Gå til innhold

Hvorfor hater så mange svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg leser her på KG, så virker det som svigermor sier og gjør alt feil. Dere nekter å besøke henne eller ha noe som helst med henne å gjøre. Tenkere dere ikke at dette er sårt for mann og barnebarn? Hun kunne like gjerne forduftet fra jordens overflate. Hvorfor er det slik? De jeg kjenner har et godt forhold til sin svigermor og i noen tilfeller bedre enn sin egen mor.

Anonymkode: 931e3...8b4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Tror det er et KG-fenomen.

Anonymkode: 2520a...e8d

• Liker 1
Skrevet

De fleste som har et godt forhold spør ikke her hva de skal gjøre med det gode forholdet. De med mer utfordrende forhold er de som fyller opp trådene.   Alt har flere sider, svigerdøtre ønsker å få frem sitt syn.  

Har selv et ambivalent forhold til svigermor, hun er grei på mange måter, men har et par sider som jeg føler går utover mine barn. Min mann nekter all konfrontasjon med svigermor og jatter bare med så slike svigermortråder lar meg få utløp for min irritasjon.  Foretrekker likevel svigermor fremfor egen mor….

Anonymkode: f7e18...3c9

• Liker 17
Skrevet

Er svigermor, så tror ikke jeg kommer til å svare noe særlig...men en ting kan jeg si og det er at det kun er ungene mine som tar kontakt.

Skrevet

Om man har en «dårlig» svigermor har man vel et større behov for å dele det med noen, enn om ikke. Da kan det jo se ut som det er normen. Har en bekjent med en kjip svigermor; hun sammenligner henne åpenlyst med sønnens tidligere kjærester (de har nå vært gift i over ti år), kommenterer alt hun gjør negativt, og er aldri fornøyd med noe. Sønnen er forøvrig gullgutten. Skjønner at min bekjente har behov for å lufte det med noen!

Anonymkode: e2c65...390

• Liker 15
Skrevet

Alle "svigerforhold" er jo forskjellige. Noen bor flere timers kjøretur unna hverandre, mens andre er naboer og ser mer til hverandre enn de bør. Og noen mennesker har man bedre kjemi med enn andre. Svigermor får man på kjøpet når man velger ektemann, ikke motsatt. Jeg skulle gjerne hatt et bedre forhold til svigermor, men vi er veldig forskjellige typer mennesker. Vi har en god tone, men vi kommer aldri til å bli bestiser, og det er helt greit.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er fordi det finnes så mange kipe svigermødre som duller og diller for  prinsene sine. Så kommer det trygge kloke kvinner som krever at prinsen oppfører seg som en ansvarlig mann, og det takler hverken prins eller mor.

Anonymkode: d0628...fa9

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. Tror det er et KG-fenomen.

Det er langt vanligere enn du faktisk tror.

Anonymkode: f3ba7...dfd

• Liker 11
Skrevet

Min svigermor er veldig flink til å fortelle meg hva jeg skal gjøre. Og jeg har ikke tøffet meg opp til å si ifra. Da vi fikk første barnet belærte hun meg i hvordan jeg skulle behandle barnet. Og mye har forandret seg siden hun fikk barn på ‘60-tallet. 
Er så mange slike ting som gjør at jeg ikke tar kontakt med henne. Sønnen får passe på sin familie. Dessuten tar hun ikke initiativ til kontakt hverken med oss som familie eller barnebarna.

Anonymkode: d2451...a97

• Liker 6
Skrevet

Jeg legger ikke sjela mi i forholdet til svigermor, hun er veldig hyggelig og snill. Men hun er opptatt med sitt og ser barnebarnet kanskje 1 gang i mnd. Hun bor 5 min unna med bil. Tenker at hun da ikke er så interessert i å ha så my kontakt med oss. Døra vår er åpen, min mamma har vi god kontakt med og hun ønsker å se  og være med barnebarnet.

Anonymkode: c78f1...1cf

• Liker 6
Skrevet

Jeg hater ikke svigermor, men har heller ikke alltid hatt et godt forhold til henne. Det startet veldig bra, men var utfordrende en stund mens barna våre var små. Vi var endel sammen med dem, og svigermor hadde et stort behov for å markere at hun visste best og skulle alltid overkjøre meg som mor. Mannen snakket med henne mange ganger, men det ble ikke bedre. Etterhvert trakk jeg meg litt unna. Nå er barna våre større og jeg har et veldig greit forhold til svigermor nå. 

Anonymkode: c8455...126

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter det heller ikke..jeg skulle ønske jeg hadde min svigermor her hos oss enda..hun var en fantastisk kvinne, som jeg så på som min bonusmor.
Jeg tenker at svigermødre er som andre mennesker - de innehar positive egenskaper og negative egenskaper.
Så handler det nok mye om hvor villig man er til å imøtekomme et menneske..noen brukere her inne virker å være særdeles vanskelige, og går inn for å kun se de negative sidene ved svigermor. Jeg syns det er trist med tanke på hvor lite respekt man da viser sin partner og sine barn. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når jeg leser her på KG, så virker det som svigermor sier og gjør alt feil. Dere nekter å besøke henne eller ha noe som helst med henne å gjøre. Tenkere dere ikke at dette er sårt for mann og barnebarn? Hun kunne like gjerne forduftet fra jordens overflate. Hvorfor er det slik? De jeg kjenner har et godt forhold til sin svigermor og i noen tilfeller bedre enn sin egen mor.

Jeg har prøvd i 20år og ha ett fint forhold til min svigermor. Men uansett hva man gjør er det noe gale. Ikke inviterer de på middag eller jul.Bake til dåp,konfirmasjon eller bursdager det gjøres bare til datteren. Det må vi gjøre, for er så stress og lage til. Selv om det er mannen hennes som lager julemiddag, hjelper jeg gjerne til.  Hun liker å slappe av og få alt ordnet av mannen sin som hun hakker og klager på konstant og som hun "eier" og ikke er så snill med. Ikke har hun interesse av farmor barna sine , bare mormorbarna sine. De kjøper hun klær og sko og ting til,passer,har med på ferie og hytten. Våre har kun svigerforeldre e men de bryr seg ikke. Greit med bilde til SOME men thats it! Vi hjelper alltid og stiller opp, men søsteren får bare hjelp og pass og alt hun vil uten å løfte en finger selv. Mannen  har alltid måtte klare seg selv, mens søsteren fikk alt opp i hendene! Ser urettferdigheten lever videre mot barbebarna. Dette er veldig trist. De andre har mange besteforeldre og stor familie på fars siden. Og får i bøtter og spann hele tiden. Av både kjærlighet og annet. Mine jenter er store nok for lengst til å forstå å føle at dette er urettferdig og sårt. Vi har prøvd å skjerme de litt fra det, men da kommer de andre barna og skryter om hva de får eller har fått eller gjort med de. Jeg har virkelig jobbet for å få til ett forhold men til ingen nytte. For en stund siden fant svigermor ut at hun skulle melde oss til bv for å skap splid mellom meg og mannen.Masse løgner og tull. Da var det nok. Mannen ba hun reise og ryke og vi kuttet kontakten for godt! Det har vært mye drama og dritt. Og til slutt får man nok. Ikke alltid det er oss svigerdøtre som er problemet skjønner du. Jeg har vokst opp med grov omsorgsvikt, og gjorde alt jeg kunne for at barna skulle få en god og kjærlig familie og godt forhold til besteforeldrene sine. Men til ingen nytte!  Barna betyr alt for oss, og det er viktig å stå opp for seg selv og kutte ut noen mennesker som bare vil andre vondt. (Det er mye her jeg ikke forteller og..)

Vi tar vare på hverandre så får svigermor styre sitt eget liv.Vi orket bsre ikke mer!

Anonymkode: ca4d4...299

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min svigermor er veldig flink til å fortelle meg hva jeg skal gjøre. Og jeg har ikke tøffet meg opp til å si ifra. Da vi fikk første barnet belærte hun meg i hvordan jeg skulle behandle barnet. Og mye har forandret seg siden hun fikk barn på ‘60-tallet. 
Er så mange slike ting som gjør at jeg ikke tar kontakt med henne. Sønnen får passe på sin familie. Dessuten tar hun ikke initiativ til kontakt hverken med oss som familie eller barnebarna.

Anonymkode: d2451...a97

Men  hva om det var din mor som var belærende da?

• Liker 2
Skrevet

Uff ja jeg er bekymret for hvor stor del jeg får være med i når jeg blir bestemor en gang, jeg som ikke har døtre men sønner.
Jeg er så nervøs for å plutselig ikke bli invitert like mye inn i varmen pga den som går gravid i parforholdet har mest de skulle sagt. Det er maaaaange år frem i tid da mine er små men jeg synes det er en skummel tanke.

Anonymkode: b9d43...4a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er langt vanligere enn du faktisk tror.

Anonymkode: f3ba7...dfd

Hvor kan du vise til den statistikken? Blant dine venner og bekjente?
Blant mine venner og bekjente er det ikke vanlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men  hva om det var din mor som var belærende da?

Det er for de fleste lettere å si ifra til sin egen mor enn til svigermor. Hadde min egen mor vært belærende og masete, kunne jeg fint gitt direkte beskjed om at hun burde roe seg ned, men tenker jeg ikke ville synes det var så lett å si ifra til svigermor.

Anonymkode: 18823...ffb

• Liker 10
Skrevet

Kan det ha noe med å gjøre at mødre ønsker det aller beste for sine døtre og sønner, og mange mener svigerdatteren eller svigersønnen ikke er bra nok for deres datter/sønn? Og så har vi det gående..

Anonymkode: 02db8...a99

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er for de fleste lettere å si ifra til sin egen mor enn til svigermor. Hadde min egen mor vært belærende og masete, kunne jeg fint gitt direkte beskjed om at hun burde roe seg ned, men tenker jeg ikke ville synes det var så lett å si ifra til svigermor.

Anonymkode: 18823...ffb

Hvorfor ikke? Hvis svigermor er belærende og masete, så sier man jo ifra til folk! Her ligger det jo i feigheten hos kvinnene, som sender mannen til å si ifra...🙄

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff ja jeg er bekymret for hvor stor del jeg får være med i når jeg blir bestemor en gang, jeg som ikke har døtre men sønner.
Jeg er så nervøs for å plutselig ikke bli invitert like mye inn i varmen pga den som går gravid i parforholdet har mest de skulle sagt. Det er maaaaange år frem i tid da mine er små men jeg synes det er en skummel tanke.

Anonymkode: b9d43...4a9

Men det er jo du som oppdrar sønnene dine. Oppdra de til å gjøre gode valg, til å verdsette familie, til å ikke la seg overkjøre, til å være kritiske og reflekterte-  så er jo ikke dette en reell bekymring. 

Anonymkode: 0ba4a...177

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...