AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #1 Skrevet 18. august 2021 Har en valp på 7 måneder som tidvis biter fremdeles. Det skjer når vi går tur. Helt plutselig kan hun gire seg opp og ta tak i sko/legg. Idag bet hun faktisk hull gjennom leggen. Så det var hardt. Det var ikke meg hun bet, meg biter hun aldri. hun har tidligere bitt når vi har fått besøk. Hun blir liksom såååå glad og må bare bite litt på gjestene. Det er aldri hardt, men alikevel. Jeg har «tatt hun» ganske så bestemt i kjakan, og sagt strengt nei. Når vi har fått gjester har jeg liksom vært obs på det og stått litt klar 😅 så jeg har fått tatt hun med en gang. Dette har heldigvis hjulpet. Men dette med tur kommer så plutselig. 😞 vi skal på pubertetskurs i slutten av september. Er dette noe som bør følges opp raskere? Noen råd for hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 76d21...a52
Tabris Skrevet 18. august 2021 #2 Skrevet 18. august 2021 Det er ikke unormalt at "tenåringer" fortsatt kan boble litt over av energi og ikke helt vet hvordan de skal få utløp for den. På tur så kan det være lurt å stoppe med en gang man merker at hunden begynner å koke litt over og så ha godbitsøk. Dvs kaste godbiter (gjerne tørrforet til hunden, hvis hun spiser det ute) i en grøft eller i gress slik at hun må bruke nesen for å finne det. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan roe ned stressnivået. Hold på i gjerne ti-femten minutter. Her kan man også være føre var, dvs ikke vente til hun girer seg opp men gjerne ha godbitsøk flere ganger på turen før det skjer. Det kan også være lurt å se om det er noe mønster. Når det koker over, så kan det være tegn på at det har vært inntrykk på turen som har blitt for mye. Fikk hun hilse på noen folk? Leke med hunder? Kaste ball/pinne? Var det mye som skjedde (fra hundens perspektiv)? Var turen for lang? For mange inntrykk og/eller aktiviteter som stresser opp (leking, hilsing, ballkasting...) kan føre til slike ting. Og i motsatt ende - understimulering og rastløshet. Ang. besøk så handler det litt om å styre hundens forventninger. Jeg ville hatt bånd på hunden og holdt henne hos meg slik at hun aldri fikk hilse på noen i det de kommer inn døren. Besøket skal heller ikke prate til eller hilse på hunden, men ignorere henne helt. Hold henne unna besøket når de går inn i stua og sett dere i hver deres ende av sofaen/sittegruppa. Ha gjerne klar en fylt kong eller tyggebein til hunden og hold henne i bånd hos deg. Først når hun har "gitt opp", roet seg og ikke lenger bryr seg om besøket så kan hun få lov til hilse, men da avmålt og kort. Ikke ta i henne eller kjeft. Både fordi det kan øke stressnivået og fordi det kan gi negative assosiasjoner til besøk/situasjonen. Derfor er bånd bedre, da kan du holde henne hos deg uten at du trenger si og gjøre så mye, men heller konsentrere deg om besøket. Ved å være konsekvent med dette så endrer man hundens forventninger til hva besøk betyr - det betyr kong/tyggebein (som også roer ned) hos matmor, og ikke masse gøy hilsing. Det kan over tid redusere hundens stressnivå i situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #3 Skrevet 18. august 2021 Ikke la den bite igjen 😊 reager og si nei høyt og tydelig.. Neste gang er det kanskje et barn den tygger på. Da er det greit å heller gi klar beskjed nå før det skjer 😊 Anonymkode: 98314...71c 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2021 #4 Skrevet 18. august 2021 Som Tabris sier, her er det snakk om å forhindre biting, ikke ta det når det først skjer. Bitingen kommer fra stress, så det handler om å lære valpen å være rolig i situasjoner hvor det er økt stress. Det vil kanskje føles slemt å måtte holde valpen i bånd når det kommer besøk, og å be besøk om å ignorere valpen helt. Men det er det ikke. Valpen vil få en helt annen forventning til besøk om den blir oversett og holdt i bånd, og heller får en kong eller noe annet å tygge på. De første gangene vil den sikkert klage og virke veldig stakkarslig, men hold deg til det, så vil du se resultater etter kort tid. Den vil bli vant til at besøk = chille. Det er ikke et unormslt problem for litt eldre valper å bite når de blir veldig opprømte/stressnivået øker. Følg rådene til Tabris, så ordner det seg 🙂 Anonymkode: 28e1e...648 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 Tusen takk for tips dere 💕 Anonymkode: 76d21...a52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå