AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #21 Skrevet 17. august 2021 Det blir bare mer og mer digitalisering i skolen og hverdagen. På VGs er det snakk om at matteeksamen kan bli heldigital blant annet. Da er det kun en fordel for eleven å ha brukt digitale hjelpemidler mye fra før av, ting blir raskere gjort, enklere og de kan lære mer avansert matte fordi man ikke trenger å øve så mye på ting som man får av pcen. Anonymkode: 55f94...1ec 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #22 Skrevet 17. august 2021 Vår vanlige barneskole i Oslo sentrum bruker ikke ipad. De har noen få i klasserommet, brukes lite tror jeg, og de er aldri med hjem. De har skolepc'er på mellomtrinnet, disse er heller aldri med hjem. Var litt stress i fjor med hjemmeundervisning, men det gikk seg til. Anonymkode: d63b2...bc6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #23 Skrevet 17. august 2021 Ser dere skriver «skolen vår» men hvilke skoler er dette? Jeg ønsker å finne skoler som ikke har iPad og da vet jeg ikke hvilke skoler alle dere mener. Anonymkode: 88f00...a62
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #24 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Her bruker de mest bøker. Barna går i 4.klasse Anonymkode: 8dbea...0c4 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har bare to barn. Eldste sitt trinn brukte ekstremt mye Multi Smart Øving på ipad, den yngste mest matteboken. Eldste sitt trinn hadde veldig mye bedre resultat på nasjonale prøver i matte. Helt overbevist over at det var mengdetrening på ipad som utgjorde forskjellen. I tillegg visste læreren hver uke hvilke utfordringer alle hadde. På yngste sjekket lærerne knapt leksene. Jeg har derfor tro på mye digitale oppgaver for rask feedback, lærerne får oversikt over nivå, barna kan få oppgaver på nivået de er og de kan gjøre mer på kortere tid fordi de ikke må skrive så nøye for hånd. Anonymkode: 8f7f8...19a AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mine bruker ikke ipad. Det finnes klassesett med pc som de bruker så smått fra ca 3. trinn. Kommunal Osloskole. Naboskolen deler ut ipad i førsteklasse Anonymkode: e80d6...f3a AnonymBruker skrev (12 timer siden): På min skole har vi bare chromebook. Ingen fysiske bøker. Anonymkode: 0644d...983 Takk for svar! Hvilke skoler er dette? Jeg ønsker å ha barna på skoler uten for mye iPad. Anonymkode: 88f00...a62
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #25 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Hvilke skoler er dette? Jeg ønsker å ha barna på skoler uten for mye iPad. Anonymkode: 88f00...a62 Hvor i landet bor du? Anonymkode: e80d6...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #26 Skrevet 17. august 2021 Hvorfor er det negativt med pad? Anonymkode: 6a42a...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #27 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Hvilke skoler er dette? Jeg ønsker å ha barna på skoler uten for mye iPad. Anonymkode: 88f00...a62 Litt spent på hvordan du ser for deg å styre det, om du ikke spesielt går for Steinerskole eller Montessoriskole eller en annen privatskole med annen pedagogikk enn den offentlige. Normalt går barn på den skolen de sogner til, så da må du flytte med barna til der du ønsker de skal gå på skole. Og velger du en offentlig skole som ikke bruker mye Ipad/nettbrett i dag, så kan det være de innfører det over hele skolen om et år eller to. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har bare to barn. Eldste sitt trinn brukte ekstremt mye Multi Smart Øving på ipad, den yngste mest matteboken. Eldste sitt trinn hadde veldig mye bedre resultat på nasjonale prøver i matte. Helt overbevist over at det var mengdetrening på ipad som utgjorde forskjellen. I tillegg visste læreren hver uke hvilke utfordringer alle hadde. På yngste sjekket lærerne knapt leksene. Jeg har derfor tro på mye digitale oppgaver for rask feedback, lærerne får oversikt over nivå, barna kan få oppgaver på nivået de er og de kan gjøre mer på kortere tid fordi de ikke må skrive så nøye for hånd. Anonymkode: 8f7f8...19a Jeg har samme erfaring. At med mye lekser og annet på Ipad, og bruk av læreverktøy som multi smarøving og sånt, så er det mye som er bedre for barna og lettere for lærer. Vi merker det på at oppgavene tilpasses bedre til det enkelte barns behov. Og det uten å bruke masse "løsark" for å kompensere. Det ble også mye mindre problemer med "har ikke med rett bok hjem", eller lekser som ble glemt i sekken. Vi har blitt positivt overrasket over Ipad som læringsverktøy, og de digitale læreverkene. Anonymkode: d8dc1...fc9 2
Stonegiant Skrevet 17. august 2021 #28 Skrevet 17. august 2021 Jeg trur digitale hjelpemidler bare er positivt. Barn lærer nok bedre på den måten. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #29 Skrevet 17. august 2021 Stonegiant skrev (50 minutter siden): Jeg trur digitale hjelpemidler bare er positivt. Barn lærer nok bedre på den måten. Man lærer ikke like godt av å lese på skjerm og skrive på tastaturet. Husker godt dette selv fra studietiden. Anonymkode: 88f00...a62 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #30 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man lærer ikke like godt av å lese på skjerm og skrive på tastaturet. Husker godt dette selv fra studietiden. Anonymkode: 88f00...a62 Ja, du husker det sånn fra DIN studietid fordi det var hvordan du hadde lagt til deg innlæringsvaner. Dagens barn er ikke deg. Selv begynte jeg studiene rundt midt på 90-tallet og da hadde jeg allerede mange års erfaring med å bruke digitale verktøy til innlæring. Skrev stiler på datamaskin fra sent 80-tall. Jeg skrev for eksempel masse notater på PC som jeg skrev ut og tok med meg for å repetere. Hadde ikke fått skrevet halvparten for hånd. Jeg scannet også inn mye og leste fra Pcen så jeg kunne ha to vinduer åpne for å lese fra ett vindu og notere i et annet. Hvilke erfaringer man selv har speiler hva man tror er bra på barna, men å være nostalgisk til en tid uten digitale verktøy er å være naiv. Barn har alltid lært ulikt. Noen lærer ved å lese, noen lærer best ved å høre, noen lærer best ved å høre og notere. Selv er jeg av typen som ikke har sjans til å kun lytte. Lydbøker er det verste jeg vet. Jeg får ingenting inn, og har jeg kun sittet og hørt en lydbok og noen spør meg en halvtime etterpå så er alt borte. Leser jeg derimot boken samtidig som jeg hører får jeg alt inn. På en annen side har jeg språkøre og av en europeer blir jeg ofte tatt for å være amerikaner. Har aldri måttet pugge gloser, jeg husker de og forstår stavemåten. (Derimot har min skriftlige norsk tatt skade av for mange år i utlandet med andre språk. ) En av grunnene til god engelsk. Jeg tok opptak av meg selv lese og snakke engelsk og terpet. Det er verktøy som nå brukes av lærere for å slippe å bruke timer på høytlesing i klassen. Mine barn leste inn masse på ipadene og fikk kommentarer av lærerne. I covid-tiden var meet, chat og delte dokumenter perfekt for mine barn. I stedet for å sitte hjemme alene dag ut og dag inn satt de med en venn og samarbeidet/gjorde lekser sammen hele dagen. Anonymkode: 8f7f8...19a 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #31 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (På 16.8.2021 den 18.58): Noen som vet om skoler som fortsatt har bøker og lite iPad? Anonymkode: 88f00...a62 veldig fint de bruker ipad i stedenfor bøker, bøker er gamle dags Anonymkode: 389f2...e2e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #32 Skrevet 14. januar 2022 Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men her er kanskje et relevant arrangement som skal diskutere temaet: https://fb.me/e/7NqmTxU5H Anonymkode: 65918...918
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #33 Skrevet 14. oktober 2023 Stonegiant skrev (På 17.8.2021 den 12.56): Jeg trur digitale hjelpemidler bare er positivt. Barn lærer nok bedre på den måten. WHAT????? Anonymkode: 0a18c...f38
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå