Gå til innhold

Ingen hjelp etter ufør av dps

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått avslag på videre oppfølging fra DPS, prøver å forstå hvorfor for å klare å gå videre. Pga fysisk funksjonhemming er det vondt å skrive, beklager derfor korthet i språket og evt trege/korte svar.

Før jeg ble ufør var målet med behandling å øke arbeidskapasitet, og jeg fikk strålende hjelp fra DPS til det. Ble likevel ufør pga fysisk forverring etter flere år i arbeid. Nå trenger jeg hjelp for å takle et indre prestasjonspress og et raskt utviklende forhold til selvmord.

Tidl. behandl. ved DPS smører så tykt på når hen forsvarer avslaget til henvisende psykolog, at det i mine øyne kan kalles blank løgn. Jeg begynner derfor å lure på hva den egentlig grunnen til avslaget er. Er det høyere terskel for uføre? Er det en tidsbegrensing i DPS? Er tidl. beha. bare lei av trynet mitt? Er redd tillitsforhold til tidl. beha. og i forlengelse psykologer generelt er ødelagt, men sliter med å la dette ligge.

Anonymkode: 20f09...77d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke mye hjelp om noe i det hele tatt fra dps som ufør. Men er andre tilbud, hør med legen eller kommunen din.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått til DPS over tid, og får nøyaktig samme hjelpen nå, halvannet år etter jeg ble ufør, som før.

Anonymkode: 3c274...b69

Skrevet

For å få ufør må du avklares hos DPS. Når du er ferdig avklart og uføretrygden er i orden, er du som regel også ferdig hos DPS. Trenger du mer psykologhjelp så må du ordne det på egenhånd og ikke hos DPS. Du må huske på at det er utrolig mange som sliter og trenger hjelp hos DPS, det står mange i kø og mange får aldri plass der. Derfor kan du ikke gå der i en evighet. Det er ikke noe de gjør for å være slemme, det er bare sånn systemet fungerer. 

Anonymkode: 65ad9...2e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har fått avslag på videre oppfølging fra DPS, prøver å forstå hvorfor for å klare å gå videre. Pga fysisk funksjonhemming er det vondt å skrive, beklager derfor korthet i språket og evt trege/korte svar.

Før jeg ble ufør var målet med behandling å øke arbeidskapasitet, og jeg fikk strålende hjelp fra DPS til det. Ble likevel ufør pga fysisk forverring etter flere år i arbeid. Nå trenger jeg hjelp for å takle et indre prestasjonspress og et raskt utviklende forhold til selvmord.

Tidl. behandl. ved DPS smører så tykt på når hen forsvarer avslaget til henvisende psykolog, at det i mine øyne kan kalles blank løgn. Jeg begynner derfor å lure på hva den egentlig grunnen til avslaget er. Er det høyere terskel for uføre? Er det en tidsbegrensing i DPS? Er tidl. beha. bare lei av trynet mitt? Er redd tillitsforhold til tidl. beha. og i forlengelse psykologer generelt er ødelagt, men sliter med å la dette ligge.

Vært uføretrygdet i en del år og gått til dps hele veien 

trøndermann38 skrev (15 minutter siden):

Får ikke mye hjelp om noe i det hele tatt fra dps som ufør. Men er andre tilbud, hør med legen eller kommunen din.

Dette er feil!

Anonymkode: 5433e...ce4

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er feil!

Da er du veldig heldig. Men for de fleste av oss så er det faktisk slik at når uføretrygden er i boks så forsvinner også DPS, fordi man er ferdig utredet slik NAV ønsker for å sette i gang prosessen med å få uføre. Jeg har selv prøvd å søke meg tilbake flere ganger men får beskjed hver gang om at det ikke er mer de kan hjelpe meg med, med mindre det er snakk om akutt selvmordsfare. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er feil!

Ja men man får bare medisinvurderinger siden man blir regnet som håpløst tilfelle når man er så syk at man har blitt ufør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er feil!

De fleste uføre får ikke hjelp av dps... 

• Liker 1
Skrevet

Ufør på 6 året, får fortsatt kjempe god hjelp fra dps når jeg trenger det. Jeg har gått sammenhengende 3 år til dps etter jeg ble ufør. Nylig avsluttet behandling som varte i 8 mnd fordi jeg selv byttet til spesialist med avtale pga bedre kemi. Hadde ellers fått fortsatt lenge hos dps. 

Anonymkode: a4be0...85e

• Liker 1
Skrevet

Hva med å finne deg en avtalespesialist?

Alle har vel rett på terapi, men dps-systemet er ikke plassen for å forvente mer enn akkurat den lillefingeren de gir merker jeg...

Men en privat psykolog med avtale har samme egenandel, og de er ikke så bundet som dps-gjengen. Ventelister er det vel over alt men..

Anonymkode: 78a1d...cc9

Skrevet

Jeg er ufør på 3. året og har gått til DPS sammenhengende i 8 år. 5 år til samme behandler. Har nylig trappet opp fra 2 til 3 dager i uken. Skal begynne i langtidsgruppe som varer i 2 år i September, så da blir det en dag til med behandling. Ingen håp om bedring av arbeidsevne og er ufør på grunn av psyken. Målet med behandling er og har vært i flere år; bedring av livskvalitet. 

Er du syk og er villig til å gjøre jobben og å ikke bare være syk, så får du hjelp. Målet med DPS er ikke bare å øke arbeidsevne, men også livskvalitet. 

Det må være en annen grunn til avslaget. Det er ikke bare én person som behandler søknaden din. 

Anonymkode: 014ba...b05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ufør på 3. året og har gått til DPS sammenhengende i 8 år. 5 år til samme behandler. Har nylig trappet opp fra 2 til 3 dager i uken. Skal begynne i langtidsgruppe som varer i 2 år i September, så da blir det en dag til med behandling. Ingen håp om bedring av arbeidsevne og er ufør på grunn av psyken. Målet med behandling er og har vært i flere år; bedring av livskvalitet. 

Er du syk og er villig til å gjøre jobben og å ikke bare være syk, så får du hjelp. Målet med DPS er ikke bare å øke arbeidsevne, men også livskvalitet. 

Det må være en annen grunn til avslaget. Det er ikke bare én person som behandler søknaden din. 

Jeg er dessverre for dårlig til å gå i noe type av behandling sånn som det er nå. 

Men hva slags gruppe skal du gå i som er så mange dager i uken? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er dessverre for dårlig til å gå i noe type av behandling sånn som det er nå. 

Men hva slags gruppe skal du gå i som er så mange dager i uken? 

....Og allikevel så klager du over avslag? Du får ikke avslag fordi du er ufør, men fordi du ikke kan, vil eller er i stand til å gå i behandling. Det er ikke nok å møte opp, man må faktisk nyttiggjøre seg av behandling. Ta imot det og jobbe med det. Uavhengig om målet er å heve arbeidsevne, bedring av livskvalitet eller for å forebygge selvmord. Så her svarer du jo på egen tråd, du får avslag fordi du ikke tar imot behandling. Ikke fordi psykologen lyver om avslaget som du sier. 

Gruppe er bare 2 dager, en dag gruppe og en dag individualterapi som hører til programmet. + jeg har to "vanlig" individuellterapi på siden i uken som jeg så klart skal beholde. Så da blir det 4 dager i uken på DPS så fort gruppe starter i September. 

• Liker 1
Skrevet

Svært mange opplever avslag når de blir uføre, ja. 

Men også noen opplever avslag som følge av at den behandlingen du har fått ikke har ført deg noen vei. 

Noen opplever også avslag som følge av at du ikke blir ansett som sykere enn nestemann i søkelisten, og må derfor prioriteres av ressursmangel. 

DPS er dessverre også for dårlige til å gi gode behandlinger, og hvis ditt behandlingsforhold stort sett kun dreier seg om samtaleterapi, så kan du på eget initiativ søke etter dette utenfor DPS. 

Anonymkode: d24e3...4c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er du veldig heldig. Men for de fleste av oss så er det faktisk slik at når uføretrygden er i boks så forsvinner også DPS, fordi man er ferdig utredet slik NAV ønsker for å sette i gang prosessen med å få uføre. Jeg har selv prøvd å søke meg tilbake flere ganger men får beskjed hver gang om at det ikke er mer de kan hjelpe meg med, med mindre det er snakk om akutt selvmordsfare. 

Nei jeg er ikke heldig. Vet om mange andre uføretrygdete som går til dps

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men man får bare medisinvurderinger siden man blir regnet som håpløst tilfelle når man er så syk at man har blitt ufør. 

Feil. Jeg får samtaleterapi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...