AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Har et barn med Autisme på 6 år som våkner hver dag kl 23-00 og er våken i ca 6 timer, griner slår klyper sparker etc og gjør alt for å starte dagen. Barnet får melatonin for å sovne inn, har prøvd å gi det på natten igjen i samråd med legen men uten virkning. Vi har prøvd forskjellige sovemedisiner uten hell. Er det noen som har erfaring og kan fortelle hva dere gjør, jeg er så sliten og har vondt i både hjertet og kroppen. Anonymkode: 29917...e58 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 Dette var ekstremt. Sover han på dagtid da? Og får du avlastning på natt? Du må iallefall få sove selv, for å beholde helsa. Er det en forening for pårørende i forhold til autisme der du kan søke råd? Anonymkode: a510e...105 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Du må få avlastning ts. Du må få sove. Ellers går du rert i kjellern. Anonymkode: d4e01...477 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Har du vært inne på Foreldre for barn med autisme på Facebook. Der er det MANGE foreldre som kan gi deg gode råd❤️
akkove Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 Vet iallefall at det finnes langtidsvirkende melatonin som har vært viktig her i huset for å sove gjennom natten, både depottabletter og andre (circadin?). Her har de fått en kombo mellom hurtig og langtidsvirkende melatonin med stort hell. Men du har kanskje prøvd det allerede. Støtter ellers det med avlastning. Det betyr alt. Lykke til! ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Vi har også et barn på spekteret. Han er generelt mer engstelig enn andre barn og tar inn lyder og inntrykk sterkere. Før sov han på eget rom, men våknet da ofte midt på natten eller tidlig morgen og var engstelig. Løp dermed inn til oss. Etter at vi begynte å sove sammen med han, på en seng på hans rom, slappet han av og sov hele natta. Eller klarte å sove videre igjen om han våknet, når han så at en av oss lå der. Kan det tenkes at noe av det samme er utfordringen deres ts? At barnet er redd og utagerer grunnet det? Anonymkode: 04118...aed 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 Høres sinnsykt tøft ut! Er det samme opplegg om dere sover i samme rom? Anonymkode: 2dcde...c05 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har også et barn på spekteret. Han er generelt mer engstelig enn andre barn og tar inn lyder og inntrykk sterkere. Før sov han på eget rom, men våknet da ofte midt på natten eller tidlig morgen og var engstelig. Løp dermed inn til oss. Etter at vi begynte å sove sammen med han, på en seng på hans rom, slappet han av og sov hele natta. Eller klarte å sove videre igjen om han våknet, når han så at en av oss lå der. Kan det tenkes at noe av det samme er utfordringen deres ts? At barnet er redd og utagerer grunnet det? Anonymkode: 04118...aed Dette har vært tilfelle hos oss også. Jeg har en på 2 år på spekteret, for hn har det blitt bedre når jeg flyttet sengen til ungen vår inn på soverommet vårt. Stor klem til deg ts❤️ Anonymkode: c228d...163 1
Drizzt Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har et barn med Autisme på 6 år som våkner hver dag kl 23-00 og er våken i ca 6 timer, griner slår klyper sparker etc og gjør alt for å starte dagen. Barnet får melatonin for å sovne inn, har prøvd å gi det på natten igjen i samråd med legen men uten virkning. Vi har prøvd forskjellige sovemedisiner uten hell. Er det noen som har erfaring og kan fortelle hva dere gjør, jeg er så sliten og har vondt i både hjertet og kroppen. Anonymkode: 29917...e58 Det er da ikke så mange sovemedisiner som er egnet for barn? Hvilke har du prøvd? Den eneste sovemedisinen jeg kan tenke på er Vallergan, men den produseres ikke lenger og ble erstattet av en ny med samme virkestoff (glemte navnet). Ellers er det eneste du kan gjøre å få avlastning enten i kommunal bolig, eller i form av BPA og nattevakter så du kan sove. Det viktigste derimot er å finne en måte å få god nattesøvn for barnet eller iallefall noen timer på natta. Alle blir koko i hodet av å sove for lite - diagnose eller ei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Ville søkt avlastning med én gang om dere ikke har det. Ta en telefon til kommunen for å få fortgang i søknadsprosessen i så fall. Har god erfaring med kommunal avlastningsbolig selv. Anonymkode: 0130f...32a 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 Har ikke erfaring med det selv, da nattesøvnen til barnet har vært normal (har autismespekterdiagnose). Men snakket med en mor som hadde prøvd vektdyne til barnet sitt med hell (sov da ca 6 timer i strekk, så ikke som andre barn selv om det hjalp mye for hennes barn). Anonymkode: 99601...720 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Hei tusen takk for alle svar Barnet sover på rom med meg, vi prøver å samsove, nekter å sove på sitt eget rom, noe som egentlig er ok så lenge barnet sover tenker jeg. Barnet har perioder med nattevåk, akkurat som om det er en noe som skrus av og plutselig begynner barnet å være våken i feks 14 dager i strekk, så kan det roe seg og vi kan heldigvis få sove vanlig i feks 4-7-8 dager etc. Jeg vet helt ærlig ikke hva som gjør det, har prøvd å lukke vinduene for støy ha vinduene åpen for luft, tyngre dyner er prøvd, mindre tøy, helpysj om barnet skulle ha vært kald osv. Jeg har ikke samvittighet til å sende barnet vekk på avkastningsbolig, barnet er 6 år og er ikke så begeistret for nye personer og ihvertfall ikke sove på nye plasser, jeg har ikke hjertet til å sende barnet vekk å leve med at barnet mitt sikkert er livredd, det vil ihvertfall ikke gi meg noe søvn Barnefar forlot oss da barnet var 3, 5 og det var enormt tungt for barnet, jeg kan ikke utsette h*n for at mor også plutselig blir vekke, det klarer jeg ikke, barnet er nonverbalt og forstår heller ikke alt dessverre, eller kan snakke om følelser etc. Har prøvd depo tabletter, Alimemazin(vallergan), alt fungerer for en relativt kjapp innsoving men ingenting på å sove igjennom natten. Legge barnet 19 20 21 22, Jeg er sykemeldt på 2 uke og har egentlig fått indirekte beskjed ifra Arbeidsgiver om at nå må jeg komme tilbake på jobb og at en ny sykemelding ikke vil bli tatt godt imot. Jeg gruer meg så enormt til å levere en ny en, at jeg vurderer å ikke gjøre det selvom legen sa at jeg absolutt måtte ta det for å hente meg inn igjen mens barnet starter på skolen. Det er enormt vanskelig å gå på jobb kl 08 etter å ha vært våken 6 timer midt på natten. Vi har heldigvis sovet i natt fra 22 til 04:45 og jeg er overlykkelig og opplagt som bare det, men samtidig er det omtrent en uke siden sist og jeg aner ikke om dette varer i 3 døgn 4 eller ja. Du som nevnte nattevakt tusen takk det skal jeg lese meg opp på, er det noen som har erfaring med det? Anonymkode: 29917...e58 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Hvilken dose melatonin står barnet på? Leste kjapt på relis om melatonin til barn med utviklingsforstyrrelser spesielt autisme. Da kan doser opptil 10 mg brukes, mens for barn uten utviklingsforstyrrelser brukes doser opptil 5 mg. Også kan man prøve depot tabletter siden effekten er kortidsvirkende for vanlige tabletter. Noe å prøve ut i samråd med fastlege eller bup? Anonymkode: 2f6d5...ca7 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 Jeg tror du trenger hjelp ts, avlastning. Barnet blir kjent med nye trygge voksne som blir fine omsorgspersoner i hans liv. Men om du ikke vil det, hva med familie? Kan du skape et nytt liv der din familie bor? Feks bo gratis med foreldre en stund til alt roer seg med søvn. Anonymkode: d4e01...477 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 Du må jo få avlastning, og det kan jo være hjemme hos dere. La barnet bli godt kjent med avlaster på forhånd. Anonymkode: a510e...105 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 Er det mulig for dere å få avlastning i form av bpa om natta? Har du sjekket for muligheten til det? Anonymkode: c228d...163
Drizzt Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 TS, du trenger avlastning. Du må ha avlastning for å fungere, stå i jobb, ha et liv. Barnet må sove et annet sted noen ganger, så du kan få deg hvile. Og så må du ha hjelp angående medisineringen, så barnet selv får det bedre. Kan det være noe annet som plager barnet som forhindrer søvnen? Mange barn med autisme har også lett epilepsi - ikke synlige anfall, men påvirker nattesøvnen og konsentrasjonen. Har barnet blitt ordentlig utredet? Jeg håper virkelig du kontakter kommunen snarest og finner en løsning - eventuelt kontakte en av foreningene som er relevante for deg som forelder til barn med diagnose og få hjelp med søknader og sånt. Du må leve, ikke bare overleve. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 Altså den arbeidsgiveren din kan trøkke seg selv langt oppi ræva. Selvfølgelig skal du sykemeldes når barnet har slike perioder. Det skal du på ingen måte tenke på, for din helse har absolutt ingenting med din arbeidsgiver å gjøre. Anonymkode: a1d14...6e3 3
Mango Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 Bpa på natt, helst ha barnet ditt på avlastning en helg i mnd, en ukedag her og der. Jobber selv i avlastningsbolig, der vi har flere barn med søvn, språk og adferdsproblematikk (flere på alder med ditt barn). De aller fleste finner seg fort til rette, og de som har behov får ekstra personal til å støtte opp og trygge barnet, feks på nattestid. Det er viktig at du som mor får mulighet til å hvile deg og sove ut! Ingen tjener på at du er utslitt. Det føles nok som et svik mot barnet ditt å få hjelp, men det er verdt å forsøke.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 9.08): Vi har også et barn på spekteret. Han er generelt mer engstelig enn andre barn og tar inn lyder og inntrykk sterkere. Før sov han på eget rom, men våknet da ofte midt på natten eller tidlig morgen og var engstelig. Løp dermed inn til oss. Etter at vi begynte å sove sammen med han, på en seng på hans rom, slappet han av og sov hele natta. Eller klarte å sove videre igjen om han våknet, når han så at en av oss lå der. Kan det tenkes at noe av det samme er utfordringen deres ts? At barnet er redd og utagerer grunnet det? Anonymkode: 04118...aed AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette har vært tilfelle hos oss også. Jeg har en på 2 år på spekteret, for hn har det blitt bedre når jeg flyttet sengen til ungen vår inn på soverommet vårt. Stor klem til deg ts❤️ Anonymkode: c228d...163 Vår også sover bedre med en hånd fra mamma eller pappa tilgjengelig ❤️ Alt for å få sove. Anonymkode: e370e...d4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå