AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Jeg har diagnosen PTSD, og de siste ukene har jeg fått en del nyheter fra advokat om saken. Ikke kjent på noe fysisk etter det. Vært urolig, mer skvetten og opptatt av omgivelser, men har opplevd det som psykisk stress/belastende påkjenninger. Altså, helt normalt og vanlig etter litt tøffe beskjeder. Må nevnes at jeg for noen uker siden måtte ha en kirurgisk utskraping da spontanabort ikke støttes ut. Ingen komplikasjoner der. Fin HB, ferritin er normal, blodtrykk "on fleek" (legens ord, ikke mine. Litt fjas i timen). I dag derimot våknet jeg med vannvittig ubehag i brystet. Føles egentlig som dobbeltslag, blandet med uvanlig lang tid mellom slagene. Vanskelig å forklare egentlig, for jeg vet jo at hjertet ikke slår 4 ganger saktere, men det føles sånn. Mulig fordi disse dobbeltslagene merkes, og vanlige slag ikke kjennes? Uansett, ikke meningen å bable, men pulsen er nede i 52 slag, opp på 62, ned igjen, litt opp før den nå i et lar timer har vært stabil på 78. Logger i sofaen og det er ikke slik at hjertet løper løpsk, men hopper litt nå og da og får et blaff av kvalme i det det skjer. Tilsier ikke noe IDAG at jeg skulle hatt angst, men tenker det er naturlig pga siste ukers påkjenning? At det kommer når jeg ironisk nok føler meg avslappet? Spørsmålet er egentlig 1. Virker dette som "bare" angst som går over (for det er ikke panikkangst) 2. Er det nødvendig å ta en legesjekk pga dette? 3. Om ja på nr 2, hva er det å sjekke egentlig? Har ikke opplevd angst "ut av det blå" før, kun panikkangst utløst av helt konkrete situasjoner. Så jeg føler.meg hverken utsatt eller redd. Bare ubehag? Dette er nytt for meg, og vel...googling er ikke min venn i dag. When is it ever though.. Anonymkode: e9ab9...d12
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Kan godt være angst, men fint å ta en legetime når det oppstår noe nytt. Man skal helst utelukke at det er noe fysisk først. Vet ikke hva det vil innebære for deg. Jeg hadde andre symptomer. Men det var relativt enkle undersøkelser og samtale på fastlegens kontor. Anonymkode: 65aa1...657
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan godt være angst, men fint å ta en legetime når det oppstår noe nytt. Man skal helst utelukke at det er noe fysisk først. Vet ikke hva det vil innebære for deg. Jeg hadde andre symptomer. Men det var relativt enkle undersøkelser og samtale på fastlegens kontor. Anonymkode: 65aa1...657 Takk for svar! Siden det har vart av og på hele dagen så tenker jeg at det ikke er noe farlig (takknemlig for å ikke ha helseangst når slikt skjer, det må være tilleggsbelastende) og jeg kan se om det bedrer seg etter en natts søvn, og hvis ikke så kontakter jeg legen i morgen. Angst er så...vidt? Det er liksom ikke "sår hals og feber". Ufattelig vanskelig å forholde seg til kjenner jeg. Om det bare plutselig skal dukke opp i tide og utide. Anonymkode: e9ab9...d12 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Siden det har vart av og på hele dagen så tenker jeg at det ikke er noe farlig (takknemlig for å ikke ha helseangst når slikt skjer, det må være tilleggsbelastende) og jeg kan se om det bedrer seg etter en natts søvn, og hvis ikke så kontakter jeg legen i morgen. Angst er så...vidt? Det er liksom ikke "sår hals og feber". Ufattelig vanskelig å forholde seg til kjenner jeg. Om det bare plutselig skal dukke opp i tide og utide. Anonymkode: e9ab9...d12 Ja, det kan være mye forskjellig og komme til rare tider. Jeg har 4-5 forskjellige sett med symptomer som rullerer gjennom et år. 😅 Noen ganger må jeg bare le litt oppgitt av hele greia. Kroppen får bare drive på med sitt... Drar det seg skikkelig til har jeg heldigvis medisiner jeg kan ta. Anonymkode: 65aa1...657 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 I forhold til at du har ptsd og nå vært gjennom noe som potensielt kan være et traume for deg (siden du har ekstra sårbarhet for traumer) tolker jeg det mer tenkt på det som en panikkreaksjon som må ses i sammenheng med din ptsd. kanskje du drømte om noe som minnet deg på det, eller at kroppen din gikk i minnespor på morgenen om sa/utskrapingen. Hvis du tenker på toleransevinduet ligger du nok utenfor ditt vindu (jeg tenker under hvor kroppen går i en slags passiv/dvale/freeze posisjon) ikke noe som tilsier at det er angst reaksjon. Hvis det ikke blir bedre hadde jeg nok derimot tatt en telefon til legevakta og spurt. Anonymkode: e1705...aed
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Angst gir beklageligvis mange fysiske symptomer ja Anonymkode: c8117...c72
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): I forhold til at du har ptsd og nå vært gjennom noe som potensielt kan være et traume for deg (siden du har ekstra sårbarhet for traumer) tolker jeg det mer tenkt på det som en panikkreaksjon som må ses i sammenheng med din ptsd. kanskje du drømte om noe som minnet deg på det, eller at kroppen din gikk i minnespor på morgenen om sa/utskrapingen. Hvis du tenker på toleransevinduet ligger du nok utenfor ditt vindu (jeg tenker under hvor kroppen går i en slags passiv/dvale/freeze posisjon) ikke noe som tilsier at det er angst reaksjon. Hvis det ikke blir bedre hadde jeg nok derimot tatt en telefon til legevakta og spurt. Anonymkode: e1705...aed Jeg har nylig begynt i terapi, og har fått en del psykoedukasjon på toleransevinduet, men ikke i utdypende grad, så jeg tenkte ikke det kunne være hypoaktivering. Men det virker gjennkjennbart. Jeg hadde bare sett for meg én form for underaktivering, freeze eller apatisk. Det passet ikke med panikkfølelsen, slik den jeg fikk i rettsalen, men likevel føles symptomene like. Bare jeg og hjernen min oppfatter ingen reell fare. Herregud så vanskelig å forklare, men ja. Det er logisk. Og både beskjeden fra advokat + aborten var traumatisk, i hver sin skala. Skal lese litt mer på toleransevinduet og reaksjoner! Leser at ofte blir man roligere av å forstå hva som skjer. Anonymkode: e9ab9...d12
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Jeg får lignende titt og ofte, utrolig nok rett etter jeg hadde lest innlegget ditt. Hjertet gikk kjempefort, ujevnt og med harde slag. Det kommer «ut av det blå» eller det vil si, det kommer i perioder hvor det er for mye for meg og jeg er sliten. Men plutselig og blir borte igjen omtrent like fort, men med en rar følelse av vibrasjon i brystet. Vanskelig å forklare. Angsten min gir meg dette, brystsmerter, diffuse magesmerter og ekstremt søvnbehov. Med det sagt er jeg ingen lege og jeg ville heller ikke fjerndiagnostert deg uten å ha sett deg.. Anonymkode: a3c35...f19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå