Gå til innhold

Turtips rundt Stavanger-området

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om noen kunne gi meg tips til gode turområder rundt Stavanger. Jeg har bil, men vil helst ikke kjøre mer enn 2 timer pluss-minus. Har allerede vært på Prekestolen.  Jeg liker best sjø og utsikt over sjø, og er ikke så veldig fan av å gå i bare skog. På forhånd tusen takk for tips:)

Endret av Ingrid.tp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjerag? Meld deg inn i Facebook -gruppa for fotturer på Vestlandet, så får du masse tips

Anonymkode: bc9d2...afd

Skrevet
Ingrid.tp skrev (6 timer siden):

Jeg lurer på om noen kunne gi meg tips til gode turområder rundt Stavanger. Jeg har bil, men vil helst ikke kjøre mer enn 2 timer pluss-minus. Har allerede vært på Prekestolen.  Jeg liker best sjø og utsikt over sjø, og er ikke så veldig fan av å gå i bare skog. På forhånd tusen takk for tips:)

Hvor lang tur tenker du? Kom deg til ryfylke, mange turer som gir samme utsikt over lysefjorden som preikestolen uten alle turistene. Her finner du både korte turer og lengre turer😃

Anonymkode: 4fd52...b34

Skrevet

Dalsnuten?

Anonymkode: 82418...f40

Skrevet

Tenker du lange dagsturer eller ettermiddagsturer? 

Dalsnuten er en fin ettermiddagstur, det går også flere løyper til andre topper fra samme parkeringsplass. 

Ellers er jeg veldig glad i Vårlivarden, denne kan tas både som ettermiddagstur og som lengre tur. 

Bynuten er en fin dagstur, ikke så mye utsikt over sjø, men du går ett stykke langs ett vann.

Lifjell er også en veldig fin litt lengre tur hvis du starter fra Dale. 

Anonymkode: b60d1...bae

Skrevet

Kjør til Hellvik og gå til Egersund på den gamle jernbanen, det er en flott tur på fin turvei, langs havet. 

Du trenger ca en time og kjøre til Hellvik, selve gåturen tar nok et par timer, så tar du toget tilbake til Hellvik. 

Anonymkode: dab21...d9c

Skrevet
Ingrid.tp skrev (På 16.8.2021 den 15.43):

Høres ut som Lifjell er turen for deg. Her får du sjø og utsikt + litt skogstur.  Skikkelig fin tur som kan anbefales.

Start/stopp i Sandnes.

Anonymkode: 5da3b...43d

Skrevet

Månafossen, inn mot Dirdal. Utrolig flott der.  

Anonymkode: fabbe...0a3

Skrevet

Sjekk også Stavanger turistforening på Facebook eller hjemmesiden stf.no der kan du få noen gode tips. 

Anonymkode: fabbe...0a3

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips her inne- det blir satt stor pris på :)

Skrevet

Du kan ta 7 nuts turen i Sandnes - da tar du for deg mange av toppene rundt Dalsnuten. Det er en 16-17 km tur.

Selvikstakken og Bynuten er fine turer med flott utsikt. Var nettopp på Selvikstakken og det er bratt på slutten men fin utsikt på toppen. 

Heiahornet på Jørpeland tar det gjennom både skog og opp på barfjell og gir deg ganske bra utsikt. Hatten er en fint tur men relativt kort. Gir flott utsikt til Lysefjorden.

God tur 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...