Gå til innhold

Kjøpe ferdig kake til barnebursdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje jeg blander deg med en annen anonym bruker? Eller er det ikke du som har skrevet at kvinnen skal bake kake og mannen skal stelle ute? 
Det er veldig gammeldagse og kvinneundertrykkende holdninger. Hvis vi som kvinner fortsetter å holde på slike stereotypiske kjønnsroller så lever jo dette videre. Såklart en mann kan bake en kake, like bra som en kvinne. 

Anonymkode: ff360...ace

Nei, det har jeg ikke skrevet. Bare lurte på hvordan det faktisk er i dagens samfunn, om det er veldig vanlig at menn baker kaker. Det er mye snakk om at menn kan og skal også lage mat og bake osv., men personlig kjenner jeg ingen familie der mannen står for matlaging/baking. 

Anonymkode: d0bbc...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke skrevet. Bare lurte på hvordan det faktisk er i dagens samfunn, om det er veldig vanlig at menn baker kaker. Det er mye snakk om at menn kan og skal også lage mat og bake osv., men personlig kjenner jeg ingen familie der mannen står for matlaging/baking. 

Ok, da beklager jeg at jeg forvekslet deg med en annen bruker.

Jeg personlig kjenner mange familier der mannen står for matlagingen. Kjenner også menn som baker kaker. 
Men nå blir dette avsporing, så jeg stopper her. 

Anonymkode: ff360...ace

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det mannen som lager det meste av maten når vi har gjester, siden han er best på å lage mat, samt de mest avanserte kakene, så lager jeg resten. Vi fordeler det ganske likt i hverdagen da, hverdagsmat får jeg til. 😛

Anonymkode: ba666...03d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, sjokoladekake i langpanne er altså den eneste riktige og standarden i Norge. Da vet jeg det! Herregud altså, for et kjedelig land med riktig fattig matkultur.

😂

Altså... Jeg kan si meg enig i at i verdenssammenheng så er vel ikke norsk matkultur den aller mest spennende og varierte. Men syns ikke sjokoladekake i langpanne er det beste representasjonen akkurat. Har blant annet fått servert langpannesjokoladekake både i Mexico og USA, så helt unikt norsk er det neppe 😂  Og ja, vi har servert litt av hvert da vi var ferske barnebursdagsarrangører og ville gjøre alt rett. Selvfølgelig imponerende for foreldrene med tre forskjellige kaker med fjonge glasurer og pynt og frisk frukt og jeg vet ikke hva, men... det blir jo ikke spist.

TS, det er SELVFØLGELIG helt innafor å servere kjøpekake. Det er også innafor å ikke servere kake i det hele tatt - en boks tress-is gjør samme nytten. Hovedsaken er at bursdagsbarnet koser seg, og det er jeg sikker på at du får til. 

Anonymkode: 8da71...4da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, for en utrolig merkelig tråd!

Her er det (presumptivt) unge folk som mener at det er mødrenes jobb å bake kake. Jeg er født på 70-tallet, og i min generasjon  er det ikke sånn. Hvor har verden gått?

Det er også folk som mener at man er dårlige foreldre om man ikke baker selv. Hvorfor i all verden det? Det kan jo virkelig finnes mange gode grunner til at det ikke passer inn i livssituasjonen

Det finnes også folk (de fleste i denne tråden?) som mener at en kake med den følgende ingredienslisten ikke er noe å bry seg om:

Sukker, vegetabilske olje (raps, kokos), hvetemel, egg, fuktighetsbevarende middel (E422), glukose-fruktose sirup, fettredusert kakaopulver (1,4%), skummetmelk pulver, modifisert stivelse (E1422), stivelse (inneholder hvete), emulgator (E471, E475, E481, E322), hevemiddel (E450, E500), salt, surhetsregulerende middel (E262), hvetegluten, helmelks pulver, kakaosmør, kakaomasse, vegetabilsk olje (herdet raps), konserveringsmidler (E202), fortykningsmiddel (E415), fargestoff (E120, E141, E160a), overflatebehandlingsmiddel (E904), aroma

Jeg skjønner virkelig ingenting av dagens mødre.

Endret av Lafamiglia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂

Altså... Jeg kan si meg enig i at i verdenssammenheng så er vel ikke norsk matkultur den aller mest spennende og varierte. Men syns ikke sjokoladekake i langpanne er det beste representasjonen akkurat. Har blant annet fått servert langpannesjokoladekake både i Mexico og USA, så helt unikt norsk er det neppe 😂  Og ja, vi har servert litt av hvert da vi var ferske barnebursdagsarrangører og ville gjøre alt rett. Selvfølgelig imponerende for foreldrene med tre forskjellige kaker med fjonge glasurer og pynt og frisk frukt og jeg vet ikke hva, men... det blir jo ikke spist.

TS, det er SELVFØLGELIG helt innafor å servere kjøpekake. Det er også innafor å ikke servere kake i det hele tatt - en boks tress-is gjør samme nytten. Hovedsaken er at bursdagsbarnet koser seg, og det er jeg sikker på at du får til. 

Forskjellen er vel at i både Mexico og USA er ikke langpannesjokoladekake det eneste alternativet som regnes som bra og spiselig for barn. Det er mange forskjellige alternativer, og ikke noe "standard" som folk mener kan bli spist, mens alle andre kaker passer ikke for barn fordi de er for rare eller eksotiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forskjellen er vel at i både Mexico og USA er ikke langpannesjokoladekake det eneste alternativet som regnes som bra og spiselig for barn. Det er mange forskjellige alternativer, og ikke noe "standard" som folk mener kan bli spist, mens alle andre kaker passer ikke for barn fordi de er for rare eller eksotiske. 

Det er jo ikke sånn i Norge heller. Snakk om å ønske å misforstå og tolke alt i verste mening. 

Anonymkode: 928be...b92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette må jo være tull? Min mann lager minst like mye mat som meg. Han er ikke så glad i å bake, men det er min far, min voksne bror, min svoger osv osv. Jeg kjenner flere kvinner som ikke kan lage mat enn menn. 

Anonymkode: 65f3b...3a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 14.58):

Jeg syns ikke at det er greit. Kan kjøpe kaker til alle andre anledninger men når noen har bursdag så skal man legge litt sjel i det og bake selv. 

Anonymkode: 90c6e...da4

Why? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (1 time siden):

Why? 

Fordi jeg er vant med at når man gjør noe så er ikke det viktigste at det er billig og enkelt men at det betyr noe for meg og. Ikke alt må være så overfladisk. Jeg gjør ikke ting for familien av plikt men fordi det gjør meg glad å legge sjela mi i det jeg gjør. En kjøpt kake er ikke å legge sjela mi i noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg er vant med at når man gjør noe så er ikke det viktigste at det er billig og enkelt men at det betyr noe for meg og. Ikke alt må være så overfladisk. Jeg gjør ikke ting for familien av plikt men fordi det gjør meg glad å legge sjela mi i det jeg gjør. En kjøpt kake er ikke å legge sjela mi i noe. 

Men alt handler ikke om deg :) I dette tilfellet handler det om bursdagsbarnet og at hen skal bli fornøyd og kose seg, ikke at du skal få markert deg som selvoppofrende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Sjelen min har det helt fint med kjøpekake 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det demonstreres jo veldig bra i denne tråden også at matkulturen i Norge er veldig fattig og ensidig. Most frukt, ganache og kvarg er noe altfor eksotisk for barn? Folk kan ikke engang tenke seg at barn kunne faktisk spise noe annen kake enn langpannekake? Sorry, men det forteller mye. Utvalget i matbutikker er jo helt elendig også. 

Matkulturen i Norge er god. Vi har masse god, norsk mat, men dessverre spiser dere ikke bondekost lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men alt handler ikke om deg :) I dette tilfellet handler det om bursdagsbarnet og at hen skal bli fornøyd og kose seg, ikke at du skal få markert deg som selvoppofrende. 

Skal ikke mine følelser for familien være viktig? HÆ? Neivel, for overfladiske folk betyr ikke det noe. For meg betyr det noe å gjøre ting fra hjertet og det er positivt for de rundt meg og. Det er ikke slik at det er enten eller. 

Man skal da ikke ha omsorg av plikt. 

Verden er jammen rar, jeg er glad jeg er klok jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (42 minutter siden):

Sjelen min har det helt fint med kjøpekake 🥰

Deg om det.. Som jeg sa ; folk er forskjellige. Du har ikke eneste fasiten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Barn liker ikke frukt? Vet du hva ganache er egentlig? Hvis barna kun spiser sjokoladekake og alt annet er nei-nei så lurer jeg på hva barna spiser til vanlig mat? Pølser og pommes? Jeg er klar over at matkulturen i Norge er ensidig og fattig, men er faktisk overrasket over at det kun er liksom ett alternativ til bursdagskake.

Wow, så nedlatende da... 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Men det demonstreres jo veldig bra i denne tråden også at matkulturen i Norge er veldig fattig og ensidig. Most frukt, ganache og kvarg er noe altfor eksotisk for barn? Folk kan ikke engang tenke seg at barn kunne faktisk spise noe annen kake enn langpannekake? Sorry, men det forteller mye. Utvalget i matbutikker er jo helt elendig også. 

Det handler ikke om hva man kan tenke seg, men at mange rett og slett ERFARER at barn flest faktisk foretrekker langpannekake. Jeg syns også langpanne er innmari kjedelig, men jeg elsket det faktisk da jeg var liten. Barn har ikke så velutviklet smaksevne og de liker rene smaker. Antar det er derfor langpanne slår så godt an. Og akkurat en BARNEBURSDAG er vel ikke rette anledningen til å utfordre smakssansene så veldig. 

15 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at de får da ikke prøve noe annet. Kan godt hende de ville likt noe annet også, ikke bare samme gammel sjokoladekake hver eneste gang. Syntes det var merkelig at barna liker kun den ene kaken - men det er det vel ikke hvis man aldri serverer noe annet. Tror at de ville likt noe annet også hvis de var litt vant til forskjellige smaker. :) For meg har det vært naturlig fra begynnelsen av at vi prøver mye forskjellige ting og smak. 

Det er en barnebursdag, barna får da prøvd noe annet i en haug av andre anledninger?! Konfirmasjon, voksenbursdag, søndagsmiddag osv. Min svigermor inviterer ofte til søndagsmiddag med det fantastiske kakebordet til kaffen. Det slår aldri feil, barna vil KUN ha langpannekaka. Og det er helt greit, sånn var jeg også som liten, og nå elsker jeg all slags kaker. Det er en utvikling som foregår over tid. 

Du må også huske på at i en barnebursdag har egentlig ikke ungene lyst til å sitte så lenge ved bordet og dille med kaker. De vil leke. Å bruke masse tid på en fancy kake ingen unger egentlig vil smake på er bortkastet tid. Spar det til en anledning mer mer takknemlige gjester, med mindre du vet at bursdagsbarnet vil ha en spesiell kake. 

Vi feiret bursdag i helga, og jeg lagde hjemmelaget langpannekake. Tror jeg går for Rema neste år, visste ikke om den. 70% av kaka er nå i fryseren, ungene hadde ikke tid til å spise så mye, og gelé var uansett mye per populært. 😂 Så blir det mer fancy kake når jeg har bursdag heller. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 10.56):

Er det innafor? Type fryst sjokoladekake med strøssel eller lignende? Smaker de ok? Tidsmessig vanskelig med nyfødt i hus 😅

Anonymkode: bcf4c...934

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Matkulturen i Norge er god. Vi har masse god, norsk mat, men dessverre spiser dere ikke bondekost lengre.

Det er det så absolutt ikke. Mat i Norge er generelt smakløs og av helt elendig kvalitet, nå snakker jeg om ingrediensene. I tillegg kan de fleste ikke engang lage mat. Så dårlig mat har jeg ikke sett andre steder i verden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Deg om det.. Som jeg sa ; folk er forskjellige. Du har ikke eneste fasiten. 

Har aldri påstått det heller🤟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette må jo være tull? Min mann lager minst like mye mat som meg. Han er ikke så glad i å bake, men det er min far, min voksne bror, min svoger osv osv. Jeg kjenner flere kvinner som ikke kan lage mat enn menn. 

Anonymkode: 65f3b...3a6

min mann er kokk så er dtort sett han som lager mat. men kakebaking derimot er det jeg som står for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...