Gå til innhold

Vondt / hevelse nedentil 😓

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er kvinne 30 år. Har i dag hatt vondt og hevelse nedentil, og jeg skjønner ikke hva det kommer av! Er kun på venstre indre kjønnsleppe. Lest litt på fhi sine sider:

https://nhi.no/symptomer/kvinne/plager-fra-de-ytre-kjonnslepper-veiviser/

Men jeg blir ikke smartere. Det er konstant svie, ikke pulserende. Det klør litt også, og da jeg sjekket i sta, så var venstre side 1 cm større enn høyere side. Syntes ganske mye, da jeg fra før av egentlig nesten ikke har synlige indre kjønnslepper... 

Eksem - Virker ikke som det er eksem, men igjen, så vet jeg jo ikke hvordan eksem arter seg på slik hud vi har der nede... ingen blemmer eller skalling, slik fhi sier. Har ikke porasis fra før av heller

Lichen - står det er mer vanlig hos eldre, og jeg vil da si jeg er ganske ung. Fhi sier det arter seg som kviser, og det er det ikke hos meg

Kjønnsvorter - Kan ikke helt forstå om det er det, da jeg hyppig tar sjekk og test hos gynekolog pga tidligere celleendringer på lovmorhalstapp. Er lenge siden jeg har hatt sex, og vært hos gynekolog flere ganger etter det, alle prøver er fine og ikke noe hpv virus

herpes - Jeg har hatt herpes i 10 år, og dette er noe helt annet. Vet godt hvordan herpes utbrudd føles, og dette er ikke det

Soppinfeksjon - Har jo også opplevd dette gjennom tiden, og dette tror jeg heller ikke er det. Alt annet er fint, utflod ect, ingen plager i åpningen, kun denne ene indre kjønnsleppen 

Betennelse i kjertel - Slik fhi forklarer det, så er det mer for ytre kjønnslepper lenger bak. Min irriterte indre kjønnsleppe er mer oppe ved klitoris 

Leste også et spørsmål og svar fra ung.no, og der sto det at det skyltes anonering (som at de vet det🤦🏼‍♀️). Men jeg onanerer ikke. Har psykiske seksuelle plager etter celleforandringer ect, så jeg takler ikke noe seksuelt for tiden

Noen som har noen andre forslag for hva det kan være? 😣

Anonymkode: 1de97...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor går du ikke til lege med dette? Hadde noe vært galt med frøkna der nede så hadde jeg ikke nølt med å dra til legen for å få hjelp. 

Skrevet

Kjære deg, gå til lege. Jeg har hatt smerter selv den siste tiden og var hos gynekolog. Viste seg at jeg har en infeksjon og fikk antibiotika. Etter en dag på tablettene ga smertene seg. Jeg har ingen kjønnssykdommer eller lignende, noen ganger skjer det bare. Det er ingen grunn til at du skal ha det vondt. 

Anonymkode: b3d9c...600

Skrevet

Innimellom går kroppsdeler amokk av småting. Gå til legen du, så slipper du å gå rundt og stresse over noe som sikkert ikke er noe å stresse over.

Skrevet

Det kan være soppinfeksjon. Når jeg har hatt det har det ikke nødvendigvis vært plager med ekstra utflod. Jeg hadde bare kløe. Men det er jo ikke noe poeng i å spørre her. Vi kan jo ikke undersøke underlivet ditt. De fleste av oss er heller ikke leger.

Anonymkode: f5b2f...768

Skrevet

Heisann! Håper du er bedre og har kontaktet lege. Jeg har i dag fått påvist lichen. Antar det er sclerosis varianten. Fikk nesten ingen info før gynekologen sendte meg ut. Oppdaget en slags rift på høye indre kjønnsleppe for 1 mnd siden, da jeg plutselig begynte å blø og ikke skjønte hvor blodet kom fra. Dro frem et speil og oppdaget altså denne riften. Forventet at den skulle gro, noe den altså ikke gjorde. Fikk en slags hevelse og den indre kjønnsleppen som hevelsen er på, forsvant liksom. Det har blødd flere ganger når jeg har tørket meg med toalettpapir. Har også begynt å få en varm og "tørr" følelse der. Hos gyn i dag så spurte hun om det klødde, noe jeg avkreftet, men sa at jeg kunne få nytte av kortisonsalver og at jeg må smøre meg med olje for å holde det mykt, og det var det egentlig. Jeg spurte om en kjønnsleppe kunne forsvinne i løpet av en mnd og det bekreftet hun, og den kommer ikke tilbake. Så var gyn klar for neste pasient. Jeg kom ut derfra temmelig sjokkert og med flere spørsmål enn svar. Hva jeg kan forvente fremover og hvilken oppfølging jeg bør ha, ble ikke nevnt med et ord. Så får bestille time hos fastlegen da og håpe at det er mer info å hente der. Hadde hørt om lichen fra før, men da med andre symptomer enn det jeg har nå. Det kan tydeligvis skje endringer fort der nede. Greit å holde seg orientert om hvordan det står til i sørlige strøk. Håper du får god hjelp og god info av dyktig lege, uansett hva det er som forårsaker plagene dine 🙂

Anonymkode: 2f5bb...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...