Gå til innhold

Lav ferritin, jerntilskudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde ferritin litt utenfor referanseområde, den var på 13 (referanse 15). Men den var på 27 i februar, hva gjør at det plutselig går nedover så mye (vet ikke om et er vanlig med slike svingninger)? Har ikke endret særlig på kosten i den tiden.

Men hemoglobin var normal (den har faktisk gått opp på den tiden). Så ingen anemi.

Fått beskjed om at jeg med fordel kan ta det. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt at jern kan gi magetrøbbel, å med irritabel tarm sliter jeg masse med magen fra før.. Å følte ikke at det var så viktig at jeg MÅ ta det, for legen nevnte ikke verdiene selv en gang, jeg spurte fordi sekretæren sa det på tlf. før legen sa at alt var fint.

Symptomer jeg har som kan skyldes lavt med jern er at jeg mister vanvittig mye hår. Så er jeg jo såklart redd for at synkende tall om det kan gå så fort.

Hva merket du med tilskudd av jern?

Anonymkode: ed79f...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker niferex pga blodgiving og har ikke merket noen forskjell på magen. Jeg har også IBS. Har hørt fra andre at de hsr erfart at ferro retard er mer irriterende på magen ved IBS. 

Anonymkode: e012c...d5f

Skrevet

Aminojern er den mildeste for magen.  Jeg kunne ikke ta jern pga magen gikk helt i stå. Men med aminojern kan jeg ta 2 om gangen daglig😁

Skrevet
Palma skrev (26 minutter siden):

Aminojern er den mildeste for magen.  Jeg kunne ikke ta jern pga magen gikk helt i stå. Men med aminojern kan jeg ta 2 om gangen daglig😁

Høydosepreparater er vel anbefalt for jernmangel. Aminojern er vel lavdose.

Skrevet

Tusen takk for svar og tips!

Da skal jeg prøve niferex. Var det legen skrev også.

Anonymkode: ed79f...ee4

Skrevet

Hadde jernnivå på 4,4 og noe lav blodprosent. Tok ferro retard. Går sakte, men sikkert opp. Lå på 7 sist

Anonymkode: 564fa...208

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høydosepreparater er vel anbefalt for jernmangel. Aminojern er vel lavdose.

Er dette de deler ut på sykehuset etter blodtapping,  jeg tar 2 om dagen og mine verdier øker jevnt og trutt   så bedre det enn å få hemoroider i tillegg pga magen er som en stein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...