Gå til innhold

Lønner det seg med en nyere brukt elbil eller gammel fossilbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer Hyundai ioniq 25 eller 28 kwh 2018 eller 19 modell til rundt 200 tusen kr. Vil det være mer økonomisk å kjøpe en slik bil for vanlig by- og familiekjøring? Eller vil verditapet være så stort at det er like greit å beholde en eldre fossilbil som koster ca. 3500kr i måneden med bom, drivstoff osv? Vil for det meste kjøre i Oslo med mange bommer osv. 

Anonymkode: 21a66...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

Kjører du mye vil det lønne seg med elbil. Kjører du veldig lite, vil en eldre fossilbil være bedre for både lommebok og klima. Bor du et sted hvor det er bilkollektiver OG du kjører lite, er det absolutt noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vurderer Hyundai ioniq 25 eller 28 kwh 2018 eller 19 modell til rundt 200 tusen kr. Vil det være mer økonomisk å kjøpe en slik bil for vanlig by- og familiekjøring? Eller vil verditapet være så stort at det er like greit å beholde en eldre fossilbil som koster ca. 3500kr i måneden med bom, drivstoff osv? Vil for det meste kjøre i Oslo med mange bommer osv. 

Hvis dere bruker 42.000 i året på drift av gammel bil er det ikke veldig mye dyrere å kjøpe en elbil til 200.000. Du får regne ut hva elbilen vil koste deg pr år basert på forventet levetid/restverdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på bruken og hvor du bor. Da jeg måtte ha ny bil ble det billigere å kjøpe en splitter ny elbil enn en brukt fossilbil (jeg har lang pendlevei samt må igjennom flere bomringer). 

Anonymkode: 247f2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fossilbil.

batterier på elbil er på sitt tidlige stadie, og det koster mer enn selve bilen!

Anonymkode: d7ebe...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer fortsatt fælt på når testla-eiere sier de sparer bensin og litt bompenger ved å kjøpe en til bil 850.000

Har en toyota som er 15 år gammel. Og vi eier den....

Anonymkode: 62e5d...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer fortsatt fælt på når testla-eiere sier de sparer bensin og litt bompenger ved å kjøpe en til bil 850.000

Sparer på det fremfor å kjøpe en fossildrivstoff bil til 850.000 

Anonymkode: f415f...d10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ny elbil mot 10 år gammel dieselbil. Jeg eier bilen, ingen lån, billig forsikring, lavt forbruk, bedre komfort, og viktigst av alt; den sparer meg tid. Ikke noe venting eller lading, det tar meg noen minutter å fylle nok til mitt behov der og da. Neste gang jeg handler bil så blir det nok en hybrid, elbil mistet jeg fort sansen for. Jeg må også legge til at elbilen var veldig uforutsigbar, totalt tre ganger måtte den berges tilbake til forhandler. Hyundai, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en del biler her i gården, men har aldri kjøpt bruksbil for mer enn ~100k kr. Verditapet er kostbart for alle med nyere bil, men samtidig kan en elbil driftes nærmest gratis ved hjemmelading. Det er ekstremt sutalaust med elbil og nyere Hyundai har et fantastisk rykte. 2018/19 modell vil også fortsatt ha garanti. Likevel er det ingen fasitsvar; for et godt svar må du nesten si hvor mye du kjører i året og hvor stor alle disse utleggene for bom mm. egentlig er. Betaler du kontant for en slik bil eller trenger du lån? Alt dette spiller jo inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart koster strøm 1-3 kr pr kwt så da forsvinner fordelene med elbilen. I tillegg kommer bompenger i Oslo etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Snart koster strøm 1-3 kr pr kwt så da forsvinner fordelene med elbilen. I tillegg kommer bompenger i Oslo etc.

Om strømprisen går opp til 1-3kr/KWh er det ikke bare elbileiere som vil merke det. De fleste huseiere som eier fossile biler bruker også strøm til oppvarming, matlaging osv. På toppen av det hele brukes det strøm når olje raffineres og blir til bensin, så da vil bensinprisen stige tilsvarende. Det sier ihvertfall kommunikasjonsrådgiveren til CirkleK hver gang bensinprisen setter rekorder

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Da vår fossilbil havarerte og vi måtte ha ny bil, viste det seg at merkostnaden per måned ved å kjøpe splitter ny elbil kontra å kjøre den game var 2 500kr pr mnd (pga reduserte utgifter til drivstoff og bompenger). Om vi hadde kjøpt «ny» (brukt) fossilbil hadde vi fått minst tilsvarende sum i lån pr mnd, men da en eldre bil hvor ting og tang må fikses og byttes ut langt oftere enn en splitter ny elbil med nybilgaranti. Det må også nevnes at den nye elbilen fungerer perfekt, har ikke hatt ett eneste problem med den. I tillegg er den langt tryggere og sikrere enn bilen vi hadde, noe som gjør godt i et mammahjerte. Alle må gjøre en vurdering basert på sin situasjon, men for oss ble dette den beste løsningen. Lader hjemme samt gratis på jobb, og slipper innom bensinstasjoner for å fylle.

Anonymkode: 247f2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører lite bør du heller droppe bilen og melde deg inn i bilkollektivet.

Anonymkode: 95961...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

dytt

Hvorfor dytter du på en tråd to timer etter du laget den?

Faen så skadet verden er av instant gratification.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klikket du på lenken min? For at driftsprisen for "drivstoff" til elbil skal matche drivstoffutgiftene på en noenlunde moderne bensinbil som bruker 0,7 l/mil à 18 kr/l må strømprisen seksdobles til 6,1 kr/kWt + nettleie her vest på 0,48 kr/kWt. Først da er du opp i samme beløp. For at elbilen skal være dyrere, må prisen på strøm gå opp ytterligere.

Og dette er selvsagt uten lavere serviceavgifter, skattefordeler og bompenger spart, lavere innkjøpspris og drift ellers mtp. væsker, belter, filtre og slikt, parkeringsfordeler og gratis lading på arbeidsplassen osv.

Jeg skulle ønske meg at dieseltrolla her inne bare én gang slår på hjernen og svarer og kommenterer basert på fakta - ikke basert på følelser og ren og skjær idiotskap. Det er fortsatt noen fordeler med fossilbil, og de kan man presentere saklig og overbevisende. Økonomi er ikke blant disse argumentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...