. Disse cellene med pigg protein blir angrepet av immunforsvaret. De kan ikke reprodusere seg selv slik som det ekte koronaviruset. 

Det har jeg jo heller aldri påstått.

Jeg syns det er sumt at man skal forklare hvorfor vaksinen er trygg med argumenter som ikke henger på greip. Da er det jo ikke så rart at noen blir skeptiske.

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Skrevet
likestilling skrev (13 minutter siden):

4/5 er en større andel enn 74%

4/5 vaksinerte havnet på sykehus selv om "bare" 74% av de smittede var vaksinerte.

Johnson vaksinen som er kun en dose gir mye dårligere beskyttelse enn to doser Pfizer eller Moderna. 

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (12 minutter siden):

Det har jeg jo heller aldri påstått.

Jeg syns det er sumt at man skal forklare hvorfor vaksinen er trygg med argumenter som ikke henger på greip. Da er det jo ikke så rart at noen blir skeptiske.

Hva henger ikke på greip? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
38 minutter siden, likestilling said:

Dette sier ingen ting når vi ikke vet hvor mange vaksinerte/uvaksinerte som var tilstede.

Når det er sagt, så er ikke en enkelt observasjon av veldig usannsynlige hendelser et bevis på at hendelsen ikke var usannsynlig likevel. Om du setter i gang og kaste terning, så vil du før eller siden kaste 1000 6'ere på rad.. alle undersøkelser tilsier at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom.

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Værre said:

Hva henger ikke på greip? 

Argumentet om at vaksinen ikke kan ha bivirkninger fordi mrna er ute av kroppen. Greia med vaksiner er jo at de virker lenge etter at selve vaksinen er ute av kroppen.

Det kan godt hende det er riktig at vaksinen ikke har bivirkninger lenge etter stikket, men det mangler noe info her.

• Liker 3
Skrevet
gjest:) skrev (3 minutter siden):

Dette sier ingen ting når vi ikke vet hvor mange vaksinerte/uvaksinerte som var tilstede.

Når det er sagt, så er ikke en enkelt observasjon av veldig usannsynlige hendelser et bevis på at hendelsen ikke var usannsynlig likevel. Om du setter i gang og kaste terning, så vil du før eller siden kaste 1000 6'ere på rad.. alle undersøkelser tilsier at vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom.

Enig. Jeg har fått yatzee på et kast før, men dessverre ikke vunnet i Lotto. 

• Liker 2
Skrevet
gjest:) skrev (Akkurat nå):

Argumentet om at vaksinen ikke kan ha bivirkninger fordi mrna er ute av kroppen. Greia med vaksiner er jo at de virker lenge etter at selve vaksinen er ute av kroppen.

Etter at mRNAet er brutt ned er det ikke noen forskjell på den immunitet vaksinen lager ved å bruke kroppens immunforsvar enn den du får av viruset. 

Mer tradisjonelle vaksiner som AstraZeneca, Jonsson og Sputnik bruker sjimpanse forkjølelse virus som kan gi en del kjipe alvorlige bivirkninger. Som blant annet førte til 5 dødsfall her i Norge. 

• Liker 2
  • Opprett ny...