Gjest Juliem Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Hei, min samboer har barnet sitt 50/50 i praksis, på papir står det 40/60 men de begge er blitt enig på melding at de gjør det 50/50. barnet er folkeregistrert i moren sitt navn og har adresse der. Barnet har delt bosted og er hos oss annenhver uke. Far er ung ufør og betaler barnebidrag til mor. Moren har dette halvåret gått på AAP, hun er enslig og har også et til barn med en annen mann, regner med de har samme 50% ordning. Vi har vært med på å betale halve Sfo regninga som da kommer til mor, med hennes navn på (vet ikke om d har noe å si men slenger det med) vi har stoppet med å betale halve pga vi har ikke bruk for halve Sfo plassen siden vi begge er hjemmeværende og det er dyrt. på nav sin nettside står det at Sfo regnes med i barnebidrag han betaler. Mor sier at nav ikke har regnet med dette i bidraget hans, men de har ikke kontaktet far i det heletatt. Er dette skrøn fra mor sin side? Vi betaler alt som har med han å gjøre når han er hos oss, klær, mat, spill, hva enn d måtte være. Er det da riktig at mor kan kreve at far skal betale halve regninga, om mor søker støtte for Sfo hos nav vil det da endre bidraget far betaler til noe høyere?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Hva betaler han i bidrag, da? Skal vel egentlig være regnet inn i bidrag, troe jeg. Anonymkode: 4098a...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Er dere lure så lager dere en liten dagbok/logg hvor dere fører opp når barnet har vært hos far. Etter kanskje 3-4 mnd sender far inn ønske om ny beregning av bidrag basert på faktisk samvær, og legger ved dokumentasjonen. Hvis far har veldig lav/lik inntekt med mor, og samvær er 50/50, så vil sannsynligvis hele bidraget bortfalle. Isåfall kan dere vurdere å spleise på SFO, HVIS barnet ønsker å gå der. Noen barn elsker å være på SFO med vennene sine, kjipt å være eneste som ikke får. Andre barn vil helst hjem. Anonymkode: ac844...017 3
Gjest Juliem Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva betaler han i bidrag, da? Skal vel egentlig være regnet inn i bidrag, troe jeg. Anonymkode: 4098a...ce0 Far har lav inntekt og betaler 300 kr i bidrag som da blir dekket opp til 1700 fra nav, dette ble bekreftet da mor skrev det i melding til han
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Dokumenter hvor mye samvær far har, og be selv om ny beregning fra NAV. Med 50-50 og fars lave inntekt vil bidrag sannsynligvis bortfalle. Ring NAV og spør om grunnlaget for vedtaket som er idag. Anonymkode: 4eb5a...6d4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Dokumenter hvor mye samvær far har, og be selv om ny beregning fra NAV. Med 50-50 og fars lave inntekt vil bidrag sannsynligvis bortfalle. Ring NAV og spør om grunnlaget for vedtaket som er idag. Også mulig han skal ha halve barnetrygden ved 50-50. Anonymkode: 4eb5a...6d4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Sfo regningen er inkludert i bidraget. Det er mor sin feil dersom hun ikke oppga at barnet går på sfo, og la ved en regning når hun søkte om bidrag. Dersom hun ikke gjorde det så får hun søke på nytt om barnebidrag. Anonymkode: 48292...2c8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sfo regningen er inkludert i bidraget. Det er mor sin feil dersom hun ikke oppga at barnet går på sfo, og la ved en regning når hun søkte om bidrag. Dersom hun ikke gjorde det så får hun søke på nytt om barnebidrag. Anonymkode: 48292...2c8 Også er det lurt å sende inn til nav at de har 50/50 og delt bosted. Anonymkode: 48292...2c8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Får far barnetillegg på uføren, pluss halv barnetrygd? Dumt å gjøre privat avtale om 50/50 når det står 40/60 i den dokumenterte avtalen. Få alt offisielt på papir. Anonymkode: 0a9b4...f42
Gjest Juliem Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Får far barnetillegg på uføren, pluss halv barnetrygd? Dumt å gjøre privat avtale om 50/50 når det står 40/60 i den dokumenterte avtalen. Få alt offisielt på papir. Anonymkode: 0a9b4...f42 Far får barnetillegg men ikke noe barnetrygd. Ja tror vi burde gjøre d ☺️
Gjest Juliem Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Sfo regningen er inkludert i bidraget. Det er mor sin feil dersom hun ikke oppga at barnet går på sfo, og la ved en regning når hun søkte om bidrag. Dersom hun ikke gjorde det så får hun søke på nytt om barnebidrag. Anonymkode: 48292...2c8 Vil det da påvirke beløpet far betaler i bidrag?
Hengebuksvinet Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 Mannen min kom ekstremt uheldig ut på første barn, og hadde ikke mer enn 1/3 av vanlig lønn da han hadde permisjon med vår første. Vi kuttet på det aller meste, men ikke på bidraget han betaler for stesønn. Merkelig at foreldre ikke vil være med å betale for egne barn. 300 er en vits. Men dere er altså flinke å bidra til klær og sportsutstyr mm? Det veier jo opp litt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 Hvis barnet ikke trenger sfo år ddet er hos dere, så søker dere om halv sfo plass og så betaler mor for de ukene barnet er hos seg. Enkelt og greit. Anonymkode: 5ef61...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 Juliem skrev (36 minutter siden): Far får barnetillegg men ikke noe barnetrygd. Ja tror vi burde gjøre d ☺️ Han skulle absolutt hatt halv barnetrygd ved 50%. Og det er helt riktig å nekte å betale for sfo når det ikke er nødvendig. Det samme gjorde jeg. Da får mor enten velge å betale alt, halvere plassen eller avslutte helt. Ser noen sier de lar barna gå på sfo fordi andre går på sfo. Er det ikke nødvendig med sfo så ser jeg ingen grunn til å betale for det heller. Det er mange barn som ikke har sfo. Anonymkode: 0a9b4...f42
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 SS skrev (52 minutter siden): Mannen min kom ekstremt uheldig ut på første barn, og hadde ikke mer enn 1/3 av vanlig lønn da han hadde permisjon med vår første. Vi kuttet på det aller meste, men ikke på bidraget han betaler for stesønn. Merkelig at foreldre ikke vil være med å betale for egne barn. 300 er en vits. Men dere er altså flinke å bidra til klær og sportsutstyr mm? Det veier jo opp litt. 300 kr er fordi han er ung ufør. Mor får 1700kr. Og de betaler for alt når ungen er hos dem. Det er kun Sfo de ikke ser behovet for da er tilgjengelig hjemme etter skolen.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Han skulle absolutt hatt halv barnetrygd ved 50%. Og det er helt riktig å nekte å betale for sfo når det ikke er nødvendig. Det samme gjorde jeg. Da får mor enten velge å betale alt, halvere plassen eller avslutte helt. Ser noen sier de lar barna gå på sfo fordi andre går på sfo. Er det ikke nødvendig med sfo så ser jeg ingen grunn til å betale for det heller. Det er mange barn som ikke har sfo. Anonymkode: 0a9b4...f42 SFO er ikke bare oppbevaring av barn. Det kan også være en viktig sosial møteplass for barn, som hindrer utenforskap i barnemiljøet. Høres ut som en gnien uempatisk far du. Anonymkode: ac844...017 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 Juliem skrev (1 time siden): Vil det da påvirke beløpet far betaler i bidrag? Det kan gjøre det. Kommer an på om han er fullt bidragsdyktig eller ei, noe jeg antar han ikke er fordi han er ufør. Men da øker det i så fall ikke med mange kronene. Men dersom dere får ned på papiret at det er 50/50 og delt bosted så kommer han nok ikke til å måtte betale noe. Og jeg tenker at det egentlig ikke er nødvendig med sfo for mor heller ettersom hun går på AAP? Hvor gammel er barnet? Mitt barn begynner nå i 3.klasse og har ikke sfo lenger da det er så få fra hennes klasse som har plass, og hun er så stor nå at hun fint kan være hjemme alene 1-2 timer på ettermiddagen. Anonymkode: 48292...2c8
Gjest Juliem Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan gjøre det. Kommer an på om han er fullt bidragsdyktig eller ei, noe jeg antar han ikke er fordi han er ufør. Men da øker det i så fall ikke med mange kronene. Men dersom dere får ned på papiret at det er 50/50 og delt bosted så kommer han nok ikke til å måtte betale noe. Og jeg tenker at det egentlig ikke er nødvendig med sfo for mor heller ettersom hun går på AAP? Hvor gammel er barnet? Mitt barn begynner nå i 3.klasse og har ikke sfo lenger da det er så få fra hennes klasse som har plass, og hun er så stor nå at hun fint kan være hjemme alene 1-2 timer på ettermiddagen. Anonymkode: 48292...2c8 Okei, må sjekke ut d det. Ja burde få på papir at de har 50/50 ordning. Far sier han er litt redd for at mor ikke går med på dette på grunn av da mister Hu penger, var sånn under den første avtalen noen år tilbake. Nei det er vel ikke nødvendig for henne heller, vet ikke hvorfor hu velger det når barnet selv har sakt at han ikke vil. Han er 6 år å begynner i 2 klasse nå.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 Sosialt burde gutten gått på sfo Jeg jobber i oppvekst, her går jo barnet under lavinntektsfamilier, så det vil si at han vil få dekket sfo. Er dette undersøkt? Anonymkode: 59748...ac9
Gjest Juliem Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sosialt burde gutten gått på sfo Jeg jobber i oppvekst, her går jo barnet under lavinntektsfamilier, så det vil si at han vil få dekket sfo. Er dette undersøkt? Anonymkode: 59748...ac9 Er ikke undersøkt fra vår side, vet ikke om moren har undersøkt det selv. Er det noe man må søke nav eller kommunen om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå