AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Jeg har finnet ut at ambisjoner er på tipp 3 listen min av ting jeg ser etter i en man. Jeg er selv ambisiøs, i likhet med hele familien min. Jeg syntes det er veldig turn off om mannen ikke er ambisiøs. Jeg sa dette til venninnen min, og hun ble helt sjokkert. Er det så rart å foretrekke det? Anonymkode: ef122...fca 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Dette er da en veldig vanlig preferanse, merkelig å bli sjokkert over dette... Rart at et ønske om ambisjoner skal være verre enn krav om høyde og hårfarge liksom Anonymkode: 2b94c...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 «Ambisiøs» er da veldig relativt. En som ikke er eller kaller seg «ambisiøs» kan ofte ha en bedre utdanning/jobb enn en som kaller seg ambisiøs, feks. Anonymkode: 26924...107 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Adolf hadde på alvor ambisjoner om å bli verdenshersker. Var Adolf sexy? Eller er "ambisjoner" noe subjektivt, diffust? Anonymkode: b4d99...5bc 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Synes generelt det høres overfladisk ut, men nå er jeg jo mann da. Bryr meg kun om mer personlige egenskaper og den tida man har sammen, hvorvidt man er ambisiøs eller ikke er irrelevant med mindre det betyr lite fritid eller kjedelig personlighet. Synes det er en litt merkelig ting å bry seg om, men folk er forskjellige. Anonymkode: 5dcee...8d7 4
NysgjerrigPiken Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Jeg har hørt dette fra flere og syns ikke det er overraskende, men det spørs litt hva du legger i «ambisiøs». Jeg kan dele preferansen i betydningen «trives med det han gjør, eller tar grep om han ikke trives», men for meg har ikke det noe med type yrke eller lønn å gjøre. Det er mer en «ambisiøs» holdning som for øvrig gjelder alle aspekter av livet, ikke bare jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Jeg synes ordet ambisiøs blir litt misbrukt. Nei, du er ikke ambisiøs om du er butikksjef på Meny. Nei, du er ikke ambisiøs om du driver ditt eget lille firma i en alder av 25. Nei du er ikke ambisiøs bare fordi du studerer medisin. Ordet forutsetter noe mer enn bare en dyktighet, det er ekstraordinær innsats utover det forventede. Anonymkode: bc95c...b45 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Synes generelt det høres overfladisk ut, men nå er jeg jo mann da. Bryr meg kun om mer personlige egenskaper og den tida man har sammen, hvorvidt man er ambisiøs eller ikke er irrelevant med mindre det betyr lite fritid eller kjedelig personlighet. Synes det er en litt merkelig ting å bry seg om, men folk er forskjellige. Anonymkode: 5dcee...8d7 Det er ikke overfladisk, det er et karaktertrekk som påvirker personligheten. Jeg syntes det er noe veldig attraktivt over menn som setter seg mål og jobber hardt mot det. Jeg er en sånn type selv. Anonymkode: ef122...fca 3
Zooey Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Som mange over sier, så kommer det an på hva du legger i det. Jeg tror mange assosierer det med inntekt når du sier at du ønsker en ambisiøs partner. Selv tenker jeg på ambisiøs på noen som alltid er sultne på utfordringer, er handlingsdyktig og vil videreutvikle seg. I mine øyne er et ambisiøst menneske noen som hele tiden setter seg nye mål, men dette er ikke synonymt med noen som tjener mye penger eller er motivert av lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg synes ordet ambisiøs blir litt misbrukt. Nei, du er ikke ambisiøs om du er butikksjef på Meny. Nei, du er ikke ambisiøs om du driver ditt eget lille firma i en alder av 25. Nei du er ikke ambisiøs bare fordi du studerer medisin. Ordet forutsetter noe mer enn bare en dyktighet, det er ekstraordinær innsats utover det forventede. Anonymkode: bc95c...b45 Jeg synes ordet kan brukes relativt til utgangspunktet. Sitter du i kassa på Meny er du ambisiøs hvis du jobber målrettet for å bli butikksjef på Meny. Er du feks statsminister, så senkes ambisjonene dersom du jobber mot å bli butikksjef på Meny. Når det gjelder å studere medisin, så vil det etter min vurdering være ambisiøse mennesker som gjør det i Norge, siden kravene til å komme inn er så høye. Mest samnsynlig har de lagt en langsiktig taktikk (fagvalg, skolevalg m.v) og lagt ned netydelig innsats for å komme dit, og mange alternativ er enklere. Anonymkode: 36139...932 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 Jeg synes det er turn off med folk som bruker ordet ambisiøs andre steder enn på jobb. Anonymkode: 843d2...21c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har finnet ut at ambisjoner er på tipp 3 listen min av ting jeg ser etter i en man. Jeg er selv ambisiøs, i likhet med hele familien min. Jeg syntes det er veldig turn off om mannen ikke er ambisiøs. Jeg sa dette til venninnen min, og hun ble helt sjokkert. Er det så rart å foretrekke det? Anonymkode: ef122...fca du har funnet ut at ambisjoner er viktig, greit - hvilke ambisjoner snakker vi om? At noen reagerer er kanskje ikke så merkelig da mange er fornøyd med å ha tid til fritid og familie og de små tingene heller enn å strebe etter for eksempel å stige karrieremessig da det ikke gir dem noe verdifullt. Anonymkode: 8e3b7...876 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 Det der er ofte ganske alfa og omega når det kommer til kvinnfolk. Noe som viser hvor animalistisk vi fremdeles er, for dette er en del av urinstinkt. Så jeg blir mer i sjokk om damen ikke bryr seg om ambisjoner. Anonymkode: 33d02...46f
Hr. Aktiv Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 Det finnes mange slike. Golddiggers heter de. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 På hvilken måte vil du at han skal være ambisiøs? Er det nok å ha ambisjoner om å være en fantastisk mann og far? Virkelig gå all inn for å få det til? Ambisjoner om å bli proff fotballspiller? Eller må det være jobbrelatert? Utfordrende oppgaver, lønn, eller stillingstittel? Hva er "bra nok" å ha som mål? Anonymkode: 3f0d0...556 2
wandagirl Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 For min del trenger han ikke ha et karrierejag, det er ikke de jeg pleier å matche med. Men, at han trives med arbeidet sitt og ellers har noen tanker og mål om fremtiden er positivt. Arbeid er en veldig stor del av livet vårt, så det får stor plass og har en betydning for generell trivsel helhetlig. Så litt viktig er det jo. Og høy utdannelse betyr ikke nødvendigvis mer penger bare så det er sagt Er det ikke slik at like barn leker best på den arenaen?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 De færreste vil jo ha en som er helt likegyldig og totalt uinteressert i å endre eget og andres liv i positiv retning, så sånn sett er det ikke unaturlig å ville ha en ambisiøs partner. Det blir derimot noe annet om det primært er snakk om sosial status og materiell velstand. Anonymkode: 4f942...194 2
Anonymburker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 Må ambisjoner alltid handle om karriere? 5
Gjest TheCatLady Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 Ja, tror også at folk tenker karriere og penger når de hører ordet 'ambisiøs', men det trenger ikke nødvendigvis å være det. Det kan handle om karriere, men ikke nødvendigvis penger eller det kan handle om andre ting. Jeg vet ikke om det nødvendigvis er så viktig for meg, men setter pris på noen som har mål og ikke tafatt sitter og er misfornøyd med tingenes tilstand. Sånn er jeg ikke selv og orker ikke sånne som klager og klager, men aldri gjør noe. Det å ha mål i livet synes jeg er viktig. Jeg har selv mål, men mye av det handler om helt andre ting enn karriere. Ser egentlig ikke på meg selv som ambisiøs av den grunn og tenker at det å være ambisiøs handler om å jobbe mer for ting og legge en større innsats i ting.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På hvilken måte vil du at han skal være ambisiøs? Er det nok å ha ambisjoner om å være en fantastisk mann og far? Virkelig gå all inn for å få det til? Ambisjoner om å bli proff fotballspiller? Eller må det være jobbrelatert? Utfordrende oppgaver, lønn, eller stillingstittel? Hva er "bra nok" å ha som mål? Anonymkode: 3f0d0...556 Her er vi vel ved et kjernespørsmål. Hva legger man i dette ordet ambisiøs eller ambisjoner som man slenger rundt seg? En naturlig stårklig forståelse kan vel være at man har satt seg noen høye mål og jobber hardt for å nå de målene. Men er alle ambisjoner likeverdige? Hva med ambisjoner om å bli en god partner og forelder som det nevnes? Hva med ambisjoner innen idrett? En ting er profesjonell fotballspiller, men hva hvis det er en mindre kommersiell idrett der det er lite penger og berømmelse å hente selv om man når norgeseliten eller til og med verdenseliten? Hva med ambisjoner innen kunst og kultur, at man til til slutt blir anerkjent innen sitt felt, men oppnår liten kommersiell suksess? Jeg mistenker at når kvinner snakker om at menn på ha ambisjoner, så er det primært yrkeskarriere og inntjening man tenker på. Å ha ambisjoner = Høystatusjobb med høy lønn. Det blir jo egentlig en feil bruk av begrepet på to måter. For det første så er det mange slags ambisjoner som utelukkes, og for det andre så er ikke poenget at mannen skal strekke seg etter en feit jobb og en stor lønningspose, men at kvinnen ønsker at han skal ha det allerede. Anonymkode: 75e7e...f1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå