AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #21 Skrevet 14. august 2021 Har en mistanke om at de som ikke ser nytten av ukenummer aldri har vært i arbeidslivet. Anonymkode: d9408...3be 4
Dolce Skrevet 14. august 2021 #22 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en mistanke om at de som ikke ser nytten av ukenummer aldri har vært i arbeidslivet. Anonymkode: d9408...3be Feil. Jeg er nærmere 60 enn 50, og har sannsynligvis vært i arbeidslivet fra før du ble født. 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #23 Skrevet 14. august 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ukenummer er helt ubrukelig. Hvem går rundt og vet hvilken uke man er i? Må alltid google det for å finne ut. Spar meg og fortell heller datoene det gjelder. Anonymkode: 7e47e...ce6 45 minutter siden, Dolce said: Enig. Når folk sier 12. august vet jeg med en gang hva de mener. Når folk sier "uke 32" må jeg slå opp i en norsk kalender for å finne ut når det er. Nettopp, det er så typisk dette. Som på vår arbeidsplass: Sjefen (som er veldig glad i ukenummer): Da tar vi en samling i uke 43 dere. Alle: Finner frem mobilene og blar febrilsk og skriver datoene på en postit-lapp. Anonymkode: 9e2f7...e57 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #24 Skrevet 14. august 2021 Det er vanlig også i mange andre land. Rett før sommeren mailet jeg om når alle var tilbake fra sommerferie blant annet Tyskland, Nederland, Italia og UK. Da brukte vi ukenummer i korrespondansen. Så i arbeidslivet er det i alle fall helt vanlig, også internasjonalt. Har også handverkere her hjemme, som måtte ta en pause i fellesferien og sa de var i gang igjen i uke 33 (neste uke). Om man har det på telefonen eller ikke handler jo kun om hvile innstillinger man har valgt. Anonymkode: 3f9f9...c26
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #25 Skrevet 14. august 2021 Jeg har jobbet i USA, Singapore og Japan. I tillegg har jeg studert i England. De vet hva det er, men ukenummer brukes overhode ikke i hverdagen der som det gjøres her hjemme. Utlendinger som kommer til Norge for å jobbe må venne seg til at avtaler og prosjekter oppgis i ukenummer. Anonymkode: 9e2b1...a66
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #26 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uten å slå det opp, hvilken uke er 15. oktober 2026? 🙂 Anonymkode: 49a71...00c Uke 42 vil jeg tippe. Høstferien er i uke 40 og den er stort sett i slutten av september/begynnelsen av oktober. Anonymkode: 00b85...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #27 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uke 42 vil jeg tippe. Høstferien er i uke 40 og den er stort sett i slutten av september/begynnelsen av oktober. Anonymkode: 00b85...b0b Jeg hadde rett 😎 For øvrig, for å svare på spørsmålet i HI. Jeg mener at ukenummer er en ganske europeisk greie. Jeg syns det er veldig greit å forholde seg til ukenummer fremfor datoer. De eneste jeg vet om som ikke liker det er utlendinger fra utenfor Europa. Anonymkode: 00b85...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #28 Skrevet 14. august 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Uke 42 vil jeg tippe. Høstferien er i uke 40 og den er stort sett i slutten av september/begynnelsen av oktober. Anonymkode: 00b85...b0b Apropos høstferien, det er også en litt typisk ting i Norge å si høstferien eller vinterferien, som om noen andre enn de med barn vet når den er. I tillegg til at den vel også er på ulike tidspunkter på ulike steder. Anonymkode: 9e2f7...e57 3
Gjest Robin666 Skrevet 14. august 2021 #29 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bruker ukenummer hele tiden, synes det er enkelt og praktisk. Kona er fra UK og der bruker de det overhodet ikke, ingen har noe forhold til det. For meg er det et savn. De sier "week starting August 16th" f.eks., men det er mye mer tungvint. Anonymkode: 099b6...9cb Mye mer tungvint faktisk. 😂😂😂😂😂 For de aller fleste er det ganske enkelt å bruke en konkret dato.
Gjest Robin666 Skrevet 14. august 2021 #30 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde rett 😎 For øvrig, for å svare på spørsmålet i HI. Jeg mener at ukenummer er en ganske europeisk greie. Jeg syns det er veldig greit å forholde seg til ukenummer fremfor datoer. De eneste jeg vet om som ikke liker det er utlendinger fra utenfor Europa. Anonymkode: 00b85...b0b Hadde rett etter å ha sjekket først 😂😂😂 Det er vel mye mer presist å ha en avtale 15/10/26 enn å ha en i kanskje uke 42.........
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #31 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Apropos høstferien, det er også en litt typisk ting i Norge å si høstferien eller vinterferien, som om noen andre enn de med barn vet når den er. I tillegg til at den vel også er på ulike tidspunkter på ulike steder. Anonymkode: 9e2f7...e57 Akkurat dette er jeg enig i. Jeg har voksne barn og har ikke den ringeste anelse om når høstferie og vinterferie er. Anonymkode: d5c0c...d24 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #32 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ukenummer er helt ubrukelig. Hvem går rundt og vet hvilken uke man er i? Må alltid google det for å finne ut. Spar meg og fortell heller datoene det gjelder. Anonymkode: 7e47e...ce6 Ubrukelig? For oss som jobber med planlegging er ukenummer det vi forholder oss mest til Også nær vi planlegger ferie på jobb, er folk borte uke 27,28,29, f.eks og neste pulje 29, 30, 31... Kan nevne utallige ting vi bruker på jobben som gjør at ukenumrene er viktige. På privaten er f.eks. vinterferie (Bergen) i uke 9. Høstferie alltid i uke 41 - helt uavhengig av datoer. Så igjen? Ubrukelig? Hadde du husket uker, så hadde du sluppet mue googling.... Anonymkode: c3b1d...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #33 Skrevet 14. august 2021 Robin666 skrev (26 minutter siden): Hadde rett etter å ha sjekket først 😂😂😂 Det er vel mye mer presist å ha en avtale 15/10/26 enn å ha en i kanskje uke 42......... Jeg sjekket ikke først nei. Men det får du jo tro som du vil om. En avtale er alltid bedre enn en kanskje uavhengig av dato eller ukenummer. Torsdag i uke 42 er like presist som 15. oktober. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Apropos høstferien, det er også en litt typisk ting i Norge å si høstferien eller vinterferien, som om noen andre enn de med barn vet når den er. I tillegg til at den vel også er på ulike tidspunkter på ulike steder. Anonymkode: 9e2f7...e57 De fleste arbeidsgivere, og de som jobber med noen som har barn, vet når høstferien er i sitt område. Jeg vet ikke om en eneste person som ikke vet når høst-og vinterferien er sånn ca. Ikle nødvendigvis om det er uke 40 eller 41 eller 8 eller 9, men alle jeg vet om i hvert fall Vet at det befinner seg deromkring. Ukenummer er ryddig og oversiktlig. Anonymkode: 00b85...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #34 Skrevet 14. august 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sjekket ikke først nei. Men det får du jo tro som du vil om. En avtale er alltid bedre enn en kanskje uavhengig av dato eller ukenummer. Torsdag i uke 42 er like presist som 15. oktober. De fleste arbeidsgivere, og de som jobber med noen som har barn, vet når høstferien er i sitt område. Jeg vet ikke om en eneste person som ikke vet når høst-og vinterferien er sånn ca. Ikle nødvendigvis om det er uke 40 eller 41 eller 8 eller 9, men alle jeg vet om i hvert fall Vet at det befinner seg deromkring. Ukenummer er ryddig og oversiktlig. Anonymkode: 00b85...b0b Ja, det er like presist, men sier man torsdag i uke 42 så må alle sjekke datoen i kalenderen. Så hvorfor ikke bare si datoen med en gang. Jeg vet selvsagt også "cirka" når høstferien og vinterferien er, men cirka holder ikke hvis man skal lage en avtale og møte til rett tid. Du har rett i at arbeidsgivere og lærer osv ofte liker å bruke ukenummer, men de fleste andre vil foretrekke datoer. Anonymkode: 9e2f7...e57
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #35 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er like presist, men sier man torsdag i uke 42 så må alle sjekke datoen i kalenderen. Så hvorfor ikke bare si datoen med en gang. Jeg vet selvsagt også "cirka" når høstferien og vinterferien er, men cirka holder ikke hvis man skal lage en avtale og møte til rett tid. Du har rett i at arbeidsgivere og lærer osv ofte liker å bruke ukenummer, men de fleste andre vil foretrekke datoer. Anonymkode: 9e2f7...e57 Jeg må inn å sjekke hvilken uke en spesifikk dato er, så da er vi jo egentlig like langt. En av oss må sjekke opp enten dato eller ukenummer. 🤷🏼♀️ jeg er ikke hverken lærer eller arbeidsgiver, men bruker stort sett ukenummer likevel. Hadde amerikansk kjæreste som flyttet hit, han kan verifisere at det er langt flere enn lærere og arbeidsgivere som bruker ukenummer. Han ble rimelig forvirret her en stund etter ankomst 😅 Anonymkode: 00b85...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #36 Skrevet 14. august 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må inn å sjekke hvilken uke en spesifikk dato er, så da er vi jo egentlig like langt. En av oss må sjekke opp enten dato eller ukenummer. 🤷🏼♀️ jeg er ikke hverken lærer eller arbeidsgiver, men bruker stort sett ukenummer likevel. Anonymkode: 00b85...b0b Hvorfor må du vite hvilken uke en helt konkret dato er i? Anonymkode: 9e2f7...e57
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #37 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor må du vite hvilken uke en helt konkret dato er i? Anonymkode: 9e2f7...e57 Jeg syns det er praktisk å vite. Jeg planlegger per uke, ikke per dag. Aner ikke. Vane kanskje 🤷🏼♀️ Anonymkode: 00b85...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #38 Skrevet 14. august 2021 Er fra Tyskland og spesielt i arbeidslivet bruker man ukenummer. KW = Kalenderwoche. Bruker også gjerne disse kalendere som viser nåværende måned i midten, så forrige og neste måned oppe/nede. Anonymkode: 79cc0...419
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå