Gå til innhold

Sliter psykisk etter å ha mobbet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 10.14):

Jeg driter i om man har hatt det så fælt hjemme. Om man har på støvler med metallbeslag på tuppen, slår ei jente rett ned og sparker henne i ansiktet med støvlene, da er man direkte ond og syk i hodet. 
Det med «fælt hjemme» er NULL UNNSKYLDNING. 
 

Anonymkode: 74ec6...630

man velger de riktige vennene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av ts. Man er bare barn og barn gjør fæle ting når de lever under fæle forhold. Jeg ble selv mobbet og kan i dag se tilbake på at mange av de som mobbet hadde familieproblemer. Endatil se at de hadde kjølige foreldre som ikke ga dem kjærlighet og varme. Sånt avler mindre empati for de som vokser opp i slike forhold. 

Anonymkode: c6c16...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Det ødela min selvtillit for livet og jeg sliter med angst, PTSD og er ufør pga dette. Jeg hadde satt enormt pris på et fysisk brev fra mobberne der de ba om tilgivelse. Ikke en telefon (jeg har angst for å snakke i telefon), men et fysisk brev som jeg åpner hjemme. Det er 35 år siden jeg ble mobbet, men fremdeles har jeg mareritt om det hver eneste natt.

Skriv et brev, Ts. Den som blir mobbet glemmer det aldri og det er helbredende for mobbeofferet at de som mobber påtar seg skylden for det, selv om det er lenge siden. 

Anonymkode: 192f7...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 15.38):

Jeg synes dere er veldig strenge mot TS. Barn som ikke har det bra, finner sine egne metoder på å be om hjelp i en slik situasjon, få oppmerksomhet slik at noen skal se at de har det vondt. Når man har det så vondt, og bare er et barn, skjønner man ikke konsekvensene av det man gjør, og man er bare så opptatt av å få hjelp selv med sine egne problemer.

Jeg ble selv mobbet av nesten hele klassen min i mange år, og ingen av lærerne grep inn. Det var snakk om utestengelse, stygge ord og fysisk mobbing der jeg ble spyttet på, sparket og slått. Jeg nekter å tro at ingen så dette, men jeg tror at fordi jeg likevel klarte meg godt på skolen så ble det ikke sett på som så alvorlig. Vel, jeg har tjue år etter en alvorlig PTSD blant annet pga dette..

Men det jeg gjorde for å prøve å redde mitt eget skinn var å få de som mobbet meg til å plage andre i stedet. Jeg begynte å være stygg mot spesielt en annen i klassen, som var veldig dårlig i et fag som jeg var god i. Hvordan endte det? Skolen plukket det opp etter kort tid, innkalte til møter og fikk oss til å skvære opp. Dette pågikk bare noen uker, men ble tatt så alvorlig tak i. Min mobbing over flere år brydde de seg ikke om - og jeg ble sett på som den stygge jenta som plaget andre..

Jeg sier ikke at det jeg gjorde var riktig, for det var det ikke. Men jeg var et desperat barn som ikke skjønte hvordan jeg ellers skulle klare å få de andre til å slutte å være så stygge mot meg. Og jeg tror ikke min historie er unik. Man må ikke være så bastant når man snakker om barn i slike situasjoner, det ligger ofte mer bak..

Anonymkode: 26ede...bb8

Det du skriver er også veldig underbygget av studier både i Norge og internasjonalt. Det er ikke noe tvil om at de som mobber ofte kommer fra, f eks, dysfunksjonelle hjem, og det er heller ikke noen tvil om at noen gjerne mobber andre fordi de har vært mobba selv. Det er en helt fryktelig opplevelse og å stå i at man blir mobba , og jeg unner ikke noen den opplevelsen. Det sagt, er det slik at fortid kan man ikke gjøre noe med. Det må stoppes når mobbingen foregår eller gjerne før det får utvikle seg 

 

Og ja, de som sliter i ettertid bør få hjelp, selvsagt, men aller helst skal det ikke skje først og fremst 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår virkelig ikke at hvis man selv har det vondt hvorfor påføre andre smerte? Hvorfor ikke vær bedre en det… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mobbing har ødelagt livet mitt. Baksnakking og utfrysning også i voksen alder. Jeg ble mobba i hele barndommen og ungdommen min og det har ødelagt hele meg. Sliter veldig psykisk etter dette med traumer.😓

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det jeg tenker er:

 

Hjelper det egentlig og å grave seg ned i det? Egentlig ikke. Gjort er gjort. Er det fornuftig og å ha skyldfølelse? Egentlig har vel de fleste skyldfølelse for noe de har gjort opp i gjennom. Så, ja, men ikke grav deg ned i det. 

 

Mange av de som kommenterer her er, etter mitt syn, egentlig ikke så mye bedre enn mobberne, da de bruker mye tid på og å rakke ned på muslimer og innvandrere osv.

Det betyr kansje nettopp at dersom man lar bitterhet og sinne konsumere en så er det stor fare for at man blir noe i samme retning selv. 

 

Det jeg tenker er at i verste fall ikke la deg konsummere av det. Det kan være at det hjelper og å be om unnskyldning, men det kan også være at det vil kunne rippe opp i gamle sår, så tror jeg ville undersøkt litt på forhånd før jeg nådde ut til den/dem det gjelder.

Og en del av de som skriver her inne skal man absolutt ikke høre på. De skriver mye tull. De som sitter og konnummerer alternative medier og predikerer at de missliker muslimer og innvandrere osv, samtidig mens de holder fast ved hat og bitterhet har nok godt av og å gå noen runder med seg selv, for det de gjør er ikke stort bedre. Om noe kan det bidra til mer mobbing. Så å si alle mennesker gjør feil. Man får ikke gjort noe med fortiden. Men det mest vesentlige er hva man lærer av det.

Sånn basically 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et mobbeoffer som ble mobbet fra 2 klasse og ut 9 klasse. Både gutter og jenter mobbet meg og fryste meg ut. Både fysisk og psykisk mobbing. Dette har gjort at jeg er så ødelagt psykisk at ingen behandling hjelper meg eller medisiner. Jeg har kompleks Ptsd, angst, depresjoner, selvmordstanker, selvskading, prøvd å ta livet mitt. drivet med rus og tabletter. vel dere mobbere dere aner ikke hvor mye skade dere gjør med dritten deres. Jeg har heldigvis seiret psykisk da jeg vant rettsak over kommunen ang mobbingen. Endelig ble rettferdigheten og sannheten hørt og gjennomført for min del. Får se hvor mye det vil hjelpe meg psykisk. Gud som jeg hater mobbing, og dere mobbere har jeg ikke noe til overs for. Dere har psykopatiske trekk som mobber andre. Når dere får en tilfredstillelse og glede av mobbing så sier det seg selv at dere er det. 

Anonymkode: 6a7a9...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 15.38):

Jeg synes dere er veldig strenge mot TS. Barn som ikke har det bra, finner sine egne metoder på å be om hjelp i en slik situasjon, få oppmerksomhet slik at noen skal se at de har det vondt. Når man har det så vondt, og bare er et barn, skjønner man ikke konsekvensene av det man gjør, og man er bare så opptatt av å få hjelp selv med sine egne problemer.

Jeg ble selv mobbet av nesten hele klassen min i mange år, og ingen av lærerne grep inn. Det var snakk om utestengelse, stygge ord og fysisk mobbing der jeg ble spyttet på, sparket og slått. Jeg nekter å tro at ingen så dette, men jeg tror at fordi jeg likevel klarte meg godt på skolen så ble det ikke sett på som så alvorlig. Vel, jeg har tjue år etter en alvorlig PTSD blant annet pga dette..

Men det jeg gjorde for å prøve å redde mitt eget skinn var å få de som mobbet meg til å plage andre i stedet. Jeg begynte å være stygg mot spesielt en annen i klassen, som var veldig dårlig i et fag som jeg var god i. Hvordan endte det? Skolen plukket det opp etter kort tid, innkalte til møter og fikk oss til å skvære opp. Dette pågikk bare noen uker, men ble tatt så alvorlig tak i. Min mobbing over flere år brydde de seg ikke om - og jeg ble sett på som den stygge jenta som plaget andre..

Jeg sier ikke at det jeg gjorde var riktig, for det var det ikke. Men jeg var et desperat barn som ikke skjønte hvordan jeg ellers skulle klare å få de andre til å slutte å være så stygge mot meg. Og jeg tror ikke min historie er unik. Man må ikke være så bastant når man snakker om barn i slike situasjoner, det ligger ofte mer bak..

Anonymkode: 26ede...bb8

Jeg tror dette er mennesker som føler for at de skal straffes litt ekstra, og i tillegg er det veldig lett og å bli farget av slike synspunkter når følelsene tar overhånd. Det er veldig lett og å anta at mobbere gjør dette kun ut av ren sadisme, men en del forskning tyder på at det er meget sammensatt. 

 

 

Etter en del av deres logikk her burde en del av samtlige personer straffes litt ekstra for at de hyller Hege Storhaug. Jeg vet ikke hva jeg synes er verst- barn som mobber eller voksne som hyller Hege Storhaug. Jo, sant og si synes jeg begge deler er temmelig til og å vri seg i magen over. 

 

For hvis barn blir eksponert for voksne som snakker stygt om andre grupper i samfunnet eller som latterliggjør hverandre i full offentlighet osv; gjett om, da blir de også ofte et produkt av foreldrene. 

Og da lærer de også mobbeatferd. I tillegg har Hege Storhaug drevet med utfrysning av flere. Og jeg vet ikke om jeg synes fremmedhat er et bedre alternativ til mobbing akkurat... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er et mobbeoffer som ble mobbet fra 2 klasse og ut 9 klasse. Både gutter og jenter mobbet meg og fryste meg ut. Både fysisk og psykisk mobbing. Dette har gjort at jeg er så ødelagt psykisk at ingen behandling hjelper meg eller medisiner. Jeg har kompleks Ptsd, angst, depresjoner, selvmordstanker, selvskading, prøvd å ta livet mitt. drivet med rus og tabletter. vel dere mobbere dere aner ikke hvor mye skade dere gjør med dritten deres. Jeg har heldigvis seiret psykisk da jeg vant rettsak over kommunen ang mobbingen. Endelig ble rettferdigheten og sannheten hørt og gjennomført for min del. Får se hvor mye det vil hjelpe meg psykisk. Gud som jeg hater mobbing, og dere mobbere har jeg ikke noe til overs for. Dere har psykopatiske trekk som mobber andre. Når dere får en tilfredstillelse og glede av mobbing så sier det seg selv at dere er det. 

Anonymkode: 6a7a9...dc1

I all hovedsak er det ikke så enkelt som du her fremstiller det. Det er veldig lett og å stemple alle som utelukkende psykopater fordi det gir en lett forklaring. I realiteten finnes det egentlig veldig mange svar på hvorfor barn blir mobbere. 

 

Faktum er at det finnes en høyere risiko blant barn som mobber for at de senere kan utvikle personlighetsforstyrrelser eller kriminell atferd, men det er også mange ulike barn som tar del i mobbing. Mye av dette handler om at barn ikke er ferdig utviklet mentalt. 

Hvis man holder seg til fakta er det ikke riktig at alle mobbere blir psykopater i voksen alder. Men det er en større andel blant mobberne som kan utvikle personlighetsforstyrrelser. Ergo, selv om ikke alle barn som tar del i mobbing er fremtidige psykopater- og det må vi ta høyde for at det ikke er- så er det en høyere tendens enn blant barn som ikke mobber til at de kan utvikle diverse personlighetsforstyrrelser senere. Derfor, men også fordi mobbing gjør mye skade, bør man gripe inn tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

 

Div skrev (På 22.10.2021 den 20.53):

Forstår virkelig ikke at hvis man selv har det vondt hvorfor påføre andre smerte? Hvorfor ikke vær bedre en det… 

Det ligger veldig i at 'hvis jeg har det jævlig, så skal du ha det jævlig', tror jeg. Eller at for noen så vil det ofte være vanskelig og å utvikle empati, gitt at vi er ulikt skrudd sammen. 

 

Jeg tror at der noen har lettere for og å utvikle empati, så vil andre gjøre det stikk motsatte. 

 

F eks, da seriemordere. De har ikke bare lite utviklet empati, men de er også ofte produkt av et skadelig miljø. 

Man trakk frem dette ifm overgrepssaken i Tysfjord og traumer i det lulesamiske miljøet. 

 

Så tror det kan ha en sammenheng at noen mennesker som opplever mye traumer kan ha vanskeligere for og å utvikle empati. Bl a, at både det biologiske og omsorgen bør være der, og mangler du begge deler... 

 

Empati må også kunne læres. Noen mennesker må lære det, mens andre har mye av det fra de er medfødt. 

 

Hvis du allerede er født med lite empati, så kan det gjøre mye skade dersom du allerede er utsatt for et miljø der vold er ansett som akseptabelt. Likevel er det vist gjennom studier at mobbere ofte kommer fra hjem der man bruker autoritære metoder i oppveksten. 

 

Man bør ikke unnskylde at noen mobber, men tenker man bør forstå hvorfor det skjer. Hvorfor noen barn er aggressive mot andre, osv. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2021 den 3.15):

Hei. Er det flere som sliter med å ha mobbet andre over en lengre periode som barn selv? Jeg var verst i 6 og 7 klasse. Var ei som var hjemme fra skolen noen dager fordi jeg mobbet henne så, som sitter mest i. 

Jeg hadde en utrolig dårlig barndom, levde under et stort omsorgssvikt som har resultert i at jeg ikke er glad i den familien i dag, bare min familie (min mann og barna mine). De fikk mange barn som de ikke tok vare på. Føler de har skylden i at jeg er så svak. Jeg kan fort begynne å gråte og bli deprimert når jeg tenker tilbake på at jeg holdt på å mobbet. Jeg ønsker ikke at noen skal gjøre det mot barna mine eller noen som helst. Tenker tilbake på at jeg muligens ødela barndommen til andre og de sliter kanskje i dag med dette.. 

Anonymkode: da71f...416

Som mobbeoffer er det utrolig provoserende å lese innlegget ditt. Du legger skylden på hjemmeforholdene, uten å ta ansvar selv for dine handlinger.

Finnes massevis av barn som lider under omsorgssvikt, men som er GODE mennesker som ikke plager andre. At du mobbet andre var ditt VALG, ikke skyld på noe annet.

Håper du får oppleve litt velfortjent karma i livet ditt snart.

Anonymkode: 876ce...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som påstår at man "har en rævva hjemme-situasjon, og derfor plager man andre" er selvfølgelig 100 prosent piss preik! 

Jeg hadde også en temmelig rævva hjemme-situasjon. Men jeg oppførte meg fremdeles ikke som noen forbanna kødd mot andre barn / ungdommer.       

Anonymkode: 64459...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

jævlig problem også man kan ble mobbet med en gang har vært flink med å ta bussen så plutselig skifter jobb og problemet ble så større og større etter alt det skammende skjedde enten på buss eller tibane .😪

Trist mennesker nå vil gjøre vond verre og ikke hjelpe til enda bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...