Gå til innhold

Planlegge bryllup- hvor begynne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg lost, hvor begynner man å planlegge et bryllup? 
 

Noen tips? 

Anonymkode: 2c2b0...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor vil du gifte deg? Er du religiøs eller tilhører et spesielt trossamfunn eller vil du gifte seg på rådhuset, eller vil du vies et helt annet sted? 

Er det et spesielt sted du ønsker å ha festen? Hvor mange vil du invitere? Lokale kan sette begrensninger for antall, men om man vet hvor mange man vil invitere kan man utelukke lokaler som er for små. 

Har du et budsjett, hvor mye kan du bruke på bryllupet totalt? 

Vil du ha et lokale som ordner alt for deg eller vil du ha mer frihet til å pynte, velge mat, kjøpe inn drikke osv selv?

Er det en spesiell dato eller tid på året du vil gifte deg på? 

Når du har funnet ut av hvor og ca når du vil foreta vielsen og festen så må du finne vigsler og lokale som har ledig kapasitet når du ønsker. 

Når dato og lokale er i boks er mye gjort, så da er det bare å begynne å planlegge alt det andre :)

 

Anonymkode: f06bb...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Gode tips! 

Når dato er satt ville jeg også startet prosessen med å finne fotograf, dersom dere skal ha det. Mange booker dette tidlig, og det tar gjerne litt tid å finne "den rette". Om du skal kjøpe kjole på salong er det greit å starte tidlig med dette også, da det kan være inntil åtte måneders bestillingstid. :)

Anonymkode: 4aa77...7d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva som er viktig for dere, lag en prioriteringsliste (er det maten, beliggenheten, fotograf eller kjole?). Dette kan gjøre det enklere å prioritere pengene.

Finn ut ca hvor mange gjester dere vil invitere og prøv å bli enige om et ca tidspunkt (da har dere sparehorisonten deres) og finn en foreløpig makspris. Budsjett og antall gjester henger ofte sammen. Budsjett kan være litt arbeid å lage, men det fins flere eksempler på nettet. Husk at det første man lager bare trenger å være et utkast!

Når dere har dette, er det lettere å finne lokale og resten av det dere trenger. Husk at med mindre dere starter planlegginga kort tid før, så har dere ganske god tid på det meste utenom lokale, vielseslokale, fotograf. Så er lurt å fikse dette først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vielsen sted og form

- lokale 

- fotograf

 

Få unna de store tingene først :)

 

Deretter er det litt hipp som happ, men om du skal ha kjole fra salong husk at det kan være 6-9 måneder bestilling på kjolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med gjesteliste. Det er stor forskjell på 100 gjester og 30 :) Du kan ikke se på lokale før du vet hvor mange gjester heller.

Så min rekkefølge var:

-Gjesteliste

-Lokale

-Fotograf

-Hvor/hvordan vil du vies? 

-Mat og drikke

-Ringer

Og så kunne jeg bestille kjole, tenke på blomster osv, overnatting for gjester om nødvendig. Men jeg ville ha startet med gjesteliste.

Anonymkode: d77c9...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Sett dato
- Lag en ca. gjesteliste så dere vet hvor stort lokale og eventuelt kirke dere må ha
- Book kirke/lokale for vielse
- Book fotograf

Dette er de tingene som haster mest.

Anonymkode: 8f376...df4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å finne ut hvor mye penger dere er villig til å bruke på festen. Deretter bestemme dato, vielsessted og gjesteliste. 

Det er kjipt å se for seg og planlegge for et stort og flott bryllup midt i bryllupssesongen for deretter å finne ut at pengene ikke strekker til, eller det motsatte: kompromisse på alt for så å finne ut av at dere har mye friere tøyler enn dere var innstilt på (feks pga hjelp fra foreldre). Da er det mye greiere å først finne ut av hvilke økonomiske rammer dere har å forholde dere til. Når dere vet hvor hvor mye dere er villige til å bruke, kan det være en god ide å prøve å sette opp et, mer eller mindre detaljert, budsjett. Hvis dere vet at dere har 10 000kr å bruke på brudekjole, blir det også lettere å finne kjolen, ettersom man med en gang kan sortere ut det som er over budsjett. Dette gjelder så klart også for lokale, fotograf, frisør, mat og drikke og alt annet som kommer med.

Når dere vet hvor mye dere kan bruke på lokale, mat og drikke, får dere også en god pekepinn på hvor mange gjester dere kan ha på festen. Gjestelisten er noe som er fint å begynne å tenke på ganske tidlig. Jeg vil anbefale å sette opp en A-liste med mennesker dere ikke kunne tenke dere å feire dagen uten (for mange er dette foreldre, besteforeldre, søsken, forlovere og nære venner), en B-liste med mennesker dere virkelig ønsker at skal komme, men som ikke er krise om ikke kommer (for mange er dette litt fjernere familie, feks søskenbarn, tanter og onkler, nære kolleger osv) og en C-liste med mennesker som ville vært hyggelig å ha med på festen, men som det ikke gjør så mye å ikke ha med. Dette kan gjøre det lettere å komme fram til en gjesteliste som er rettferdig og som dere kan glede dere over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere anbefaler å finne dato først. Er enig i at det er lurt å vite om man skal gifte seg om 6 eller 26 måneder, men anbefaler å starte med gjesteliste og lokale. Er ikke sikkert man kan velge og vrake i datoer, vi måtte ta den datoen vi fikk for å få det lokalet vi ville ha.

Anonymkode: 53409...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...