AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Hei Jeg kjenner personlig til en sak der ei som er Au pair, blir "misbrukt" av vertsfamilien sin. De pålegger henne å jobbe lengre enn det som er tillatt, og gjøre husarbeid som ikke er i tråd med denne ordningen. Som f.eks. å ta ukentlig grundig vask av hele huset, rydde i alle klesskap, vaske og brette flere kurver med klær, handle inn mat og lage middager. I tillegg passe på 4 barn til diverse tider spredd utover dagen. De er ikke så opptatt at de ikke kan få til noe av dette selv, men de gidder ikke disse oppgavene når de har henne. Når hun prøver å si ifra om at det ikke er greit å jobbe så mye, sliter de henne ut både psykisk og emosjonelt, sier at de også er slitne og prøver å få henne til å se på dette som en fulltidsjobb. Men de gir henne ikke noe ekstra. De betaler henne minimalt. De lar henne ikke delta på norskkurs eller andre aktiviteter pga. flere nye oppgaver som de gir henne ansvar for. Hun er på en måte bundet til huset fra morgen til kveld, med litt fritid på ettermiddag mellom arbeidsoppgavene. Mao. klarer hun ikke å lage planer og forme dagene sine da hun må være på "vakt" hele tiden. Hvis hun lager planer for helgen, kan de på en fredag kveld be henne om å avlyse planene sine, fordi de har bestemt seg for å dra ut og feste, spise middag eller gå en lengre tur. Uansett hva det er, så er planene deres viktigere enn hennes. Hovedformålet med denne ordningen er kulturell utveksling, Au pairen gjør lettere husarbeid, pluss barnepass. Men hun gjør mye mer enn det. Så denne vertsfamilien bryter lover og regler her. Hvem kan jeg tipse om dette? Jeg ønsker ikke å ødelegge noe for denne jenta hvis det kommer til at hun må si opp kontrakten, men jeg synes dette er ufattelig trist og synes virkelig synd på henne. Denne vertsfamilien er så ondskapsfull og fortjener å miste retten til å ha Au pair. Anonymkode: 3612c...8f2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Når du vet du mye om denne situasjonen så kjenner du kanskje au pairen? Spør henne hvilket firma hun bruker og tips dem? Det får ikke store konsekvenser for henne, men hun blir flyttet vekk fra familien. Anonymkode: 3c54b...1c9 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 UDI- de har en ordning som utestenger vertsfamilier fra å kan ha au pairer ved grov misbruk. Så hun trenger å ringe UDI for å snakke med de om hvordan hun kan beskytte seg selv. For det minste burde hun ta opp alle disse samtaler hvor de tvinger og manipulerer henne, slik til slutt har hun bevis av det de driver med. Anonymkode: 72d03...ffa 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Når du vet du mye om denne situasjonen så kjenner du kanskje au pairen? Spør henne hvilket firma hun bruker og tips dem? Det får ikke store konsekvenser for henne, men hun blir flyttet vekk fra familien. Anonymkode: 3c54b...1c9 Men før det burde hun samle bevis slik denne vertsfamilie får ikke lov å ansette og misbruker en ny au pair deretter. Anonymkode: 72d03...ffa 1
Zooey Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 https://www.caritas.no/au-pair-senter/ Caritas har et senter som assisterer au-pairer. Jeg er ganske sikker på at vertsfamilier har blitt dømt i rettssak for liknende saker tidligere. Au-pairordningen burde vært avviklet for lenge siden. Det tilrettelegger misbruk av mennesker! 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Zooey skrev (1 minutt siden): Au-pairordningen burde vært avviklet for lenge siden. Det tilrettelegger misbruk av mennesker! Uenig. Det burde heller utestenge familier som misbruker systemet. Å avvikle ordningen straffer bare au-pairen som ønsker å oppleve andre kulturer og samtidig motta lommepenger. Dette er snakk om kvinner fra fattige land og den eneste muligheten for de å kunne reise og oppleve verden. Anonymkode: 06afa...bc5 1
Zooey Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uenig. Det burde heller utestenge familier som misbruker systemet. Å avvikle ordningen straffer bare au-pairen som ønsker å oppleve andre kulturer og samtidig motta lommepenger. Dette er snakk om kvinner fra fattige land og den eneste muligheten for de å kunne reise og oppleve verden. Anonymkode: 06afa...bc5 Problemet er at det ikke finnes en ordning for å sjekke at disse kvinnene har det bra eller hvor mange som blir utnyttet. Nettopp fordi arbeidsstedet deres er i andres hjem. Au-pairen er svært sårbar da de ikke vet hvilke rettigheter de har i et fremmed land og de er underlegen ovenfor familien da de jobber i deres hjem. Det er en veldig ujevn maktsituasjon. I minste fall burde vertsfamiliene legge fram politiattest før de søker om au-pairer. Men helst ser jeg at ordningen avvikles da det rett og slett er utnytting av mennesker. Skal man ansette i Norge bør man forholde seg til arbeidsmiljøloven og hvertfall betale minstelønn. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Au-pair ordningen burde vært avviklet for lengst. Det er idag billig arbeidskraft for ressurssterke familier på Oslo Vest/Bærum. Anonymkode: 8a6b0...68f 8
Zooey Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Au-pair ordningen burde vært avviklet for lengst. Det er idag billig arbeidskraft for ressurssterke familier på Oslo Vest/Bærum. Anonymkode: 8a6b0...68f Jepp. De som skaffer seg au-pairer er folk som allerede har ressurser til å ansette vaskehjelp og barnevakt i Norge. Hvis de er så opptatt av å hjelpe mennesker i andre land finnes det plenty av internasjonale hjelpeorganisasjoner som trenger støtte.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 -TS Takk for svar alle. For å utdype litt; så kjenner jeg denne jenta personlig, derfor vet jeg så mye. Jeg vet også at den forrige Au pairen hadde liknende problemer, og at hun valgte å slutte noen mnd. før kontrakten gikk ut. Jeg er usikker på om denne jenta tilhører til noen byrå. Hun kom hit fra et annet land hun var på utveksling i. Har ikke så mye kjennskap til hvordan dette fungerer, og som sagt ønsker jeg ikke å ødelegge noe for henne. Men hvis jeg tipser UDI, hvor garantert er det at de kan finne en ny vertsfamilie til henne og ikke bare sende henne til hjemlandet? Har snakket litt med henne om dette, og hun ønsker seg ny vertsfamilie, men ikke hvis hun må flytte langt vekk til en annen by eller liknende pga. venner og slik. Anonymkode: 3612c...8f2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Det omfanget AnonymBruker skrev (2 minutter siden): -TS Takk for svar alle. For å utdype litt; så kjenner jeg denne jenta personlig, derfor vet jeg så mye. Jeg vet også at den forrige Au pairen hadde liknende problemer, og at hun valgte å slutte noen mnd. før kontrakten gikk ut. Jeg er usikker på om denne jenta tilhører til noen byrå. Hun kom hit fra et annet land hun var på utveksling i. Har ikke så mye kjennskap til hvordan dette fungerer, og som sagt ønsker jeg ikke å ødelegge noe for henne. Men hvis jeg tipser UDI, hvor garantert er det at de kan finne en ny vertsfamilie til henne og ikke bare sende henne til hjemlandet? Har snakket litt med henne om dette, og hun ønsker seg ny vertsfamilie, men ikke hvis hun må flytte langt vekk til en annen by eller liknende pga. venner og slik. Anonymkode: 3612c...8f2 Da er hun ikke au-pair. Dette er svart arbeid, eventuelt ulovlig innvandring. Så det hun gjør er like ulovlig som det "vertsfamilien" gjør. Arbeidstilsynet og UD er riktige instanser. Anonymkode: 3758a...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det omfanget Da er hun ikke au-pair. Dette er svart arbeid, eventuelt ulovlig innvandring. Så det hun gjør er like ulovlig som det "vertsfamilien" gjør. Arbeidstilsynet og UD er riktige instanser. Anonymkode: 3758a...1ee -TS Hva mener du med at hun også gjør noe ulovlig? De trekker skatt fra lommepengene hennes, og de har kontrakt. Bare at hun ikke tilhører et byrå som kan "beskytte" henne. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men før det burde hun samle bevis slik denne vertsfamilie får ikke lov å ansette og misbruker en ny au pair deretter. Anonymkode: 72d03...ffa Hvordan kan hun gjøre det? Litt vanskelig å ta opp lyd hver gang de sier til henne i farta at hun må avlyse planen sin for helgen o.l. Hva hvis hun begynner å notere alle timene og arbeidsoppgavene iløpet av ei uke. Er det tilstrekkelig bevis? Anonymkode: 3612c...8f2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): -TS Hva mener du med at hun også gjør noe ulovlig? De trekker skatt fra lommepengene hennes, og de har kontrakt. Bare at hun ikke tilhører et byrå som kan "beskytte" henne. Hvordan kan hun gjøre det? Litt vanskelig å ta opp lyd hver gang de sier til henne i farta at hun må avlyse planen sin for helgen o.l. Hva hvis hun begynner å notere alle timene og arbeidsoppgavene iløpet av ei uke. Er det tilstrekkelig bevis? Anonymkode: 3612c...8f2 Au-pair ordningen skjer via byråer, og er ikke avtaler man kan inngå privat som man ønsker. Om hun kontakter byrået så vil de omplassere henne umiddelbart, og vertsfamilien vil bli avskåret fra å hente nye au-pairer. Jobber hun i Norge uten å være under en slik ordning så er det ulovlig. Det er privat ansettelsesforhold, med helt andre betingelser enn au-pair ordningen har. Anonymkode: 3758a...1ee 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Hvis du går på gata og ser noen er i ferd med å bli drept med kniv. Hvem ringer du da? Forbrukerrådet? Elkjøp? Eller kanskje Åge Hareide? Nei, da ringer du politiet. Når du ser kriminalitet utspiller seg, så ringer du politiet. Staten bruker i disse dager hundrevis av millioner på å få dømt menneskehandlere i Lime-saken. DE tar nok denne saken også. Anonymkode: 903c4...46c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 En slave som må skatte av det lille hun får betalt. Huff. Denne familien bør straffes. Anonymkode: aeccc...b88 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Tipstelefonen Anonymkode: 3b85e...614 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Au-pair ordningen skjer via byråer, og er ikke avtaler man kan inngå privat som man ønsker. Om hun kontakter byrået så vil de omplassere henne umiddelbart, og vertsfamilien vil bli avskåret fra å hente nye au-pairer. Jobber hun i Norge uten å være under en slik ordning så er det ulovlig. Det er privat ansettelsesforhold, med helt andre betingelser enn au-pair ordningen har. Anonymkode: 3758a...1ee Dette stemmer ikke. I Norge er det tydeligvis valgfritt om man vil ansettes via byrå eller ikke. Merkelig hvordan UDI godkjente kontrakten mellom dem hvis det er slik du beskriver. Anonymkode: 3612c...8f2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): -TS Takk for svar alle. For å utdype litt; så kjenner jeg denne jenta personlig, derfor vet jeg så mye. Jeg vet også at den forrige Au pairen hadde liknende problemer, og at hun valgte å slutte noen mnd. før kontrakten gikk ut. Jeg er usikker på om denne jenta tilhører til noen byrå. Hun kom hit fra et annet land hun var på utveksling i. Har ikke så mye kjennskap til hvordan dette fungerer, og som sagt ønsker jeg ikke å ødelegge noe for henne. Men hvis jeg tipser UDI, hvor garantert er det at de kan finne en ny vertsfamilie til henne og ikke bare sende henne til hjemlandet? Har snakket litt med henne om dette, og hun ønsker seg ny vertsfamilie, men ikke hvis hun må flytte langt vekk til en annen by eller liknende pga. venner og slik. Anonymkode: 3612c...8f2 Da jeg studerte diskriminering- og likestillingsrett på UiO var det et tema i pensum at au pairer sjelden rapporterte om misbruk fordi de risikerte å bli hjemsendt. Så det er ingen garantier. Anonymkode: 0e628...166
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette stemmer ikke. I Norge er det tydeligvis valgfritt om man vil ansettes via byrå eller ikke. Merkelig hvordan UDI godkjente kontrakten mellom dem hvis det er slik du beskriver. Anonymkode: 3612c...8f2 Du har dels rett. her er jo UDI "byrået", med strengere krav enn vanlige byråer. Så er jo bare å melde her, så vil de aldri få godkjent søknader i fremtiden heller. Det jeg mente var at det ikke bare er å komme til Norge og finne seg en au pair familie. Det er krav, retningslinjer, og i det hele tatt ganske strengt. Anonymkode: 3758a...1ee
Fru Uperfekt Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 Zooey skrev (3 timer siden): https://www.caritas.no/au-pair-senter/ Caritas har et senter som assisterer au-pairer. Jeg er ganske sikker på at vertsfamilier har blitt dømt i rettssak for liknende saker tidligere. Au-pairordningen burde vært avviklet for lenge siden. Det tilrettelegger misbruk av mennesker! Au pairordningen er gull for de av oss som ikke missbruker den. Vi har aupair selv, og oppgavene er som følger Hjelpe til når vi alle vasker huset 1g i uken, barnevakt ved foreldremøter, lage middag 1-2g i uken og hente/levere om det kræsjer med jobb, ellers er det småting som om at hun kan finne på å hjelpe meg når jeg skal henge vaske klær/brette klær Men en bør straffe de som missbruker ordningen hardere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå