Abcdefghjklmn Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 (endret) Jeg har en katt og hun er den minst blant alle katter i nabolaget. Hun er sterilisert, er temmelig menneskesky, og blir kraftig plaget/ dominert av to nabokatter. De to nabokattene (hankjønn begge) sitter ved hver vår inngangsdør, jeg antar at de gjør krav på vårt hus. Derfor våger ikke min katt å komme hjem for å spise/sove (har ved flere tilfeller sett at nabokattene jager min katt når hun nærmer seg vårt hus). Situasjonen har blitt verre og verre ila. sommeren. Nabokattene er stadig vekk inni vårt hus. Jeg prøver å løpe etter, og jage de med sprayflaske (vann). Men etter få minutter er de tilbake inni i vårt hus. De gangene min katt har vært hjemme blir det slåsskamp. Hittil har det gått bra fordi jeg har jaget nabokattene ut. Jeg merker at min katt har blitt veldig urolig og er konstant på vakt de gangene hun kommer hjem for å spise/sove. Skålen hennes med tørrfor pleide alltid å stå frem og den var aldri tom. Den siste tiden har jeg måtte fjerne den med håp om å få fred. Samtidig synes jeg at det er drøyt å spandere mat på nabokattene. Jeg blir likevel ikke kvitt nabokattene. Ved flere tilfeller har jeg funnet posen med tørrfor revet opp inni vårt hus og restene av tørrforet spredd utover gulvet. Jeg er mildt sagt forbanna og drittlei av å bli voldtatt av nabokattene. Den naboen som eier den mest plagsomme katten, fremstår aggressiv og ufin i væremåten (kjefter heftig på nabobarna). Jeg ønsker en konstruktiv løsning, og gidder ikke utsette meg for potensielt spetakkel og unødig konflikt. Derfor har jeg ikke snakket med henne om problemstillingen. Den andre naboen fremstår hyggelig, men jeg har ikke personlig kjennskap til henne. Jeg vurderer å legge ut et innlegg på fb-gruppen for borettslaget og henvende meg generelt til alle katteeiere. Men er veldig usikker om det er en lur ide. Hva synes dere er smart/lurt? I tillegg lurer jeg på om det er normalt at katter går til naboer og spiser selv om de skulle få tilstrekkelig med mat fra sine eiere? Kan det hende at mine nabokatter ikke får nok mat fra sine eiere? På forhånd vil jeg si takk til alle som skriver kommentar, og deler sine råd og tips 😊🙏 Endret 18. august 2021 av Abcdefghjklmn
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Katter vil gå der hvor det er mat. De vil ikke slutte å komme inn til deg for å spise bare fordi de får mer mat hjemme. Eierne kan ikke gjøre noe de heller, såfremt de parkerer rumpa utenfor huset ditt dag og natt. Ha dører og vinduer igjen, så disse kattene ikke kommer inn. Blant litt sitron i vannet du sprøyter på kattene. Vær skikkelig 'på' de neste dagene, så du kan ta kattene det øyeblikket de kommer spankulerende bort til huset ditt. Spray, tramp, klapp, kjeft. De må lære at området rundt huset ditt er utrygt. Etterhvert vil de ikke lenger se på huset/hagen din som en del av territoriet. Anonymkode: 483a2...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Er nabokattene kastrerte? Hvis ikke ville jeg spurt naboene (på en fin måte) om de ikke kan være så snill og kastrere kattene slik at det forhåpentligvis blir et mer harmonisk kattenabolag. Anonymkode: 0d512...a5d 1
Obscura Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Anbefaler deg å skaffe en luke med chipleser så den kun låses opp for din katt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #5 Skrevet 18. august 2021 Katter går dit de finner mat, uansett om de får mat hjemme. Skaff deg katteluke med chipleser så er det kun din som kommer inn, å hold dører og vinduer lukket så de andre ikke kommer inn. De to kattene må du bare jage så godt du kan, om du så tar i bruk hageslangen (men ikke bruk vann om vinteren så klart). «Jeg er mildt sagt forbanna og drittlei av å bli voldtatt av nabokattene» men altså, du blir jo ikke VOLDTATT av katten 🤦🏼♀️ Anonymkode: d8187...353 1
Blålilla Skrevet 18. august 2021 #6 Skrevet 18. august 2021 Luke med chipleser. Og å legge ut fellesinnlegg når det er to katter med kjente eiere som er problemet har lite for seg. Spør eierne direkte om kattene er steriliserte. Ut over det er det ikke så mye annet å gjøre enn å holde dørene lukket. 1
Tatja Skrevet 18. august 2021 #7 Skrevet 18. august 2021 Hadde samme problem. Skaffet meg hund - vips var drittkattene vekk - og pusekatten min fikk gå i fred 😄 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå