MiniMjau Skrevet 21. september 2005 #1 Skrevet 21. september 2005 http://www.dagbladet.no/kultur/2005/09/21/444071.html Endelig blir saken tatt opp! Dette har irritert meg i lang tid!!! Folk bruker apostrofer der de finner det for godt, de deler sammensatte ord i 2 ord (foreksempel KJEMPESALG!! blir til KJEMPE SALG!)...for ikke å snakke om den utstrakte bruken av FNUTTER. " ". "Maleren på Frogner"...ja, mener han det da ironisk? som "jaja, jeg er maleren på frogner ja..hehe..."
Rapunsel Skrevet 21. september 2005 #2 Skrevet 21. september 2005 Enig. Ganske rart at så få er klar over at det ikke brukes på norsk.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #3 Skrevet 21. september 2005 Denne saken har ofte vært tatt opp, og det finnes flere tråder her på KG også. Hva slags folk er det egentlig som trykker disse skiltene? Jeg synes trykkeriene burde ha et slags ansvar for å informere butikkeierne før skiltene blir laget. Men kanskje de ikke fulgte med i norsktimene de heller... Eller så følger de kunden-har-alltid-rett-mentaliteten. På samme måten synes jeg innvandrerne som starter matbutikker her i landet kunne rådføre seg med en eller annen nordmann før de lager skiltene og plakatene sine. Det må da være noen som kan hjelpe dem med språket når det gjelder akkurat navnet på butikken / butikkskiltet som henger i offentlig rom? Men det er vel mange som ikke synes slikt er viktig i det hele tatt. Trist spør du meg! En sak er 'forfall' av uttale vi ikke kan gjøre noe med (sj- i stedet for kj-), men orddeling og genitiv HAR vi språkregler for.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #4 Skrevet 21. september 2005 http://www.dagbladet.no/kultur/2005/09/21/444071.html Endelig blir saken tatt opp! Dette har irritert meg i lang tid!!! Folk bruker apostrofer der de finner det for godt, de deler sammensatte ord i 2 ord (foreksempel KJEMPESALG!! blir til KJEMPE SALG!)...for ikke å snakke om den utstrakte bruken av FNUTTER. " ". "Maleren på Frogner"...ja, mener han det da ironisk? som "jaja, jeg er maleren på frogner ja..hehe..." ← Og noen skriver dags orden, når det vitterlig heter dagsorden - i ett ord
Gjest Lilleulv Skrevet 21. september 2005 #5 Skrevet 21. september 2005 Og noen skriver dags orden, når det vitterlig heter dagsorden - i ett ord ← det var det første jeg tenkte på også.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. september 2005 #6 Skrevet 21. september 2005 det var det første jeg tenkte på også. ← but then again... Det er mulig hun har skrevet det med vilje for å sette et poeng... hun har jo en ' midt inni der også
MiniMjau Skrevet 21. september 2005 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2005 Og noen skriver dags orden, når det vitterlig heter dagsorden - i ett ord ← hehe! Ja, men det var med hensikt da vettu!
Rapunsel Skrevet 21. september 2005 #8 Skrevet 21. september 2005 Hehe, sant nok. Når man plukker på andre kan man kanskje se litt i seg selv også (meg inkludert), og det er ikke bare èn skriveleif i det første innlegget.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #9 Skrevet 21. september 2005 hehe! Ja, men det var med hensikt da vettu! ← Men hvis vi først skal være pirkete, så brukes også kun ett utropstegn i slutten av en setning, og der synder vi vel alle og hiver på utropstegn i fleng for å understreke. Like forbannet er det feil... Man kan også godt slenge på tre punktum, som dette... men ikke to eller fire. Det er masse å ta hensyn til. Ellers er jeg enig med deg, jeg er også en som irriterer meg over folks manglende skriveferdigheter og språkkunnskaper.
MiniMjau Skrevet 21. september 2005 Forfatter #10 Skrevet 21. september 2005 (endret) Rapunsel: hjelpes meg! dette er vel Skråblikk-forumet?? Det var ment som et artig skråblikk innlegg, ikke vise hvor god jeg er i norsk rettskriving. jeg skriver fort og gæli her inne på kg. er på jobb vettu..kan ikke sitte å korrekturlese alt. Endret 21. september 2005 av MiniMjau
Rapunsel Skrevet 21. september 2005 #11 Skrevet 21. september 2005 Rapunsel: hjelpes meg! dette er vel Skråblikk-forumet?? Det var ment som et artig skråblikk innlegg, ikke vise hvor god jeg er i norsk rettskriving. jeg skriver fort og gæli her inne på kg. er på jobb vettu..kan ikke sitte å korrekturlese alt. ← Jeg mente det ikke så alvorlig selv, men du må nesten tåle å høre det når du blir så utrolig irritert over andres "leifer"!
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #12 Skrevet 21. september 2005 Rapunsel: hjelpes meg! dette er vel Skråblikk-forumet?? Det var ment som et artig skråblikk innlegg, ikke vise hvor god jeg er i norsk rettskriving. jeg skriver fort og gæli her inne på kg. er på jobb vettu..kan ikke sitte å korrekturlese alt. ← Fjoller bare vi også. Tåler vel det selv om det blir på din bekostning et lite øyelblikk? Eller? Tråden blir jo enda mer underholdende når den som starter den faktisk selv har gjort noen småfeil, synes du ikke?
Gjest Dum Perignon Skrevet 21. september 2005 #13 Skrevet 21. september 2005 Rapunsel: hjelpes meg! dette er vel Skråblikk-forumet?? Det var ment som et artig skråblikk innlegg, ikke vise hvor god jeg er i norsk rettskriving. jeg skriver fort og gæli her inne på kg. er på jobb vettu..kan ikke sitte å korrekturlese alt. ← Husk stor bokstav etter punktum.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 21. september 2005 #14 Skrevet 21. september 2005 Kjempe applaus fra meg.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #15 Skrevet 21. september 2005 Det norske språket forfaller.. Ser noen av de verste eksemplene her på KG. Hvem kost er best? Hvordan mascara skal jeg velge? Hvilken navn skal jeg velge? Hva treningssenter er billigst? :hår:
Grooo Skrevet 21. september 2005 #16 Skrevet 21. september 2005 Liker slike tråder jeg Det er fort gjort å skrive noe feil, fingrene krøller seg og så blir det noen leifer i setningene. Det er jo noe helt annet med ting vi faktisk tror (eller "vet") skrives på en måte som altså viser seg å være feil. Jeg har i alle fall lært ett og annet her inne av slike tråder...
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #17 Skrevet 21. september 2005 Det norske språket forfaller.. Ser noen av de verste eksemplene her på KG. Hvem kost er best? Hvordan mascara skal jeg velge? Hvilken navn skal jeg velge? Hva treningssenter er billigst? :hår: ← Mye å ta tak i. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig jeg? Alle de tingene lærte jeg på skolen i 4.klasse, og det er ... skal vi se... 36 år siden, men jeg husker det ennå. Og jeg var IKKE spesielt skoleflink, fikk middels karakterer i alt.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #18 Skrevet 21. september 2005 Mye å ta tak i. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig jeg? Alle de tingene lærte jeg på skolen i 4.klasse, og det er ... skal vi se... 36 år siden, men jeg husker det ennå. Og jeg var IKKE spesielt skoleflink, fikk middels karakterer i alt. ← Jeg kan forstå at folk har skrivefeil (hvem har ikke det), men grove ordfeil er en annen sak. Noe annet som irriterer meg er feil bruk av objektform. Det er så mange som ignorerer dette og skriver f. eks. "jeg ga boken til han". Eller bruker det feil som i "henne kom gående". Merkelig nok så er det ingen som ville sagt "I gave the book to he" eller "her came walking". Akk...
Gjest Devil's Spawn Skrevet 21. september 2005 #19 Skrevet 21. september 2005 Han/ham som objektsform er valgfritt. Du kan mene hva du vil om det, men det er ikke feil.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #20 Skrevet 21. september 2005 Han/ham som objektsform er valgfritt. Du kan mene hva du vil om det, men det er ikke feil. ← Jeg vet det, og det viser hvor langt forfallet av det norske språk har kommet. Språkrådet må legitimere feil fordi ingen klarer å skrive riktig mer Ser frem frem til hun/henne også blir valgfritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå