Gå til innhold

Til Robert Koch


AliceNextDoor

Anbefalte innlegg

@Robert Koch Jeg har smuglest og etterhvert deltatt litt i diskusjoner der du stanhaftig og uselvisk forsøker forklare hvordan virus og vitenskapen rundt dette fungerer. Gang på gang blir du motdebatert med det jeg observerer er trassige kommentarer som egentlig alt for ofte er gjentagende argumenter uten noe hold i virkelighet eller sannsynlighet.
De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, ville gitt opp for lengst og latt "de andre" være nettopp "de andre", men du taler fornuft i en tid hvor nettopp dette er manglende uansett hvor useriøse og forutintatte holdninger du møter.
Dette er mitt bravo til deg, jeg har så stor respekt for kunnskap at jeg greier se den når den blir kjempet for. Måtte du aldri gi deg! :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk!

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg orker. Det er som å stange hodet i veggen. Men jeg nekter å la desinformantene spre det livsfarlige budskapet sitt.

Det er vanskelig å forstå detaljene i dette. Derfor er det lett å bli lurt. Jeg er i den situasjonen at jeg har en ganske god detaljforståelse, og jeg vet hvordan jeg leser en forskningsrapport, og hvordan man sammenholder forskningsdata. Det er tydeligvis vanskelig for mange.

Vitenskapen gir ikke entydige svar med to streker under. Journalister trenger allikevel det for å selge aviser. Norsk vitenskapsjournalistikk skal jeg ikke si mye om, for det blir stygt - men pressen har en tendens til å formidle forskning på temmelig kreative måter, fordi de trenger å gi enkle, salgbare forklaringer.

Og så kommer de som av for meg ubegripelige motiver vil spre direkte løgner. Jeg vet ikke hva som driver dem, men de er flinke. Antagelig er det ett eller annet ledd som gir dem både penger og prestisje på bekostning av uskyldige menneskers liv og helse. At folk lar seg lure er trist. Jeg gjør hva jeg kan og orker for å avkle bedraget. Men det er faen så vanskelig, og jeg må tåle utrolig mye hets og sjikane. Og 70% av alt jeg forklarer pleier å gå med i dragsuget når det ryddes for antivaksinedebatt, så jeg må skrive det på nytt neste dag (hvorfor fjerner kg opplysende diskusjoner....?)

@Robert Koch: Hvem ville du stått fast i heisen med?

-Andrew Wakefield. Definitivt. Da skulle han ha fått svare for den enorme skaden han påførte menneskeheten gjennom sin forfalskede forskning, og spredte vaksineskepsis over hele verden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...