Gå til innhold

Audny

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oddny klinger bedre og lettere syns jeg. Men det er faktisk et fint navn! Litt gammelmodig kanskje, men besteforeldre/oldeforeldrenavnene er jo på vei tilbake. 

Anonymkode: 7b3c2...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-16 den 15.12):

Får meg til å tenke på en gravid ung dame fra landsbygda på 1870-tallet som nettopp har hørt om en onkel som har vært i eksotiske Amerika! "Der har de saanne Slutter-paa-y-Navn. Men jeg vet ikke helt hvordan Amerikanske Navn egentlig er, så jeg tar et Norskt og gjør det litt Amerikansk!"

Anonymkode: e81e9...ed3

Kvinnenavnene som slutter på -ny er mye mye eldre enn det. De kommer fra middelalderen, men ble "plukket fram igjen" i forbindelse med norsk nasjonsbygging og nasjonalromantikken generelt. 

Selv om jeg liker gamle navn, tradisjonelle navn og navn med norrøn bakgrunn synes jeg ikke særlig om Audny. Det er litt FOR gammelmodig. 

Eneste -ny-navn jeg synes passer i samtiden er Dagny. (Oddny og Borgny er oldemødre ;) ) 

Skrevet
Ullvott skrev (På 20.8.2021 den 16.54):

Kvinnenavnene som slutter på -ny er mye mye eldre enn det. De kommer fra middelalderen, men ble "plukket fram igjen" i forbindelse med norsk nasjonsbygging og nasjonalromantikken generelt. 

Selv om jeg liker gamle navn, tradisjonelle navn og navn med norrøn bakgrunn synes jeg ikke særlig om Audny. Det er litt FOR gammelmodig. 

Eneste -ny-navn jeg synes passer i samtiden er Dagny. (Oddny og Borgny er oldemødre ;) ) 

Vi venter en liten Borgny, blir oppkalling etter min manns oldemor. Synes at det er helt flott å bringe det frem i lyset igjen 😊 

Anonymkode: 3d462...8b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...