Gå til innhold

Melde seg selv til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn og venter nå det tredje (ikke planlagt). Livet har vært ekstremt utfordrende på mange måter og jeg har alltid følt at jeg ikke strekker til som forelder, økonomisk og generelt i livet. Jeg gjorde dumme valg for mange år siden da det kom til økonomi, dette av mange forskjellige grunner. Dette henger igjen i dag, vi kommer oss aldri ovenpå med penger igjen. Dette tærer på. Vi lever på en lønn og ting strekker ikke til. 

Alt dette, pluss mer, gjør meg til en dårlig forelder. Rett og slett. Jeg føler jeg kan gråte konstant, brystet verker av stress og barna mine fortjener så mye bedre! Samboer er evig optimist og mener at ting ordner seg. Han sier jeg er en god mor. Men likevel lever vi fra munn til hånd hver eneste dag, jeg klarer ikke rydde og vaske selv om jeg er hjemmeværende og jeg er på randen. Utad er vi resurrssterke, utadvendte og blide mennesker. Fasade, vel og merke. Verken skole eller barnehage har gitt noen bemerkelser på barna våre, men noe inni meg ønsker sterkt at barnevernet skal trappe opp på døra. 

Jeg er så desperat at jeg tenker tanken om å melde oss til barnevernet anonymt, bare slik at vi får uanmeldt besøk. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bedre enn å kontakte de selv. Det tør jeg ikke, og samboer føler det absolutt ikke trengs. Nå venter vi snart et nytt barn, og ting kommer til å forverre seg med dette. 

Er det helt bak mål å melde seg selv inn anonymt? 😶 Jeg ser det som eneste utvei! 

Anonymkode: 634e1...910

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke vitsen i å melde seg selv anonymt. Mange foreldre tar kontakt med barnevernet selv. De er der for å hjelpe. Ta kontakt du og spill med åpne kort fra start! Da virker du mye mer oppegående også. Lykke til 😊

Anonymkode: 4b31d...683

• Liker 32
Skrevet

Det høres mer ut som om du bør ta kontakt med legen din/helsestasjon/jordmor, du høres deprimert ut. 

Anonymkode: 188ee...dd0

• Liker 23
Skrevet

I vår kommune finnes det lavterskeltilbud som heter familietjenesten - de kan hjelpe til å navigere litt om hvilken hjelp kommunen kan tilby og om de tenker det er en sak for barneverntjenesten så hjelper de dere med den kontakten. Det viktigste er jo å be om hjelp. Som du sier hjelper jo ikke på stresset å få en baby til i hus, masse lykke til!

Anonymkode: def81...78d

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo ringe barnevernet for å få hjelp! Både til veiledning, mulighet for avlastning og andre ting. De er en enorm ressurs med kunnskap. 

Anonymkode: 0ff89...cbc

• Liker 6
Skrevet

Barnevernet kommer da ikke på uanmeldt besøk etter en anonym melding… 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor får dere enda et barn når dere ikke har råd til de to dere allerede har? 

Anonymkode: 6519d...778

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får dere enda et barn når dere ikke har råd til de to dere allerede har? 

Anonymkode: 6519d...778

Det står at det ikke var planlagt.

Anonymkode: 26b1e...c11

• Liker 3
Skrevet

Synes det er bra at du selv ser at dette ikke er bra for barna. Kontakt barnevernet og snakk med dem om dette.  De kan hjelpe på mange måter. Ikke ring inn anonymt. Ta også kontakt med legen din for din depresjon. Lykke til! 

Anonymkode: 26b1e...c11

• Liker 3
Skrevet

Du anmelder deg jo ikke. Det er helt legitimt å be barnevernet om hjelp. De er der for familien, det inkluderer også DEG. Du bør ha lav terskel for å be om bistand og veiledning til å få kontroll på det som bryter deg ned, det er ingen grunn til å være redd for hjelpen. Det ordner seg :)

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har to barn og venter nå det tredje (ikke planlagt). Livet har vært ekstremt utfordrende på mange måter og jeg har alltid følt at jeg ikke strekker til som forelder, økonomisk og generelt i livet. Jeg gjorde dumme valg for mange år siden da det kom til økonomi, dette av mange forskjellige grunner. Dette henger igjen i dag, vi kommer oss aldri ovenpå med penger igjen. Dette tærer på. Vi lever på en lønn og ting strekker ikke til. 

Alt dette, pluss mer, gjør meg til en dårlig forelder. Rett og slett. Jeg føler jeg kan gråte konstant, brystet verker av stress og barna mine fortjener så mye bedre! Samboer er evig optimist og mener at ting ordner seg. Han sier jeg er en god mor. Men likevel lever vi fra munn til hånd hver eneste dag, jeg klarer ikke rydde og vaske selv om jeg er hjemmeværende og jeg er på randen. Utad er vi resurrssterke, utadvendte og blide mennesker. Fasade, vel og merke. Verken skole eller barnehage har gitt noen bemerkelser på barna våre, men noe inni meg ønsker sterkt at barnevernet skal trappe opp på døra. 

Jeg er så desperat at jeg tenker tanken om å melde oss til barnevernet anonymt, bare slik at vi får uanmeldt besøk. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bedre enn å kontakte de selv. Det tør jeg ikke, og samboer føler det absolutt ikke trengs. Nå venter vi snart et nytt barn, og ting kommer til å forverre seg med dette. 

Er det helt bak mål å melde seg selv inn anonymt? 😶 Jeg ser det som eneste utvei! 

Anonymkode: 634e1...910

Vær så snill og ta kontakt med familievernkontoret i kommunen din! Eller helsestasjon, fastlege eller barnevern! Du er veldig oppegående og god mor som tenker at du trenger hjelp, men ikke la barna dine vokse opp med at du er helt utslitt og på randen. Vær så snill, kontakt noen og be om hjelp. Familievernkontoret er lavterskel, de kan hjelpe! Kanskje finnes det frivillige i kommunen deres som kan komme innom et par ganger i uka, hjelpe med rydding og handling eller bare for å prate? Slike ordninger finnes, tro meg, og de er til for å hjelpe FØR folk blir heeeelt utslitte!

Anonymkode: 89ada...21d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det høres mer ut som om du bør ta kontakt med legen din/helsestasjon/jordmor, du høres deprimert ut. 

Enig i denne kommentaren. 

Anonymkode: 5ccb2...b74

• Liker 5
Skrevet

Tviler på at dere framstår som ressurssterke. 

Anonymkode: ddfd6...401

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tviler på at dere framstår som ressurssterke. 

Anonymkode: ddfd6...401

Ingen vits i å sparke noen som er nede, er det? Ingen bekymring fra barnehagens side så ufint å komme med en slik kommentar. Av og til tar vi mødre på oss en uberettiget dårlig samvittighet ovenfor barna våre, noe som er spesielt lett å gjøre når man er deprimert og i tillegg gravid. 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hva med å starte med å ta en tur til fastlegen eller helsestasjonen (velg det som virker tryggest) og fortell hvordan du/dere har det ❤️ 

Det finnes flere lavterskeltilbud som kan hjelpe (avhengig av hvor du bor) 

Endret av Lija
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i denne, høres ut som du trenger hjelp TS ❤️ 

Anonymkode: 0e36e...8e1

• Liker 2
Skrevet

55 55 33 39 er telefonen til økonomisk rådgivning via NAV. Gratis tjeneste. Også mulig å få rådgivning via ditt lokale NAV-kontor. Virker som økonomi er en del av problemene deres. Det er godt for psyken å rydde i økonomien.  De økonomiske rådgiverne kan ikke trylle, men de kan hjelpe til med å rydde dersom dere gjør en innsats selv. 

• Liker 5
Skrevet

Å melde dere selv anonymt er å gjøre ting unødvendig komplisert. Ikke får dere noe plutselig uanmeldt besøk av det heller. 

Ta kontakt og be om hjelp. Det anses som en søknad om bistand. Det gjøres en undersøkelse for å kartlegge omsorgssituasjonen og hvilke tiltak som eventuelt kan være nyttige for dere. 

Det er helt vanlig at foreldre selv henvender seg. Bare ikke så vanlig at de snakker så åpent om det at dette er velkjent. 

Anonymkode: b0228...25c

• Liker 5
Skrevet

Hva trenger du hjelp til egentlig? 

Anonymkode: 14427...ef6

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Barnevernet får ikke gjort noe i ditt tilfelle. Med mindre det er snakk om omsorgssvikt eller at er til fare for deg selv eller barna så er rett instans for deg fastlege og psykolog. 

Du høres utbrent og deprimert ut. Dette kan du få hjelp med. 

Er du ufør siden du ikke er i jobb? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...