Gå til innhold

Melde seg selv til barnevernet?

Fremhevede innlegg

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tviler på at dere framstår som ressurssterke. 

Anonymkode: ddfd6...401

Ta deg en bolle og hold kjeft🤟

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en god ide å ringe barneverntjenesten. Alle kan komme i uføret i løpet av livet, det er ingen ting å skamme seg over. Det å søke hjelp, står det respekt av. Barneverntjenesten kan bistå på flere måter. Kanskje får du gode samtaler der, kanskje støtte til sfo el l. Eller hjelp til å komme i kontakt med en gjeldsrådgiver eller en som gir råd om økonomistyring. Ring i dag! Og lykke til, heia deg ❤️

Anonymkode: 4667c...ec6

• Liker 1
Skrevet

Er det økonomien som er problemet? Jeg kan forstå at dere snart 5 stk. ikke kan leve på en inntekt. 

Dere må begge ut i jobb. Er det ikke gjennomførbart?

Hva annet er det du mener du ikke mestrer med å være mamma?

Anonymkode: c33c4...08c

• Liker 2
Skrevet

Ikke ring bv for det her. Nå er du hormonell og det blir bedre om noen mndr. Ring NAV og si dere trenger økonomisk rådgivning. 

Sett opp ett budsjett, kvitt dere med forbruksllån, refinansier om det går i en bank med lavere renter. Selg unna ting, er utrolig hva folk vill ha:) 

Er mye gratis på finn til baby hvis du mangler noe fra de forrige gangene. 

Det er hjelp å få på helsestasjonen også mtp psyken din. Evt gå til legen å få medisiner du kan bruke når du er gravid om du er deprimert 

Vasking av hus og kropp kommer i rykk å napp når alt er håpløst, ikke stress med det. 

Anonymkode: 21b8b...dbc

• Liker 2
Skrevet

I min kommune kan foreldre selv sende en søknad om hjelpetiltak til barneverntjenesten. Det er dessverre ikke så mange som kjenner til muligheten, men jeg har guidet noen foreldre til å gjøre dette (jobber i en annen hjelpetjeneste). Hjelpetiltak kan være for eksempel veiledning, avlastning eller økonomisk hjelp (barnehageplass e.l.). Snakk gjerne med helsesykepleier på helsestasjonen om muligheten for dette i din kommune. Fastlegen kan også være behjelpelig. Det er en styrke å be om hjelp! Ønsker deg og din familie alt godt.

Anonymkode: b2aaf...7ce

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 19.20):

Vi har to barn og venter nå det tredje (ikke planlagt). Livet har vært ekstremt utfordrende på mange måter og jeg har alltid følt at jeg ikke strekker til som forelder, økonomisk og generelt i livet. Jeg gjorde dumme valg for mange år siden da det kom til økonomi, dette av mange forskjellige grunner. Dette henger igjen i dag, vi kommer oss aldri ovenpå med penger igjen. Dette tærer på. Vi lever på en lønn og ting strekker ikke til. 

Alt dette, pluss mer, gjør meg til en dårlig forelder. Rett og slett. Jeg føler jeg kan gråte konstant, brystet verker av stress og barna mine fortjener så mye bedre! Samboer er evig optimist og mener at ting ordner seg. Han sier jeg er en god mor. Men likevel lever vi fra munn til hånd hver eneste dag, jeg klarer ikke rydde og vaske selv om jeg er hjemmeværende og jeg er på randen. Utad er vi resurrssterke, utadvendte og blide mennesker. Fasade, vel og merke. Verken skole eller barnehage har gitt noen bemerkelser på barna våre, men noe inni meg ønsker sterkt at barnevernet skal trappe opp på døra. 

Jeg er så desperat at jeg tenker tanken om å melde oss til barnevernet anonymt, bare slik at vi får uanmeldt besøk. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bedre enn å kontakte de selv. Det tør jeg ikke, og samboer føler det absolutt ikke trengs. Nå venter vi snart et nytt barn, og ting kommer til å forverre seg med dette. 

Er det helt bak mål å melde seg selv inn anonymt? 😶 Jeg ser det som eneste utvei! 

Anonymkode: 634e1...910

Men altså hvis du ikke klarer å sørge for at det er på stell hjemme som hjemmeværende,  for barna dine så må du jo søke hjelp

Endret av Loff77
Skrevet

Så bra at du ønsker hjelp! 

Helsestasjonen kan hjelpe deg, siden du har og skal få barn.

De kan ordne samtale med psykolog, som kan vurdere om du trenger mer hjelp.

De kjenner hvilken hjelp som finnes der du bor, og kan hjelpe deg med å få kontakt med de riktige.

Du kan få oppfølging av jordmor under svangerskapet, slik at du kan snakke med noen om de emosjonelle sidene av graviditet og fødsel.

Jeg har psykiske problemer, noe som bekymret meg når jeg skulle bli mor. Jordmor på helsestasjon ga meg god oppfølging, og fikk meg i kontakt med familietjenesten. De er tett knyttet opp mot barnevernet, og har (her) et tilbud til familier med nyfødte barn som sliter. Tilbudet gir tett oppfølging, så tett som nødvendig, og har som mål om at familiene selv skal klare å ta vare på barna hjemme.

For meg var det viktigste at jeg en gang i uka fikk treffe andre mødre med baby, men også de erfarne damene som jeg kunne snakke om vanskelige ting med. Da jeg fikk problemer med nav hjalp de meg med å komme rundt byråkratiet. De har faste kontakter med nav, og mulighet til å ta saker på vegne av brukerene sine.

Dine behov er ikke de samme som mine, men du behøver også hjelp, og den hjelpen finnes. Familier med små barn er prioritert i hjelpeapparatet, fordi det er så mye styr hvis barnevernet må ta over omsorgen.

Anonymkode: 8a018...6ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...