Gå til innhold

bøker for 8-åringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gode forslag til høytlesingsbøker for husets 8-åring? Morsomt og spennende helst!

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille ii
Skrevet

Bøkene om den lille (vesle?) vampyren. Det er en serie på 10-15 bøker.

Har lest alle høyt og ekstra stas var det når jeg var forkjølet og hadde sånn hes vampyrstemme ;)

Skrevet

Vet ikke om det er gutt eller jente du har, men min åtteårige datter elsker Huset på prærien-bøkene. Lærerike og veldig spennende.

Skrevet

Roald Dahls bøker.

Laura Trenters spennende bøker har slått godt an her i huset, og selv liker jeg godt Tor Åge Bringsværds serie om to raringer på romferd. Kommer ikke på hva de heter nå, men de vet sikkert på biblioteket.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Astrid Lindgren må jo ikke glemmes... :)

Skrevet

Jeg elsket barna i bakkebygrenda da jeg var liten.. :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Katitzi-bøkene! De var utrolig spennende, syntes jeg, i hvert fall. Kanskje mest for jenter?

Skrevet

Astrid Lindgrens bøker er å anbefale! ingen har gitt meg slike leseropplevelser som jeg fikk gjennom hennes bøker som barn.

Emil i Lønneberget

Brødrene Løvehjerte

Bakkebygrenda

Skrevet

Bøkene om Svein og Rotta.

Ellers så er det mange gode bøker i Leseløve-serien :)

Og alle tipsene over her ;)

Skrevet

takk for masse tips! Det er en gutt forresten. Nå skal jeg snart t a en tur på biblkioteket! Så koselig med høytlesing på sengekanten synes jeg!

Skrevet

Dersom han er gutt er vel emil og brødrene løveherte spennende. Synes Katla var SÅ skummel da jeg var mindre.

Mio min Mio er vel også søt..

Skrevet

Ikke glem Ole Lund Kirkegård. Gummi-Tarzan, Frode og de andre skøyerne og Hodja fra Pjort. :)

Skrevet

Passer bøkene til torill thorstad hauger bedre til litt eldre unger eller? Ravnejenta, Sigurd Dragedreper, Tord Illugeson, Røvet av vikinger, Det kom et skip til Bjørgvin osv. Veldig lærerike ihvertfall!

Skrevet

Enig med alle forslagene hittil ;)

Men - også "heidi" av Johanna Spyri, "Veien til Agra" og "Det suser i sivet". Alle sammen har vært til gjensidig glede (jeg har også en gutt).

Vi begynte dessuten med Harry Potter da han var rundt 7, dette også udelt positivt. Den serien har jeg lest høyt (!) 3-4 ganger...... :overrasket: og det er like morsomt hver gang, for oss begge to!

Min erfaring er at bøkene til Torill Thorstad Hauger slår bedre ann når ungen er noen år eldre (9-10). Vi leste Sigurd Dragedreper da han var nesten 7, og igjen da han var 10 og han hadde langt større glede av det andre gangen.

Narnia bøkene har også slått godt an her, men de leser vi nå (når han er 11). Det er mer tilfeldig enn noe annet, tror godt de egner seg for yngre barn og.

Holdt på å glemme: Erlend Loes bøker om Kurt! De er fryktelig festlige, både for store og små.

Ellers er det jo sånn at hvis bibloteket har ok ansatte, kan de ofte mye om bøker og kan også anbefale ting. Jeg merker at jeg har en tendens til å skjele mye til hva jeg leste som barn - men det har da kommet mye bra barnebøker etter den tid.... :ler:

Skrevet
Narnia bøkene.

Definitvit bøkene om Narnia! Ellers syns jeg "Trollkrittet" av Zinken Hopp er en flott bok. Bøkene om Tzatziki, husker bare ikke forfatteren og "Den endeløse historien" av Michael Ende.

Så flott at du leser for 8 åringen din, tenker dere begge får noen fantastiske stunder ut av det!

Skrevet

Vi har lest Roald Dahl til vår 7-8 årige jente. Også lest hele Narnia-serien som hun syns var topp. Men best av alt har Harry Potter vært!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...