Gå til innhold

Valpen er veldig mammadalt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ny valp i huset 😍 Kjempe koselig. 💕Har aldri hatt hund før, så alt er nytt for oss og. 😄Vi er to voksne. Valpen har bare vært her noen dager og er allerede skikkelig mammadalt. Han vil helst være nær meg og dilte etter meg. Er ikke så interessert i å sitte med samboer. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 037cd...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig at den finner seg en trygg person. Den er bare en baby, det å skilles fra tryggheten er lik døden i naturen. 

Anonymkode: 9ac1c...f82

• Liker 8
Skrevet (endret)

Som nevnt over. Den finner seg en "mamma" og følger etter overalt. Å skilles fra mor betyr døden for valper i naturen, så henne må man følge etter uansett, sier instinktene - og de sitter i hunder ennå.  

Man kan bli litt koko av det i starten når man ikke er vant til å bli diltet etter, men man venner seg til det. Man er nesten nødt til det, for de fortsetter ofte livet ut 😄 (har en hund på 10 år som ligger klistret inntil stolen min her nå) Noen raser er mer tilbøyelige til å bli "etterdiltere" enn andre. Noen er mer selvstendige som voksne og trenger ikke gå i hælene på "mor" støtt, men mange gjør det. Litt skummelt på kjøkkenet, å snu seg rundt med en varm gryte i hendene og så snuble i hunden som står rett bak hælene dine.... så se opp!

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Yngste her er 3 år og fremdeles mammadalt 😅 han er skyggen min! Heldigvis er eldstemann på 7 litt mer selvstendig og sitter gjerne på fanget til matfar mens jeg har yngste i en krøll om halsen 😂

Skrevet

Jeg har en på 4 år som fortsatt følger meg over alt som en skygge. 

Anonymkode: 9c16c...87e

Gjest Linny111
Skrevet

Vår var skikkelig mammadalt da hun var liten, altså hun ville alltid være med meg og gråt når jeg var borte selv om samboeren min var der. Nå er hun ti måneder og er like glad i begge to. Hun liker å leke med samboeren min, men tror det er fordi han leker mer med henne. Med meg er det mer kos.

Og hun dilter etter oss nesten uansett.

Skrevet

Helt vanlig 🐶 

Men, husk å la henne bli vant til å ligge alene på plassen sin /buret. 

Ellers kan den bli litt for avhengig og et "problem" etterhvert. Dere vil ha en selvstendig hund, ikke en som kuuuun kan være sammen med mor for å finne roen 😅😊 

Hilsen oppdretter 

Anonymkode: e5475...a36

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Helt vanlig 🐶 

Men, husk å la henne bli vant til å ligge alene på plassen sin /buret. 

Ellers kan den bli litt for avhengig og et "problem" etterhvert. Dere vil ha en selvstendig hund, ikke en som kuuuun kan være sammen med mor for å finne roen 😅😊 

Hilsen oppdretter 

Han sover nedenfor sengen vår om natten. Ved min side. Får ikke sove i sengen med oss. Har bur i stuen, men dit går han aldri. Leker på teppet sitt og sover på gulvet nedenfor sofa ved bena mine. Prøvde å sette han i buret et øyeblikk mens jeg var i nærheten, men det likte han ikke. Har ikke starter med alene hjemme trening enda. Er det bedre med grind enn bur? Bil buret sov han i de første nettene på soverommet. Nå er buret plassert i bilen. Vi må trene på bilkjøring og for han piper veldig når vi kjører. Han ser meg ikke og det er nok det som gjør han mest urolig. 

Skrevet

Dere vet vel at dere ikke er mammaen til hunden deres?

Anonymkode: b6f40...264

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er ikke hundeeier skjønner jeg… 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han sover nedenfor sengen vår om natten. Ved min side. Får ikke sove i sengen med oss. Har bur i stuen, men dit går han aldri. Leker på teppet sitt og sover på gulvet nedenfor sofa ved bena mine. Prøvde å sette han i buret et øyeblikk mens jeg var i nærheten, men det likte han ikke. Har ikke starter med alene hjemme trening enda. Er det bedre med grind enn bur? Bil buret sov han i de første nettene på soverommet. Nå er buret plassert i bilen. Vi må trene på bilkjøring og for han piper veldig når vi kjører. Han ser meg ikke og det er nok det som gjør han mest urolig. 

Veldig lurt å begynne med alene hjemme trening med en gang 😊 Vi gjør det allerede fra søskene drar, om vi beholder en valp. Dvs 8 uker😊 fra da av må valp lære seg å ligge i buret til den har falt til ro/sovner...når den gjør det sniker jeg meg til å åpne døren og lar den sove. 

Samme med kjøreturer, kjører til den sover og lar bagasjeluken stå oppe til den våkner. Dette er jakthunder da, og vi ønsker ro i hjemmet og villing i fjellet. Om man lærer de fra de er små at det skal hviles inne på faste plasser, blir de veldig harmoniske og selvstendige. Ihvertfall vår erfaring😊😊

Hilsen oppdretter 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du vet at det bare er en talemåte ikke sant? Eller forstår du ikke det? 

Anonymkode: 9ac1c...f82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig lurt å begynne med alene hjemme trening med en gang 😊 Vi gjør det allerede fra søskene drar, om vi beholder en valp. Dvs 8 uker😊 fra da av må valp lære seg å ligge i buret til den har falt til ro/sovner...når den gjør det sniker jeg meg til å åpne døren og lar den sove. 

Samme med kjøreturer, kjører til den sover og lar bagasjeluken stå oppe til den våkner. Dette er jakthunder da, og vi ønsker ro i hjemmet og villing i fjellet. Om man lærer de fra de er små at det skal hviles inne på faste plasser, blir de veldig harmoniske og selvstendige. Ihvertfall vår erfaring😊😊

Hilsen oppdretter 

Er det best å bare la han grine i buret bak i bilen? Det går over etterhvert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det best å bare la han grine i buret bak i bilen? Det går over etterhvert?

Ja det går over, tilvenning tidlig får man igjen før seinere😊😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja det går over, tilvenning tidlig får man igjen før seinere😊😊

Hvis du også har råd om å få valpen til å stoppe å bite i buksebeina mine, så tar jeg også i mot det. Vet at det nok går over etterhvert, men han er voldsom med dette nå. 🤪 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du også har råd om å få valpen til å stoppe å bite i buksebeina mine, så tar jeg også i mot det. Vet at det nok går over etterhvert, men han er voldsom med dette nå. 🤪 

Alltid ha med deg noe å bytte i. 

Anonymkode: 1673d...37b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hehe, der blir man bare upopulær om man sier hva som funker rask og effektivt 🤣 

Jeg lar ikke valpen bite, så enkelt er det. Men spør du noen andre vil de komme med andre forslag.. mange veier man kan velge ift dressurmåte, men jeg lar aldri dyr bite, uansett alder 😅

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt valp i litt under 2 uker nå, så hun er snart 10 uker, og er som et frimerke på meg.

Jeg er tydeligvis blitt trygghet, ene barnet er "ååå så gøøøøøøøøy" og det andre barnet funker når jeg ikke er der. *ler*

Hun sover helst under stolen min, eller rett ved siden av meg. I natta i bur på siden av senga mi.

Og å gå på do i fred, det er bare å glemme. *ler*

Men ser at hun kan ta mer og mer runder rundt i huset for å leke og utforske nå, og trenger ikke være 10 cm bak meg HELE tiden lenger, slik det var for en uke side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...