Gå til innhold

Sesongbasert depresjon og lysterapi. Funker det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter med sesongbasert depresjon. Går skikkelig i kjelleren spesielt om vinteren. Legger på meg masse kilos, blir en sofagris med et svært depressivt tankesett. Eneste årstidene jeg føler jeg kan slappe av er vår og høst. Vinter og sommer er kjas og mas hele veien, jul og mørketid på vinterstid, på sommer er det kropps og feriepress... Dere som har det sånn, hva gjør dere for å forebygge spesielt vinterdepresjon? Funker det med lysterapi? vitamintilskudd? 

Anonymkode: 51f5b...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliter med sesongbasert depresjon. Går skikkelig i kjelleren spesielt om vinteren. Legger på meg masse kilos, blir en sofagris med et svært depressivt tankesett. Eneste årstidene jeg føler jeg kan slappe av er vår og høst. Vinter og sommer er kjas og mas hele veien, jul og mørketid på vinterstid, på sommer er det kropps og feriepress... Dere som har det sånn, hva gjør dere for å forebygge spesielt vinterdepresjon? Funker det med lysterapi? vitamintilskudd? 

Hei ts.  Jeg har inntrykk av at det er veldig mange som sliter med vinterdepresjon og blir mye mer tungsindige i mørketida, meg selv inkludert! Min melankolske og tunge side forsterkes i takt med at det blir færre timer med dagslys i løpet av døgnet. Mens om våren og sommeren er jeg som en helt ny person, full av optimisme, kreativitet og ideer igjen😅

D-vitamin-tilskudd skal jo hjelpe, men jeg har best erfaring med dagslyslampe. 20-30 min om morgenen kvikker meg virkelig opp og er essensielt spesielt i nov-des! Kjøpte min på Enklere Liv, anbefaler å forsøke (må huske på å finne fram min i høst)! Ellers er styrketrening også bra, eller annet som får endorfinene i gang ☺️

Anonymkode: d84f4...053

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bumper

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Bumper

Jeg opplever ikke at lysterapi fungerer, men vitamintilskudd kan helt klart ha en effekt. Jeg anbefaler å gå til legen for å få målt verdier først, for å se om man har mangel på noe.

Anonymkode: 5b44f...1f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...