AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #21 Skrevet 14. august 2021 Sånn er katter. det er ikke alle som lar seg klappe og styre med av andre. Alle er ikke flinke til å lese kattens språk, da går det sånn. Anonymkode: 51cb0...e9b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #22 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Husker da jeg var rundt 8-9 år. Jeg satt meg ned på huk for å kose med nabokatten og han satt klørne i meg med en gang. Jeg var ikke truende på noen måte. Noen katter trenger faktisk trening. Anonymkode: 89672...15a Man trenger ikke nødvendigvis å være truende for at en katt skal klore eller bite. Det er nok at du prøver å ta på den når den ikke ønsker, men du var så ung så du overså nok tegnene. Anonymkode: 51cb0...e9b 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #23 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man trenger ikke nødvendigvis å være truende for at en katt skal klore eller bite. Det er nok at du prøver å ta på den når den ikke ønsker, men du var så ung så du overså nok tegnene. Anonymkode: 51cb0...e9b Det tror jeg også. Jeg ble også angrepet av en katt i samme alder, har fortsatt arr 30 år etter. Når jeg ser tilbake på den hendelsen nå er jeg 100 % sikker på at det var jeg som overså tegnene. Har selv katt, og jeg vet hvor vanskelig det er å lese katt med mindre man er godt vant med det. Anonymkode: 1c4a9...1b9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #24 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tror jeg også. Jeg ble også angrepet av en katt i samme alder, har fortsatt arr 30 år etter. Når jeg ser tilbake på den hendelsen nå er jeg 100 % sikker på at det var jeg som overså tegnene. Har selv katt, og jeg vet hvor vanskelig det er å lese katt med mindre man er godt vant med det. Anonymkode: 1c4a9...1b9 Ja det er ikke uten grunn at mennesker som ikke er vandt til katt kan synes at de er uforutsigbare. Anonymkode: 51cb0...e9b 1
Kittykat Skrevet 14. august 2021 #25 Skrevet 14. august 2021 (endret) Dette er helt vanlig for en katt å gjøre når de ikke vil bli klappet her og der. Man kan ikke klappe en fremmed katt, uansett hvor søt man synes katten er. Noen katter liker det og andre ikke. Da sier de i fra ved å bite. Men de biter ikke så hardt at man begynner å blø. Du får si ifra til foreldrene, (hvis katten har gitt en bite advarsel til barna) at katten liker ikke å bli klappet på enkelte steder og at barna (og voksne) må respektere det. Du kan gjerne pakke det litt bedre inn, men dette er ikke unormalt. Jeg har selv opplevd dette, men jeg skylder jo ikke på eieren eller katten. Det er jo min egen feil, for å ikke respektere kattens grenser for kos. Og spesielt en fremmed katt. Jeg har hatt katter igjennom hele barndommen og nå også som voksen, så jeg kjenner godt til det å ha katt og tolke kattens tegn og oppførsel. Men en fremmed katt er jeg forsiktig med. Det sier jo seg selv. Endret 14. august 2021 av Kittykat 1
Gjest TheCatLady Skrevet 14. august 2021 #26 Skrevet 14. august 2021 Jepp, det er helt vanlig. Min katt hater å bli klappet på sidene av lårene og magen er også forbudt område. Folk burde lære seg og barna sine at de skal respektere dyr og ikke gå rett bort til et dyr og tvinge det til å kose. Katter kan man prøve å hilse på om de virker vennlige, men ikke gå eller løpe bort til de og følge etter de når de ikke vil. Enkelte katter kan også bite når de har fått nok så man bør respektere dyr og ha i bakhodet at å klappe på hodet er noe de fleste katter godtar og liker om man får kose med de. Selv kan jeg klappe katter som jeg treffer ute, men ser det selvfølgelig an og holder hånden frem. Da ser man fort om katten vil eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #27 Skrevet 14. august 2021 Jeg klappet en fremmed katt engang. Den var kjempekos, elsket å bli kost med på hodet og nedover ryggen. Men når jeg strøk den på siden av ansiktet, så bet den plutselig! Det var helt min egen feil. Det er slikt som kan skje når man koser med fremmede katter. Ville aldri falt meg inn å bli irritert på verken katten eller eieren, kun meg selv. Anonymkode: b58eb...025
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #28 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (På 14.8.2021 den 5.24): Jeg er redd det kommer krav om at han skal «omskoleres» til innekatter eller avlives. Han har også bitt barn. Anonymkode: d68f1...b05 Oi. Du som dyre eier er jo ansvarlig for at sånt ikke skjer. Da må pus bli inne katt evnt med utebur. Du kan jo ikke ha en katt går de løs ute som angriper folk og barn. Jeg måtte selv få avlivet en katt som var msnnevond. Og den avgjørelsen ble tatt etter sjukt angrep på en som var på besøk. Den kunne jo skade noen for livet. Det viste seg at den både hadde gen feil og nerve feil. Så ta dyret til dyrlegen og finn ut av hva som er grunnen til angrep. Og så lenge den er i nærheten av å gjøre noe sånt igjen, så er du som kstteier ansvarlig for å holde dette dyret i kontroll. Ta ansvar rett og slett. Anonymkode: bf5d6...bf6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #29 Skrevet 24. september 2021 Egentlig ganske fælt at katter og hunder ikke likestilles på dette området. En hund blir også ofte tvangskost og kan reagere ved å bite. Det er flere hunder som gjerne er i inngjerdet område eller står utenfor i bånd, eventuelt også hund som går tur i bånd og noen som plutselig kommer bort for å kose uten å spørre. Hunder blir kost av folk og fe hele tida (har hatt hund hele mitt liv, så dette vet jeg med sikkerhet), og som kan bli pressa opp i hjørner, enden av lina osv. Så biter de for å si ifra når tilbaketrekning og generelt kroppspråk blir oversett, og de blir avlivet, enda de kom i en pressa situasjon. Ikke alle hunder biter til blods i det hele tatt, men et bitt er et bitt. Det er alltid hundens skyld. Men så kommer en katt da, som faktisk kan skygge banen på et blunk, som lar et menneske komme hen/går hen til et menneske, og lar seg bli kost med. Men biter når den ikke vil bli kost mer/kost på visse steder. Da er det plutselig greit. Men sånn er det nå bare. Det er jo ikke noe du kan gjøre med det, annet enn å opplyse om du ser at noen koser med katten. Eventuelt sette på ham et halsbånd som varsler "ikke kos med meg" eller et eller annet. Før eller siden vil jo nabolaget forstå at dette er en katt som ikke liker allverdens med kos, og vil forhåpentligvis la den være mer i fred. Anonymkode: 0b862...815
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #30 Skrevet 24. september 2021 Slik er min katt også. Verdens mest kosete-når han vil selv. Ungene syns det var litt kjedelig tidligere at de måtte passe seg litt, men nå er de stolte over ham. At han ikke finner seg i alle slags dumheter 😬er ikke redd for at han skal bite folk ute da- han lar aldri noen komme nær nok til at de klarer å få prøvd å klappa ham. Han er absolutt sosial- følger oss overalt, og elsker å ligge i halsgropa vår. Anonymkode: 5a60a...7a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå