Gå til innhold

Oppdatert vaksineanbefaling for gravide

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer uansett til å vente til etter graviditeten. Denne anbefalingen endrer ikke på det faktum at man fortsatt kjenner lite til evt. langtidseffekter vaksinen kan ha på barnet. 

• Liker 18
Skrevet

Veldig glad for noen offisielle abefalinger nå! Har vært håpløst at hittil skulle vi gravide tatt avgjørelsen selv. Jeg velger å store på FHI og kommer til å ta vaksinen etter OUL.

• Liker 17
Skrevet

Skulle ønske de hadde kommet med denne uten å lage den ubrukelige spørreundersøkelsen sin først, for den gjorde at jeg mistet all tillit til at FHI vet hva de driver med... Nå har jeg egentlig bare lyst til å kidnappe en jordmor, en gynokolog og en helsesøster, stjele et UL-apparat og bli i kjelleren til langt utti 2025 :P 

Anonymkode: 6aab4...f1d

• Liker 10
Skrevet

Veldig usikker, jeg er i siste trimester. Stoler i utgangspunktet på ekspertene, men magefølelsen sier nei. Jeg hadde tenkt å vente til etter fødsel, nå må jeg ta en ny vurdering (i samråd med legen min). Jeg jobber hjemmefra og er lite med andre folk, så er ikke særlig utsatt for smitte i forhold til mange andre. Men vil selvsagt beskytte babyen (og meg) mest mulig. Det som holder meg igjen er eventuelle langtidseffekter for barnet i magen. Selv om noe jeg leste av forskningen sier:  "It is therefore extremely unlikely that any of the mRNA would be able to get into breast milk or into the fetus through the placenta. Additionally, because it’s so easily degraded, it cannot survive the acidic environment of your baby’s stomach" https://www.uchicagomedicine.org/forefront/coronavirus-disease-covid-19/mrna-covid-19-vaccine-pregnancy-breastfeeding

Anonymkode: 8c61d...dd6

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber hjemmefra og er lite med andre folk, så er ikke særlig utsatt for smitte i forhold til mange andre. Men vil selvsagt beskytte babyen (og meg) mest mulig. Det som holder meg igjen er eventuelle langtidseffekter for barnet i magen.

Anonymkode: 8c61d...dd6

Godt poeng dette med hvor utsatt for smitte man er. En hjemmekontorist uten barn i barnehage på landet vil være mye mindre eksponert enn en som jobber på kontoret med barn i barnehagen i en by.

Angående langtidseffekter, så vet man vel heller hvilke langtidseffekter en korona-infeksjon kan ha heller? Selv om vi pt har noe mer data fra korona, enn vi har fra vaksinen.

• Liker 7
Skrevet
Sandie skrev (1 time siden):

Jeg kommer uansett til å vente til etter graviditeten. Denne anbefalingen endrer ikke på det faktum at man fortsatt kjenner lite til evt. langtidseffekter vaksinen kan ha på barnet. 

Jeg tenker også på dette, hva langtidseffektene for barnet kan være. Men samtidig vet jeg ikke om jeg tør vente lengre nå som «alt» skal åpnes opp og «alle» blir sløvere med munnbind, spriting, avstand osv. Særlig fordi jeg bor i en storby. 
Æsj, er så lei! 

Anonymkode: 375e4...8f0

• Liker 7
Skrevet

Forstår ikke at folk tør å la vær å vaksinere seg jeg, uansett hvor de bor. Man kan ikke låse seg inn over lengre tid å ikke treffe folk heller slik ting er når. Alle treffer noen og flere treffer mange, så å risikere både ens egen helse og barnets hadde jeg ikke våget. Hadde vaksinert meg uten tvil, da har jo barnet og en beskyttelse når det blir først. Korona er ikke en lek verken for gravide eller nyfødte.

Anonymkode: abb34...b6d

• Liker 12
Skrevet
Sandie skrev (1 time siden):

Smart 🙄 Sikkert mye tryggere for deg og fosteret å få korona. 

Anonymkode: a92a7...7c7

• Liker 6
Skrevet
kermit123 skrev (27 minutter siden):

Godt poeng dette med hvor utsatt for smitte man er. En hjemmekontorist uten barn i barnehage på landet vil være mye mindre eksponert enn en som jobber på kontoret med barn i barnehagen i en by.

Angående langtidseffekter, så vet man vel heller hvilke langtidseffekter en korona-infeksjon kan ha heller? Selv om vi pt har noe mer data fra korona, enn vi har fra vaksinen.

Joda, vi vet at en del kan få long covid, som er nesten likt som ME, på sikt vil det sannsynligvis være samme klassifikasjon. Som en som har ME selv kan jeg love deg at dette vil du ikke ha. Jeg tar vaksinene, og hadde tatt dem om jeg var gravid og frisk også. 

Men helt enig i at man må se an hvor mye kontakt man har med andre, om man føler seg usikker. Selv om jeg bare ligger hjemme så tar jeg vaksinen, for jeg er likevel redd for hvordan min allerede syke kropp ville ha taklet covid.

Anonymkode: 9d9d3...abe

• Liker 4
Skrevet

Bestilte nettopp time! Gleder meg til å slippe å være livredd for å bli smittet 🥳

• Liker 6
Skrevet

Bestilt selv (er i 3 trimester)🥳

Anonymkode: 2de6f...55e

• Liker 5
Skrevet (endret)
Sandie skrev (3 timer siden):

Ikke for å få deg til å tvile på avgjørelsen din, men plager det deg ikke at de ikke kjenner langtidseffekten på barnet ved koronasykdom heller? Det er det som plager meg, føler meg fanget mellom barken og veden. Av det de vet akkurat nå er det farligere for barnet at man blir smittet enn at man vaksinerer seg, så er det ikke da det fornuftigste å gjøre til en hver tid å forholde seg til de fakta man har?

Endret av tankini
  • Liker 9
Skrevet

Til dere som skal ta vaksine: bestiller dere time hos fastlegen eller på en vaksinestasjon uten å snakke med fastlegen først?

• Liker 1
Skrevet
tankini skrev (5 minutter siden):

Til dere som skal ta vaksine: bestiller dere time hos fastlegen eller på en vaksinestasjon uten å snakke med fastlegen først?

Jeg bestilte på helsenorge bare, men har alt snakket med en lege om vaksinering 😊

• Liker 2
Skrevet
tankini skrev (26 minutter siden):

Bestiller hos vaksinestasjonen. Nå er det en anbefaling fra NHI, den har de ikke tatt lett på. Jeg er ikke interessert i en leges personlige mening utover anbefalingen. 

Anonymkode: 6f950...f49

• Liker 15
Skrevet

Dro på drop-in og tok første dose i dag, etter å ha hørt de nye anbefalingene. Er sent i andre trimester.

Anonymkode: 005b1...253

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, tankini said:

Hekseboka 

Anonymkode: 4aa6a...2ce

• Liker 1
Skrevet
Sandie skrev (4 timer siden):

Enig, står jo bare «Data fra land hvor gravide er vaksinert viser at koronavaksinasjon ikke gir uheldig påvirkning på svangerskapsforløp for verken mor eller barnet i magen.».

kun SVANGERSKAPSFORLØPET. Altså ingen forskning på noe utover det.

Anonymkode: c330b...571

• Liker 9
Skrevet
tankini skrev (2 timer siden):

Ikke for å få deg til å tvile på avgjørelsen din, men plager det deg ikke at de ikke kjenner langtidseffekten på barnet ved koronasykdom heller? Det er det som plager meg, føler meg fanget mellom barken og veden. Av det de vet akkurat nå er det farligere for barnet at man blir smittet enn at man vaksinerer seg, så er det ikke da det fornuftigste å gjøre til en hver tid å forholde seg til de fakta man har?

Det er farligere for den gravide at man blir smittet, lavere risiko for barnet. 

Corona påvirket 0,4 av 1000 fødsler i Norge.

Anonymkode: c330b...571

• Liker 3
  • Opprett ny...