AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Jeg er buden i barnedåp og vil gi en pengesum. Jeg ønsker at de skal være i ett fond i barnets navn. Er det noe jeg må tenke over før jeg bare kjøper dette? Evt hvilke fond anbefales? Jeg har aldri hatt noe som helst med fond å gjøre, så er helt blank på dette. Anonymkode: d482f...429
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Du bør høre om foreldrene sparer i fond. Så bør du tenke over om du har tenkt å sette inn mer penger der og om evt andre skal få mulighet til det. Hvem skal forvalte fondet? Du eller foreldrene? Våre barn har fond som spares i hver måned og det koster ekstra å sette inn penger utenom den månedlige sparingen. Det koster jo litt med forvaltning også, så ville forsikret meg om at overskuddet ikke blir spist opp av gebyrer. Anonymkode: c0ced...48b
Håkon 1970 Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Våre barn har fond som spares i hver måned og det koster ekstra å sette inn penger utenom den månedlige sparingen. Det koster jo litt med forvaltning også, så ville forsikret meg om at overskuddet ikke blir spist opp av gebyrer. Anonymkode: c0ced...48b Hvilket fond er dette? En får globale indeksfond uten kjøpsgebyr, med 0,2% forvaltningshonorar…hvorfor ønsker en å betale mer en dette? 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): og det koster ekstra å sette inn penger utenom den månedlige sparingen Dette høres merkelig og helt unødvendig ut. Da hadde jeg byttet bank/fondsforvalter med en gang. Helt unødvendig å betale ekstra for dette. Anonymkode: cffd0...1be 4
newman01 Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er buden i barnedåp og vil gi en pengesum. Jeg ønsker at de skal være i ett fond i barnets navn. Er det noe jeg må tenke over før jeg bare kjøper dette? Først og fremst om foreldrene synes det er greit. Og om de synes det er greit: Hvilket navn skal pengene stå på? Ditt, foreldrenes eller barnets navn? Om penger plasseres i ditt navn er det i praksis dine penger. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Her fikk jeg noe å tenke på. Kanskje høre med banken om hva de råder meg til på alle punkter. Takk for svar 😊 Anonymkode: d482f...429 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Det er kun foreldre som kan opprette ASK, fikk jeg beskjed om fra banken. Jeg er lei av å kjøpe dritt på h&m til min niese👎 Anonymkode: c98ea...906 1
newman01 Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kun foreldre som kan opprette ASK, fikk jeg beskjed om fra banken. Jeg er lei av å kjøpe dritt på h&m til min niese👎 Anonymkode: c98ea...906 Det er jo egentlig veldig bra at det kun er foreldre som kan opprette ASK til et barn. Kan bli mye rot om hver eneste familiemedlem, fettere, onkler og naboer kan opprette finansielle instrumenter i andres navn 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 newman01 skrev (3 timer siden): Det er jo egentlig veldig bra at det kun er foreldre som kan opprette ASK til et barn. Kan bli mye rot om hver eneste familiemedlem, fettere, onkler og naboer kan opprette finansielle instrumenter i andres navn Ja problemet er at foreldrene oppretter ikke noe ASK. Så niesen min fortsetter å få ting hun ikke trenger sånn 13 år til😭 Jeg hater å gå i butikker, og ønsker heller at hun har mer EK når hun starter voksen livet sitt. Selv kom jeg ikke inn på boligmarkedet før jeg ble 40 år. Er vel litt preget av dette🤪 Anonymkode: c98ea...906
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja problemet er at foreldrene oppretter ikke noe ASK. Så niesen min fortsetter å få ting hun ikke trenger sånn 13 år til😭 Jeg hater å gå i butikker, og ønsker heller at hun har mer EK når hun starter voksen livet sitt. Selv kom jeg ikke inn på boligmarkedet før jeg ble 40 år. Er vel litt preget av dette🤪 Anonymkode: c98ea...906 Hva med å bare gi en lite symbolsk gave, og sette penger inn på en konto i ditt navn som hun kan få når hun blir myndig/eller ellers når du mener hun skal ha det? Anonymkode: 0991e...850 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med å bare gi en lite symbolsk gave, og sette penger inn på en konto i ditt navn som hun kan få når hun blir myndig/eller ellers når du mener hun skal ha det? Anonymkode: 0991e...850 Joo går jo det og. Men da må jeg på h&m🤭og jeg er minsteufør; blir lett å tømme kontoen hvis jeg er i nød. Vet jeg høres gjerrig ut, men var tenkt å sette inn 300 kr hver gang. Kjedelig å kjøpe noe dritt til 100 kr🥴men det er meg. Anonymkode: c98ea...906 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå